We are fairly bombarded to death with online theatre experiences. Frankly, I avoid them. I always thought theatre was something to be experienced live. Bobbing shoes are terrible, visible consumption when speaking is something I can't stand at the moment and the sound is always mediocre. I want live theatre, and nothing else. Leave TV to the TV makers, they have studied for that.
Toch ga ik nu een uitzondering maken voor een voorstelling die je tussen 15 en 22 mei aanstaande kunt meemaken. Met dank aan het Holland Festival dat deze tip in de nieuwsbrief opnam. Dat komt omdat deze voorstelling vooral om het geluid gaat. Eigenlijk is het een live podcast, en sinds we in tijden van corona allemaal het liefst ontspannen met een koptelefoon op, moet je deze meemaken. Desnoods met het scherm uit.
Simon McBurney maakte in 2016 The Encounter, een audiospel waarvoor hij een opnametechniek gebruikte die verder gaat dan wat we nu met 8D voorgeschoteld krijgen. Ik maakte het mee in The Barbican, een fantastisch brutalistische zaal in Londen. het was anderhalve maand na de dood van David Bowie en ruim drie maanden voor het Brexitreferendum en bij het kleedkamerinterview na afloop stond ik ver binnen de tegenwoordig toegestane anderhalve meter naast mijn andere jeugdidool Kate Bush. Zulke dingen maak je alleen in Engeland mee. Dat ik nog een woord kon uitbrengen is een wonder.
Enfin: ik was al onder de indruk van de voorstelling en schreef een stuk, en adviseer je nu om je beste koptelefoon te zoeken en tussen 11 en 15 mei te gaan luisteren.
Audio is the new video (I): McBurney's theatrical podcast on #HF16