Ga naar de inhoud

ACTUEEL

Alles over politiek, beleid, samenleving en hoe die dingen met cultuur en kunst te maken hebben.

Iedereen gered? Alleen een paar festivals hebben zware schade opgelopen.

De in totaal acht festivals die dankzij een forse politieke lobby een plekje kregen in de Culturele Basisinfrastructuur zijn het haasje. Zij profiteren niet van de de extra miljoenen die op Prinsjesdag door het Kabinet zijn vrijgemaakt voor redding van het Fonds Podiumkunsten, omdat ze daar niet (meer) onder vallen.

Ook in Limburg zijn er problemen met de regio (en verdenkt men de adviseurs van willekeur en voortrekken)

Het culturele zwaartepunt in Limburg ligt al jaren in het zuiden. Om de zuidelijke instellingen te stimuleren buiten de regio te programmeren is echter maar 1 extra punt beschikbaar. Voorbeelden van de problematiek rond geografische spreiding zijn er ook bij de Raad van Cultuur en het Fonds Podiumkunsten.

Brandbrief van de festivals: ‘Het gaat mis met de podiumkunsten in Nederland

Een brandbrief van de Verenigde Podiumkunstenfestivals. Een van de meer dan honderd lobby-organisaties in de kunsten, maar wel een heel belangrijke. Immers, de festivals zijn de plek waar publiek in de volle breedte kennis maakte met kunst en amusement in de volle breedte. Dat gebeurt nergens anders. En mooi: ze nemen het op voor alle podiumkunsten, want, zoals trouwe lezers van deze site weten: die zijn nogal het haasje, en worden met iedere halfslachtige redding nog meer het haasje.

Milo Rau bij opening Theaterfestival: ‘Misschien moeten we wat minder leveren en wat meer luisteren.’

Dingen hebben tijd en afstand nodig om een verhaal te worden. Goed dus dat Rau in zijn ‘Staat van het Theater, de traditionele opening van het theaterseizoen, niet zelf het woord nam, maar dat uit handen gaf aan mensen die nu midden in de verwarrende tijd van bezuiniging, coronasteun en politieke onrust staan. Omdat de honderd internationale makers  die hij voor een boek onder de titel ‘Why Theatre?’ om een bijdrage vroeg, wegens de pandemie niet konden komen, waren zes Nederlandse makers uitgenodigd. 

logo auteursbond

Steunregelingen auteurs: loket geopend

Schrijvers en vertalers die geraakt zijn door de coronacrisis kunnen nu een beroep doen op drie steunregelingen die speciaal voor hen zijn ingericht. Ze kunnen maximaal 5000 euro aanvragen voor een projectsubsidie of inkomenssteun. De eerste indieningstermijn sluit op 30 september 2020. Lidmaatschap van de Auteursbond of aansluiting bij Lira is niet verplicht.

Waar ging het mis tussen de cultuurbeslissers en de regio?

Het had zo mooi kunnen zijn. In een niet eens zo grijs verleden zette de Raad voor Cultuur, toen nog onder een andere directie, een beweging in gang die meer gezag zou toekennen aan de regio buiten de Randstad. Dat was drie jaar geleden. Nu staat er een (volkomen terechte) boze brief in de krant van de cultuurgedeputeerden van 9… 

De stad zoals wij die kenden is gedoemd. Lang leve de plattelandskunst?

Verontrustende berichten, de afgelopen dagen, in diverse media. Eerst was daar Patrick van IJzendoorn in De Volkskrant, die constateerde dat het leven was weggetrokken uit het Londense zakenhart. Ik zag een paar verward verheugde reacties langskomen van vrienden op mijn culturele tijdlijn. Immers, in het artikel werd een duidelijke relatie gelegd tussen de sluiting van musea en theaters en de… 

Subsidiecrisis: als de Kamer straks met een reparatie voor regio en zaaglijn komt, zijn we nog verder huis.

