EYE trekt alles naar zich toe. De eindexamenwerkstukken van de studenten van de Nederlandse Film en Televisie Academie krijgen dit jaar een ideale presentatie in de grootste zaal van dit nieuwe filmcentrum. Nieuw is ook dat gisteren aansluitend aan de voorstelling voor pers en relaties direct prijzen werden uitgereikt voor beste commercial (The End, Soon), beste documentaire (A Twist in the Fabric of Space) en beste fictiefilm (Van de wereld).
Heel zwaar heeft de jury van de VPRO Documentaire Prijs het niet gehad. Slechts vier van de veertien afstuderende teams hadden voor documentaire gekozen, veel minder dan in voorgaande jaren. De jury wees de meest gedurfde en experimentele creatie als beste aan. A Twist in the Fabric of Space van Morgan Knibbe is een extatische visuele trip waarin de levenscyclus van de mens wordt voorgesteld als confrontatie met en ontsnapping uit de chaos. Helemaal origineel is zo’n voortjakkerende beeldenstroom niet, maar wel een mooie tour de force.
Toeval of niet, ook de Topkapi Films Fictie Prijs – Topkapi is de producent van onder andere Black Butterflies en Code Blue – ging naar een film waarin verbazing over een verwarrende wereld de toon zet.
In Van de wereld van Joppe van Hulzen en Roosmarijn Roos Rosa de Carvalho ontvlucht een agent te paard de voetbalrellen om te merken dat elders de wereld minstens zo bizar is. ‘Doe net alsof je weet waar je mee bezig bent, net als iedereen’, is het beste advies dat hij krijgt.
Verder kan gesteld worden dat de lichting 2012 vooral een solide en betrouwbare indruk maakte, zonder echte teleurstellingen. Wat opviel wat de uitstekende acteursregie in meerdere films. Zo maakt Hans Dagelet in Wolvenpad van Stefan van de Staak indruk met zijn ingetogen vertolking van een vader die voor een gruwelijke beslissing komt te staan.
Regisseur Aaron Douglas Johnston koos er voor om ook zelf een van de twee hoofdrollen te spelen in zijn melancholieke 9/11 A Love Story, een terugblik op een verdampte relatie die vooral door het beklemmend herkenbare spel van twee geliefden de aandacht trekt. Heel mooi en ontroerend zijn de jonge Tomer Pawlicki en de bejaarde Yehudith Yardenit als zijn oude joodse grootmoeder in Lost and Found van Tessa Schram (regie) en Natascha van Weezel (scenario).
Prachtig is ook de jonge turnster Denise Tan als de jonge turnster Isabel die in Magnesium van Sam de Jong voortdurend dicht op de huid wordt gezeten. Terwijl ze wacht op een abortus bereidt ze zich voor op een kampioenschap. Spanning en pijn op een bijzondere manier zichtbaar en voelbaar gemaakt. Jammer dat Magnesium niet in de prijzen viel.
Als beste, door het thema ‘duurzaamheid’ geïnspireerde commercial werd The End, Soon van David Boudestein aangewezen.
Alle eindexamenfilms zijn nog t/m 15 juli te zien in EYE.
Leo Bankersen