IDFA DocLab – Hoe creatief is AI?
Kunstmatige intelligentie, ofwel AI, dringt zich steeds meer op. Ook kunstenaars maken er gebruik van, zoals in deze 18e editie van IDFA’s DocLab is te zien.
Kunstmatige intelligentie, ofwel AI, dringt zich steeds meer op. Ook kunstenaars maken er gebruik van, zoals in deze 18e editie van IDFA’s DocLab is te zien.
Dat IDFA meer is dan een festival wisten we al. Nu is er ook het Documentaire Paviljoen, een eigen stek waar alle activiteiten van IDFA, zowel voor publiek als makers, het hele jaar door kunnen bloeien. 16 maart start de officiële openingsweek.
Wordt iets beter als het schuurt? Kunst als slijpsteen van de geest? Het aloude begrip dialectiek, de botsing van tegenstellingen waaruit iets nieuws ontstaat? Deze 17e editie van IDFA’s DocLab, het programma vol digitale kunst, interactief werk en virtuele werelden, heeft als thema ‘Phenomenal Friction’. Technologie is veelal gericht op efficiëntie en gemak, maar DocLab nodigt ons uit om te…
IDFA DocLab is weer thuisgekomen in de Brakke Grond, en hoe! Meer dan vijfendertig werken verkennen de grenzen van documentaire in inhoud en vorm. DocLab is de digitale speeltuin waar alles kan wat technisch en conceptueel nu mogelijk is. Dus keek ik een werk met geur, danste ik in de jaren ’80 en raakte ik zo ontspannen dat ik bijna…
Aansluitend aan de vertoning van haar in Venetië met de Gouden Leeuw bekroonde All the Beauty and the Bloodshed had de betrokken en kritische documentairemaker Laura Poitras in Carré een goed gesprek met IDFA’s artistiek directeur Orwa Nyrabia. Over haar ontdekking van de documentairewereld, haar verontwaardiging over Amerikaanse politiek en hoe ze ook hoop leerde zien.
Op 9 november gaat de 35ste editie van het documentairefestival IDFA van start. Over de filmselectie merkte hij op dat het ‘not only a judgement, but also a statement’ is. In dit interview vertelt hij over de keus voor filmmaker-activist Laura Poitras als eregast, en veel meer.
Als er een technologie wordt gepresenteerd die ik nog niet ken, wil ik graag op onderzoek uit. Een museum met holografische bril? Doen! Het bleek echter de inhoud die me nog lang bij zal blijven. Het Museum of Austerity van Sarah Wares en John Pring is geen makkelijke kost. Maar wel essentieel om de gevolgen van bezuinigingen voor gehandicapte mensen…
DocLab is al 15 jaar het spannendste onderdeel van het IDFA. Dit is de plaats voor experiment in vorm, technologie en inhoud; de grenzen van het medium opgezocht en uitgerekt. Ik stort me er graag in, soms met huid en haar. De VR-installatie Symbiosis geeft die mogelijkheid vrij letterlijk. Je mag een postapocalyptische wereld in, waarin de mensen noodgedwongen verbindingen…
IDFA-DocLab bestaat 15 jaar. Toonaangevend platform voor allerlei soorten al dan niet interactieve, virtuele of fysieke projecten waarmee kunstenaars ons een ander venster op de werkelijkheid geven.
Swart Gat/ Gouden Eeuw (Dunguu olo – katibo-ten) is een theatrale installatie over het Amsterdams slavernijverleden en de Marroncultuur uit Suriname. Het concept is van Tolin Erwin Alexander, Berith Danse en vormgever Bartel Meyburg. De theatrale installatie, die nog niets aan urgentie heeft verloren, is verder afgemaakt en start weer in de zomer van 2021! Van 17 juni (19 juni…
In IDFA-winnaar Radiograph of a Family dringt de Iraanse revolutie het huwelijk binnen van de seculiere vader van filmmaker Firouzeh Khosrovani en haar gelovige moeder. Wat maakt dit familieportret zo bijzonder?
Vandaag opent Het DocLab van IDFA, misschien wel mijn favoriete deel van het festival. Met een eigen competitie, opdrachten en expositie, is dit het domein van het digitale experiment.
Een strakke, spierwitte kunsttempel midden in het Congolese binnenland. Wat heeft dat te betekenen? Renzo Martens vertelt over zijn nieuwe documentaire White Cube, en het kunstproject dat plantagearbeiders in staat stelt hun land terug te kopen. Première op IDFA en in Lusanga, Congo.
Gouden Kalf-winnaar Buladó is inmiddels onze Oscar-inzending. Dat zal voorstanders van meer kleur in de Nederlandse film tevreden stemmen. En kijk zondag eens naar When You Hear the Divine Call van Festus Toll, een wat bescheidener maar even sprekend voorbeeld van nieuw licht in de Nederlandse film.
Met ingang van februari 2020 volgt Vanja Kaludjercic Bero Beyer op als festivaldirecteur van het International Film Festival Rotterdam.
De 32e editie van het International Documentary Filmfestival Amsterdam is geopend met Sunless Shadows. Ontboezemingen van jonge vrouwen die vastzitten wegens medeplichtigheid aan moord op hun vader of andere man in de familie groeien uit tot een beklemmend statement over onderdrukte vrouwen in een mannenmaatschappij. De enige Nederlandse film in de internationale competitie is Rotjochies van Maasja Ooms.
Goed nieuws voor iedereen die Als je later groot bent, de dubbel bekroonde afstudeerfilm van Max Baggerman, tot nu toe heeft gemist. Deze even poëtische als maatschappijkritische documentaire blik op de werkende mens is op 1 augustus weer te zien als onderdeel van New Lights. Deze avond is de tweede aflevering van een nieuw tweemaandelijks evenement dat ons kennis laat…
De Raad voor Cultuur heeft zojuist de nieuwe Basisinfrastructuur (BIS) voorgesteld, en het is een hele grote, in traditionele termen ‘welvarende’, baby geworden. Omdat de Raad geen namen mag noemen, en alleen functies mag opsommen, hebben we hier alvast een invullijstje gemaakt, waarin we (zeer summier, want weinig tijd en niet van alles op de hoogte) opsommen welk bestaand cultureel…
Het meeslepende, met de Gouden Leeuw bekroonde Roma dompelt je onder in het Mexico uit de jeugd van filmmaker Alfonso Cuarón. Gaan we dat nu op Netflix zien, of in de bioscoop? De kijker heeft een keus die Netflix in ons land niet eerder bood. Daarnaast is ook het exclusieve bioscoop-window in beweging.
IDFA 2018 is een mooie gelegenheid om eens te kijken wat je met documentaire bij filmeducatie kan doen. Documentaires kunnen heel goed aanslaan bij kinderen, is de ervaring van Meike Statema, hoofd educatie van IDFA.
Hoe maak je een mooie en persoonlijke documentaire over een held? En wat als je held filmmaker is en zelf al prachtige beelden heeft gemaakt? Hoe vrij mag je zijn met je onderwerp? Lange tijd is mijn probleem met het IDFA geweest dat de documentaires zo braaf zijn, zo gefocust op het onderwerp en niet op het medium zelf. In…
Langzaam maar zeker is het allernieuwste nieuwtje van virtual reality (VR) af en kunnen we gaan nadenken over wat je wilt laten zien, in plaats van hoe. Waar ik op het eerste VR festival nog gierende hoofdpijn kreeg van slechte brillen, kan ik me nu laten betoveren door de schoonheid van het Amazone gebied of prachtige animaties. Filmtheaters als Eye…
Bij DocLab 2018 draait het niet meer om de nieuwste technologie, maar om de menselijke ervaring. Welk menu kunnen kunstenaars ons voorzetten met digitale media en kunstmatige intelligentie. Onderzoek van de werkelijkheid, speelse installaties, het Humanoid Cookbook en samenwerking met MIT
Het ministerie van OCW beschikt over uitstekende zwarte viltstiften. Op geen enkele manier is het me daarom gelukt te achterhalen welke krant in Amsterdam het WOB-verzoek heeft gedaan waarop minister van Engelshoven nu reageert. De lengte van het zwarte balkje kan alles zijn (behalve Coöperatief Cultureel Persbureau UA). Maar goed: iemand doet onderzoek naar de gang van zaken rond de…
Op het traditionele Voorjaarsoverleg van de filmsector liet het panel in het Ketelhuis zijn licht schijnen over onder meer de video on demand-explosie, en over het advies van de Raad voor Cultuur. Gaan exploitanten de filmsector steunen met heffingen op de omzet?
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.