Die 8,6 miljoen die het fonds nu minimaal tekort komt zal wel ergens gevonden worden, zodat de zaaglijn opnieuw verlegd wordt. Dan kan de sector – virtueel – weer vier jaar door. Mogelijk gaat er nog anderhalf miljoen bij om de spreiding gestalte te geven. Zo duur is het tevredenstellen van de kunstwereld niet, zal Den Haag merken.

En hoe zit dat met die gedragscodes? ‘Het Fonds ziet de vinkjes als een nulmeting.’

Volgens de minister zouden bij de aanvraag van je subsidie dit jaar de Fair Practice Code, de Code Diversiteit en Inclusie en de Governance Code Cultuur  bepalend zijn. Bij diverse beoordelingen door de Raad voor Cultuur in de BIS en ook lokaal, zijn kunstenaars afgewezen op grond van een slechte onderbouwing van hun volgen van de gedragscode. Zo niet bij… 

‘Het is belangrijk dat Shai weer iets gaat maken.’ Ka Yan Tang en Shailesh Bahoran over Illusionary Rockaz Company in tijden van Corona

Illusionary Rockaz Company zou dit voorjaar met een nieuw werk van Shailesh Bahoran uitkomen. Voor het eerst in twee jaar een nieuwe productie, na een tijd waarin de Utrechtse choreograaf voortdurend in de prijzen viel. En toen brak Corona uit. Voor Shai reden om even pas op de plaats te maken: ‘Voor Shakti, de voorstelling die er nu aankomt, moeten… 

Raad voor Cultuur past advies marginaal aan, maar blijft bij omstreden besluiten

De Nationale Opera had een foutje gemaakt bij de opstelling van zijn aanvraag. Het met vele miljoenen gedoteerde nationale instituut had volgens de Raad voor Cultuur nagelaten de prestatiegegevens uit te splitsen over dans en muziek. Daardoor moest het gezelschap al voor 1 november met een geheel nieuwe aanvraag komen. Nu blijkt dat mee te vallen. Wat blijkt, de gegevens… 

Bright Richards blijft strijdbaar in tijden van Corona: ‘Waarom zetten wij kunst niet in om inclusie tot stand te brengen?’

‘Natuurlijk heeft Corona impact op mij, maar de impact van Black Lives Matter is veel groter. Ik wil aan het werk gaan om jongeren te activeren. Zij moeten voelen dat dit ons land is. Ik vind het belangrijk om steeds elk podium te gebruiken om dat duidelijk te maken.’ Bright Richards is twintig jaar na zijn afstuderen aan de Arnhemse… 

In Engeland dreigt een geweldige uitstroom van zzp’ers uit de cultuursector. Hoe zit dat hier?

Dat ze in Groot Brittannië vorige maand met een steunpakket van anderhalf miljard voor de kunsten kwamen, leek even heel goed nieuws. Voor een land met bijna 67 miljoen inwoners is zo’n reddingspakket, dat ook nog eens voor driekwart uit leningen en voorschotten bestaat, verhoudingsgewijs veel kleiner dan wat er in Nederland aan steun voor de kunsten is. Hoe graag… 

Halima El Ghamarti begon vlak voor Corona aan haar nieuwe baan: ‘Het nieuwe normaal? Dat is hier mijn gewone normaal.’ (Podcast en video)

Krap drie weken was ze aan de slag toen de coronapandemie en de lockdown kwamen. Voor Halima el Ghamarti, die medio februari begon als directeur van het Jongeren Cultuurhuis Kanaleneiland en Overvecht, is er dus geen ander normaal dan het nieuwe normaal: werken vanuit huis, en dat met een organisatie die vooral bedoeld is om jongeren in Utrecht met elkaar… 

NPO brengt een debat over een debat. Laat dat eens goed tot je doordringen.

Ik heb me lang op het standje ‘eerst luisteren, dan praten’ gezet, als het ging om de manier waarop wij allemaal omgaan met de etterende zweer van het racisme in Nederland. Er is zoveel wat we niet van elkaar weten, en er is vooral zoveel dat ik van mijn Zwarte medemens niet kan weten, omdat ik me lang te weinig… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands