Ga naar de inhoud

Disney

Troost in tijden van Corona – Waarom volwassen animatiefilms zo effectief zijn. (Met Podcast)

Vorig jaar gonsde het plotseling rond: de Nederlandse animatiefilm gaat doorbreken, er is een echte animatie-industrie ontstaan. Aanleiding was de première van Heinz, Piet Kroons dwarse en uit de band springende filmversie van de strips van Windig en De Jong. Geen kinderfilm. En zeker geen Disney-kloon. We hebben het over lange animatiefilms, en daarvan zijn er in Nederland veel van… 

No Time To Die? Op de New Cinema Conference gaat het over marketing – en nauwelijks over Netflix.

Wat zal de bioscoopwereld de komende jaren het meest opschudden? De nieuwe James Bond-film? Of een op uw voorgaande bioscoopbezoeken afgestemde persoonlijke filmtip die zomaar op uw smartphone opduikt? Of misschien een technische innovatie die voor een heel nieuwe filmbelevenis zorgt? Zomaar een paar zaken die opdoemen rond het onderwerp van de deze week gehouden conferentie New Cinema. Anderhalve dag… 

Ook de Nederlandse jeugdfilm in zwaar weer? Genoeg gespreksstof tijdens het Cinekid-festival

Het jeugdfilmfestival Cinekid opent deze week met Binti, een aanstekelijke, hoogst actuele jeugdfilm die bruist van optimisme. Dat klinkt goed, want optimisme kan de Nederlandse jeugdfilm op dit moment goed gebruiken. Jammer dus dat Binti, over een meisje uit Congo dat alles in het werk stelt om met haar vader in België te mogen blijven, een grotendeels Belgische productie is.… 

Het belangrijkste animatiefestival vindt plaats in Annecy – en Nederland doet mee

Dat de Nederlandse animatiefilm in de lift zit beschreef ik hier eerder al. En nu ik deze week rondkijk op het animatiefestival in het Franse Annecy lijkt het me aardig om te zien hoe onze animatiefilmers en producenten zich hier presenteren. Zeker omdat Annecy geldt als het belangrijkste evenement wereldwijd in deze sector. ‘Het Cannes van de animatiefilm’ hoor ik… 

‘We kunnen de concurrentie met Disney aan.’ Waarom de lange Nederlandse animatiefilm gaat doorbreken met Heinz en Bunuel

‘Heinz’ en ‘Buñuel in the Labyrinth of the Turtles’, beide uit op 18 april, signaleren een belangrijke ontwikkeling op gebied van de lange Nederlandse animatiefilm. Een doorbraak hangt in de lucht. Over eigenwijsheid en coproducties, Anne Frank en Miss Moxy. En wat er nog meer in aantocht is.

Planeet Tim Burton landt in Vlaanderen: ‘Een snelkookpan vol bizarre en ontregelende ideeën’

De Vlaamse wafelbakker van de Willy Wonka Wafl Factory in het Burton Cafe heeft alle films van Tim Burton gezien, zegt hij vantussen een strak hipsterbaardje. ‘Zeker omdat je de menukaart moest voorbereiden’, zeg ik. Op het menu van het – tijdelijke – Burton Café in expositieruimte C-min staan onder meer: Charlie Chocolate Wafl, Scissorhands Wafl, Oompa Loopa Wafl, Beetlejuice… 

Louis Andriessen: ‘Ik heb nog nooit een nieuwe klank gevonden’

Voor Theatre of the World, zijn vijfde avondvullende opera, liet Louis Andriessen (1939) zich inspireren door de Jezuïtische wetenschapper Athanasius Kircher (1601-1680). Hij was de laatste renaissance-man, iemand die alles kon en alles wist. Kircher schreef boeken vol over de meest uiteenlopende onderwerpen, van de betekenis van hiëroglyfen tot vulkanologie en muziekinstrumenten aan toe. Hij ontwierp zelfs een kattenpiano, vanuit de gedachte dat elke kat op een andere toonhoogte gilt als je op zijn staart trapt. Na zijn dood raakte Kircher als charlatan in diskrediet.

Onbruikbaar voor de wetenschap vormt hij echter gefundenes Fressen voor een componist als Andriessen, die graag de grenzen opzoekt tussen realiteit en fictie. Zijn opera Writing to Vermeer (1999) is gebaseerd op fictieve brieven aan de Delftse schilder; Rosa, a Horse Drama (1994) gaat over de moord op een componist, die onderdeel zou vormen van een samenzwering tegen de muziek.

Pixar’s Inside Out, maar dan volgens de Getuigen van Jehova

In een nieuw flimpje, hieronder te zien, richten de Johava’s zich op kinderen. En maken daarbij gebruik van bedenkelijke tactiek. Natuurlijk: de praktijken van Jehova’s Getuigen zijn over het algemeen vriendelijk, hen ‘ook een fijne dag’ wensen en de deur sluiten is doorgaans voldoende. Dat de Getuigen hun voet klem zetten tussen de deur is inmiddels ook cliché en vooroordeel.… 

De vijf voorstellingen die je moet zien in september

Nederlandse Reisopera, Madama Butterfly (opera), 3 september t/m 10 oktober Nederlandse sopranen zijn net voetballers. Ze vliegen de halve wereld rond, maar zijn slechts zelden in eigen land te zien. Neem nou Annemarie Kremer, in Duitsland genomineerd als ‘Sängerin des Jahres’. De Nederlandse Reisopera brengt haar door heel Nederland in de rol waarmee ze wereldfaam verwierf: de titelrol van Madama… 

Pixars Binnenstebuiten in vijf emoties

Pixar legde de lat hoog. Zo hoog, dat de recente output ronduit tegenviel. Maar Binnenstebuiten overtreft alle verwachtingen. Het voert misschien wat ver om te stellen dat Pixar eigenhandig de animatiefilm nieuw leven heeft ingeblazen. Maar sinds het door George Lucas opgerichte softwarebedrijf begon met maken van grote films werd de concurrentie weggeblazen. Toy Story brak in 1995 alle records,… 

Hatsune Miku: zijn we er dan allemaal ingetrapt?

Het is een van de meest voorbesproken voorstellingen van dit Holland Festival. Kranten, tijdschriften en webmagazines doken massaal op The End met de Japanse superster Hatsune Miku. Dat ze niet echt is. Over ons aller fascinatie voor het virtuele en technologie. Over haar tweeënhalf miljoen Facebookvrienden. Over de fans die meer dan 100.000 liedjes voor haar hebben geschreven. Over de kostuumontwerpen… 

Lauren Bacall – nog één keer die stem

Nauwelijks bekomen van de schrik na het overlijden van Robin Williams, is daar het bericht dat ook Lauren Bacall (89) ons heeft verlaten. Icoon van de film noir, dat duistere en invloedrijke genre uit de glorietijd van Hollywood. Haar eerste films, waarin ze met haar onmiskenbare aanwezigheid, haar diepe stem en haar gevoel voor sarcasme Humphrey Bogart (ze trouwde hem… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands