Meteen naar de inhoud

De Nationale Opera

Michel van der Aa overstijgt zichzelf in opera Blank Out

Zodra de sopraan Miah Persson het podium betreedt, horen we een harde, elektronische krak. Breekt hier een tak, een van de lievelingsklanken van componist Michel van der Aa (Oss, 1970)? Of is het toch een steen die op een ander ketst? Keien spelen een grote rol in zijn nieuwste opera Blank Out; aan het slot verpletteren zij met donderend geraas… 

Opera Forward Festival: open je hart en laat je op een andere manier prikkelen

Pierre Audi is de bedenker van de eerste editie van het Opera Forward Festival – kortom OFF – die in het kader van De Nationale Opera en diens vijftigjarige jubileum voor het eerst aan het publiek gepresenteerd wordt. Opera als kunst der bezieling is de dragende gedachte achter de tien dagen durende festiviteiten. De School Tijdens de Pre Launch OFF… 

Peter Sellars: ‘Deze opera is een paradijs op aarde.’

Hoe ziet de toekomst van de opera eruit? De Nationale Opera probeert hierop een antwoord te formuleren in het Opera Forward Festival: new visions new voices, dat dit jaar voor het eerst wordt georganiseerd ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan. Het tiendaagse festival gaat 15 maart van start met de wereldpremière van Only the Sound Remains van Kaija Saariaho. Over… 

De vijf voorstellingen die je moet zien in maart

1. Kwatta, Mariken (jeugd) De vraag was niet of het Nijmeegse jeugdtheatergezelschap Kwatta zich ooit aan Mariken van Nieumeghen zou wagen, maar wanneer. De lat lag met succesvolle eerdere boek- en filmbewerkingen hoog, maar waar de middeleeuwse Mariken twee mirakelen nodig heeft, is de bewerking van Jibbe Willems ook zonder val van grote hoogte en het wonderbaarlijk losvallen van ijzeren ringen spannend… 

Kaija Saariaho over haar nieuwe opera: “Peter Sellars wordt niet op waarde geschat”

Op een achterdoek met kalligrafisch gebladerte in alle denkbare tinten grijs vallen reusachtige, diepzwarte schaduwen. Regisseur Peter Sellars volgt tijdens een doorloop van ‘Feather Mantle’ bij De Nationale Opera aandachtig de bewegingen van de drie hoofdpersonen. Samen met ‘Always Strong’ vormt deze korte opera de double-bill Only the Sound Remains van Kaija Saariaho waarmee 15 maart het Opera Forward Festival… 

Nationale Opera en Ballet 2016-17: Back to normal

‘In het nieuwe seizoen gaan we weer back to normal’, zei Pierre Audi maandag 15 februari tijdens de presentatie van het nieuwe seizoen van De Nationale Opera. Wel continueert hij het op de toekomst gerichte Opera Forward Festival, dat werd opgezet ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan. Ook staan er flink wat nieuwe eigen producties op de rol, waaronder de wereldpremière… 

Holland Festival 2016: urgent, uitdagend en uitnodigend

Nog nooit heeft het Holland Festival zich zo midden in de samenleving geplaatst als nu. Het programma voor 2016 is doortrokken van de turbulente tijd waarin we leven. Nederland is dit voorjaar voorzitter van de Europese Unie. Artistiek directeur Ruth Mackenzie heeft dit feit onomwonden aangegrepen om ‘Europa’ een ruime plaats in de programmering te geven. Bij de presentatie van… 

De 10 theatervoorstellingen die je had willen zien in 2015

Hoewel het aanbod al jaren daalt, zijn er nog altijd meer nieuwe voorstellingen dan een mens kan zien. Niemand ziet dus alles, iedereen mist veel, dat was in 2014 ook al zo. Maar deze voorstellingen had niemand willen missen, al waren er twee niet eens in een theater te zien. En geen dans, daarvoor was ook dit jaar onze partner danspubliek. #1… 

Mantra voor 2 piano’s van Stockhausen: iconisch meesterwerk

In 1970 was Karlheinz Stockhausen (1928-2007) uitgekeken op ‘intuïtieve’ composities waarin de uitvoerder zelf zijn of haar pad moest kiezen uit een reeks van schriftelijke aanwijzingen. Zoals bijvoorbeeld Intensity, waarvan de partituur bestaat uit deze tekst: Speel de individuele tonen met zoveel toewijding tot je de warmte voelt die van jou afstraalt. Speel verder en hou ze aan Zo lang als je kunt.… 

De vijf voorstellingen die je moet zien in december

De Nationale Opera, Hänsel und Gretel (opera) Het is de bekendste sprookjesopera aller tijden. Niet verwonderlijk, want Humperdincks bewerking van Hans en Grietje is overduidelijk geworteld in volksmuziek als in bijna Wagneriaanse orkestratie. Dat moest wel een succes opleveren. Richard Strauss dirigeerde de wereldpremière, in Amsterdam is de versie van International Opera Award Winner Lotte de Beer te zien. Zij verplaatst… 

Grauwe Trovatore treft niet tot in het hart

Op donderdag 8 oktober zag ik in het Amsterdamse Muziektheater voor het eerst een live uitvoering van Verdi’s opera Il trovatore. Dat was geen onverdeeld genoegen. Tijdens de eerste twee bedrijven liepen Het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Koor van De Nationale Opera en de solisten zodanig uit de pas dat ik overwoog in de pauze te vertrekken. Een goede vriend… 

Geen nieuwe fusieorkesten, geen fusie Reisopera en Opera Zuid

Bussemaker investeert achttien miljoen in de kunst en een symfonieorkest voor pop en jazz erbij. Het lijkt te mooi om waar te zijn. En dat is het dus ook. Want tegenover dat ene extra orkest, staat het wegbezuinigen van twee andere orkesten. Althans, zo is de brief van de minister gemakkelijk te lezen. Zo las ik hem ook, tenminste.  Momenteel… 

Lulu en de kleren van Kentridge

Lulu, de opera die Alban Berg bij zijn dood in 1935 onvoltooid achterliet, geldt als een onbetwist meesterwerk, dat veelvuldig wordt uitgevoerd. De opera staat voor de derde keer in dit millennium in het Muziektheater, echter voor het eerst mét de door Friedrich Cerha voltooide derde akte. De Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge tekent voor de regie. Hij en de uitvoerenden werden na de… 

Less is more: het kan!

Yes, het kan! Less is more! De laatste verzuchting slaakte ik woensdag 13 mei naar aanleiding van de productie Benvenuto Cellini van Hector Berlioz, die Monty Python-regisseur Terry Gilliam maakte voor de Nationale Opera. Meteen dezelfde avond werd ik op mijn wenken bediend tijdens de première van De perzik van onsterfelijkheid van Rieks Swarte in de Toneelschuur in Haarlem. Het betreft een… 

Verpletterende Benvenuto Cellini van Terry Gilliam

Nog voor de slotnoten van Benvenuto Cellini geklonken hadden, barstte het publiek gisteravond (12 mei) uit in luid gejoel en gejuich. Het team van Monty Python-regisseur Terry Gilliam heeft dan ook alles uit de kast getrokken om deze eerste opera van Hector Berlioz tot een onvergetelijke ervaring te maken. Dat zijn dadaëske enscenering herinneringen oproept aan de grap-en-grol-aanpak van het… 

De vijf voorstellingen die je moet zien in mei

Nederlandse Reisopera, Gluck: Orphée et Eurydice (opera), 1 mei t/m 6 juni Verpletterend debuut van regisseur Floris Visser bij de Nederlandse Reisopera. Hij toont geen eeuwenoude opera over een nog veel oudere mythe, maar legt de kern van Glucks opera bloot. Het resulteert in een hartverscheurende voorstelling over rouw en het onvermogen te accepteren dat je geliefde er niet meer is.… 

Goed nieuws uit Enschede: magische Orphée et Eurydice van Reisopera

Na alle ellende rond HET Symfonieorkest vormde de première van Orphée et Eurydice gisteravond (1 mei) in het Wilminktheater een verademing. Dwars tegen alle sores in realiseerde de Nederlandse Reisopera een zinderende voorstelling, die terecht beloond werd met een minutenlange ovatie. Met magische kleurvlakken, slowmotionbewegingen en mysterieus schimmenspel wekte regisseur Floris Visser het tijdloze liefdesdrama tot leven. Een must voor… 

Macbeth als kinderloze moordenaar

Op donderdag 9 april zag ik de nieuwe productie van Verdi’s tiende opera Macbeth van De Nationale Opera. Deze werd na de première vorige week vrijdag eendrachtig door de pers neergesabeld. De Duitse regisseur Andrea Breth, die eerder tekende voor een onderkoelde lezing van Prokofjevs De speler, kreeg er flink van langs. De Theaterkrant miste ‘een goede personenregie’, Place de l’Opéra repte van een ‘oubollige enscenering’, Het Parool sprak van ‘intellectualistisch 21ste-eeuws regisseursgedoe’ en...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Halfslachtig advies plaatst reizende operagezelschappen lijnrecht tegenover elkaar

Er is te weinig geld voor twee reizende operagezelschappen. De kwaliteit loopt gevaar, er moet wat gebeuren. Maar een oplossing biedt de Raad voor Cultuur niet.

Het woensdag verschenen advies van de Raad voor Cultuur bevat weinig echte verrassingen. Er moet wat geld bij, meer nadruk op de steden, differentiatie in jeugdtheater, dat is het wel zo’n beetje. Concrete gezelschappen worden niet genoemd, conform de wens van minister Bussemaker dat de raad de instellingen zoveel mogelijk met rust mo...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Heft Amsterdam zijn enige onafhankelijke adviesorgaan op?

Het klinkt geweldig, dat Amsterdamse Kunstenplan 2017-2020. De stad verhoogt het cultuurbudget tot bijna 90 miljoen per jaar. En er lijkt opeens een visie te zijn: weg met al die verschillende adviesorganen, één hoofdstedelijke ‘basisinfrastructuur’ en voor de rest is er het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK). De gemeente moet zich tot de hoofdlijnen beperken, niet met individuele subsidies.… 

De vijf voorstellingen die je moet zien in maart

Toneelgroep Oostpool, Angels in America (toneel), speellijst
Het epos over Amerika in het AIDS-tijdperk een moderne klassieker noemen is een understatement. Sinds 1993 wordt het stuk overal ter wereld met veel succes opgevoerd. HBO maakte er een tegenvallende miniserie van, Péter Eötvös een volkomen mislukte opera. Toneelgroep Amsterdam vierde recentelijk tot in New York triomfen met een tot op het bot uitgekleede vijf uur durende versie, mede aanleiding voor ‘Meppel-gate’. Regisseur Marcus Azz...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

De vijf voorstellingen die je moet zien in februari

#1 Salzburger Festspiele / Schaubühne am Lehniner Platz / Katie Mitchell, The forbidden zone (toneel/performance) – Nederlandse première 11 februari, Stadsschouwburg AmsterdamDe Britse regisseur Katie Mitchell is deze maand de ‘brandstichter’ in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Met voorstellingen die even sprankelend als grensoverschrijdend zijn. The forbidden zone gaat over gebieden die lang verboden terrein waren voor vrouwen: wete… Je kunt nu inloggen om verder te… 

Copyright: Erik Bindervoet

De vijf theatervoorstellingen die je wilt zien in januari 2015, en je moet alweer de provincie in

Na de jaarlijstjes de aanraders voor het nieuwe jaar. Alle dagbladen doen eraan mee. Probleem: veel is nog niet bekend. Festivals en gezelschappen presenteren hun programma ergens in februari, maart. De tips voor heel 2015 kunnen we dus nog niet geven. Wel de aanraders voor de komende maand, in chronologische volgorde, want een rangorde aanbrengen in voorstellingen die we nog… 

Foto: Monique van de Wijdeven

De 10 theatervoorstellingen die je eigenlijk had willen zien in 2014, al moest je voor de helft Amsterdam uit

Het regent jaarlijstjes en wij doen vrolijk mee. Net zo subjectief als iedereen, niemand ziet immers alles, en over smaak valt altijd van mening te verschillen. Natuurlijk, ook in deze lijst veel voorstellingen in of vanuit de Randstad, maar de helft was nog niet daar te zien. En alle genres door elkaar. Als het maar theater is. Met als enige beperking: geen reprises, excuses Ring en Lohengrin (DNO), Johannes-Passion (NRO). En geen dans, want daarvoor is onze partner danspubliek

La bohème 2: verismo van de bovenste plank

Na de première van Puccini’s wellicht meest geliefde opera La bohème bij De Nationale Opera afgelopen donderdag, reageerden de critici verdeeld. Trouw roemde dirigent Roberto Palumbo, die ‘Puccini’s meesterlijke effecten kan maximaliseren’, Place de l’Opéra kapittelde de Italiaan omdat hij ‘wel erg veel vrijheid in de frasering van de melodieën’ nam. Collega Henri Drost van Cultuurpers hield het niet droog… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands