Wanneer echte sterren in lockdown verlichting zoeken: Star Force maakt je blij
Deze acteurs zitten aan hun keukentafel en wij vliegen met hen door de ruimte. Zo simpel kan kunst zijn, omdat wij, de kijkers, het verhaal feitelijk maken.
Deze acteurs zitten aan hun keukentafel en wij vliegen met hen door de ruimte. Zo simpel kan kunst zijn, omdat wij, de kijkers, het verhaal feitelijk maken.
Mijn tip aan de bonzen in Het Gooi: vergeet jongeren. Richt je op de dolende veertigers en vijftigers, die smachten naar ontregeling. Deze uitzending van VPRO’s Mondo was onvergetelijk.
Van de ruim 100 inzendingen zijn 24 jonge componisten geselecteerd voor de halve finales van de compositiewedstrijd Op weg naar het Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) met als hoofdprijs een optreden met het NBE tijdens het Nieuwjaarsconcert op 1 januari (19:00 uur NPO 2).
Vandaag opent Het DocLab van IDFA, misschien wel mijn favoriete deel van het festival. Met een eigen competitie, opdrachten en expositie, is dit het domein van het digitale experiment.
Weismann lijkt me een te briljante en intelligente regisseur om zich in een avontuur te storten dat hem voorgoed kan breken. Een alfa-manneke, een groot ego, het was bekend. En kon zijn tengels niet van jonge vrouwen afhouden.
Ik begon met uitzendwerk in een tijd dat je enigszins de lullo was als je studeerde of net gestudeerd had, omdat de corpsballenimitatie van Jiskefet zo ongekend populair was. Een gangbare begroeting onder vaste medewerkers die leuk wilden zijn was dan ook ‘Hé lul! Geneukt?’
Het traditionele Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) in Het Concertgebouw op vrijdag 1 januari 2021 gaat er totaal anders uitzien dan alle voorgaande edities. Omdat het op dit moment niet duidelijk is of, dan wel hoeveel, bezoekers Het Concertgebouw vanwege de RIVM maatregelen mag toelaten, is de moeilijke beslissing genomen het Nieuwjaarsconcert helemaal zonder publiek te spelen.
In haar programma Nachtdieren gaat Ryanne van Dorst weer op zoek naar nachtbrakers, nachtwerkers en andere slapelozen. Het is een fascinerend en mooi tv-programma, en Van Dorst lijkt wel patent te hebben op bijzondere ontmoetingen.
‘Door het schrijven van dit boek ben ik gaan beseffen dat ik mijn kinderen niet kan voorbereiden op de wereld waarin zij volwassen zullen zijn. Ik kan ze niet nu al leren wat ze later nodig hebben in een samenleving die nog niet bestaat.’
Op 18 oktober 2020 gebeurde er dus iets. VPRO’s Mondo was opeens een vrolijke uitzending geworden. En dat in deze tijd, waarin klagen en rouw over lockdowns en dreigende faillissementen overal de boventoon voeren. Wat was er aan de hand?
Omdat iedereen hem aanraadde het gewoon te proberen, meldde hij zich met bijna duizend amateurschilders aan om in een half jaar tijd en onder toeziend oog van onder andere Pieter Roelofs, hoofd Schilder- en Beeldhouwkunst bij het Rijksmuseum, zich het oude ambacht van kunstschilder eigen te maken.
Op dinsdag 3 november 2020 gaat Amerika naar de stembus. TivoliVredenburg in
Utrecht presenteert een live programma rondom deze spannende verkiezingen. Vanuit
de Grote Zaal worden exitpolls gevolgd, betreden wetenschappers, journalisten en
campaigners het podium en bellen verschillende Amerikanen in. Het programma wordt
‘coronaproof’ geproduceerd.
Marije Vogelzang is eetdesigner: ‘Het gaat erom dat mensen met een andere blik gaan kijken naar dingen die ze denken te kennen, waar ze elke dag mee omgaan en die ze daarom over het hoofd zien.’
Dingen hebben tijd en afstand nodig om een verhaal te worden. Goed dus dat Rau in zijn ‘Staat van het Theater, de traditionele opening van het theaterseizoen, niet zelf het woord nam, maar dat uit handen gaf aan mensen die nu midden in de verwarrende tijd van bezuiniging, coronasteun en politieke onrust staan. Omdat de honderd internationale makers die hij voor een boek onder de titel ‘Why Theatre?’ om een bijdrage vroeg, wegens de pandemie niet konden komen, waren zes Nederlandse makers uitgenodigd.
Ik heb me lang op het standje ‘eerst luisteren, dan praten’ gezet, als het ging om de manier waarop wij allemaal omgaan met de etterende zweer van het racisme in Nederland. Er is zoveel wat we niet van elkaar weten, en er is vooral zoveel dat ik van mijn Zwarte medemens niet kan weten, omdat ik me lang te weinig…
Ze zijn voor het eerst sinds de lockdown op 13 maart weer gedrieën op het kantoor bij elkaar. Het interview, waarin directeur Emily Ansenk, muziekprogrammeur Jochem Valkenburg en theaterprogrammeur Annemieke Keurentjes de balans opmaken van de eerste – en hopelijk enige – online editie van ’s lands meest prestigieuze podiumkunstenfestival, vindt een dag na de afsluiting plaats. Er was geen…
Het Holland Festival presenteert van 11 tot en met 21 juni een online programma dat zo dicht mogelijk bij de kern en de essentie van het oorspronkelijke programma blijft, dat vanwege de coronacrisis is afgelast. Samen met artiesten van over de hele wereld die in het festival 2020 zouden optreden, is een alternatief online programma samengesteld. Het festivalthema, aangereikt door…
We worden tamelijk doodgegooid met online theaterervaringen. Eerlijk gezegd mijd ik die. Ik vond theater altijd al iets om live te ondergaan. Klossende schoenen zijn verschrikkelijk, zichtbare consumptie bij het spreken kan ik momenteel even niet aanzien en het geluid is altijd matig. Ik wil live theater, en anders niet. Laat tv aan de tv-makers, die hebben daarvoor doorgeleerd. Toch…
Met verbazing word ik mij bewust van de ‘opoffering van je oudere medemens’ houding van velen hier in Nederland. Dor hout. Niet geld, maar de liefde ervoor is de wortel van het kwaad. Op dit moment zou ik willen dat een virtuele hemel mogelijk was – zodat de mensen die iemand zijn verloren en daar misschien ook niet afscheid van…
We moeten de toch al theaterloze weekenden deze lente en zomer verder zien door te komen zonder Zondag met Lubach en Dit Was Het Nieuws. Hun seizoen zit erop. De laatste bleef geestig zonder publiek, Lubach volgens mij niet. Hoe kwam dat? Vijf weken geleden, toen de shows het voor het eerst publiekloos opgenomen werden, viel op dat Zondag met…
Lot Douze bezorgt aan huis. Op de fiets. Met haar Boekhandel Over Het Water richt ze zich heel specifiek op haar wijk, Amsterdam Noord. Nu iedereen zoveel mogelijk thuis moet blijven vanwege de coronatoestand ervaart zij een toename in de vraag. Online weten de klanten in Amsterdam Noord haar inmiddels ook goed te vinden. Ze heeft door haar klantgerichtheid een…
Machteld Kooij ziet iedere avond bij het journaal of de grote talkshows zeker drie of vier mensen langskomen die ze getraind heeft. Ze noemt zichzelf Het Geheime Wapen van Hilversum en nu is er ook nog een boek: Het Monster met de Gouden Ogen. We hebben daar allemaal wel eens mee te maken: podiumvrees. En Machteld Kooij heeft uitstekende tips…
We spraken met Andreas Hannes over het afgelasten van Cinedans 2020. Hoe ga je als programmeur om met het cancelen van een festival waar je een heel jaar aan hebt gewerkt? Hoe kun je nog iets van het gemeenschapsgevoel dat zo belangrijk is voor een festival vasthouden als je alleen online bent? Vooralsnog gaat het festival niet in de bestaande…
Elena Lindemans haalt in Verstoten Vaders een groot, weggestopt maatschappelijk probleem op indrukwekkende wijze naar voren: van vele tienduizenden kinderen die na een scheiding één van ouders moeten loslaten. Elena: ‘Tijdens het maken van ‘Vrouw slaat man’ – een film over mannen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld – kwam ik in contact met vaders die hun kinderen – bijna…
Hollywood is dol op rampenfilms en ik eerlijk gezegd ook. Het is een soort van ‘guilty pleasure’ van mij. Over het algemeen trekt het visuele aspect mij het meeste aan: het uitbarsten van een vulkaan, een aardbeving die de wereld uiteen scheurt – als inwoner van Groningen heb ik mijn mening wel enigszins bijgesteld over de amusementswaarde van aardbevingen– of…