Bob Dylan treedt op voor één fan. Hoe leuk is dat…?
Hoe is het om wat je doorgaans met een grote groep mensen ondergaat in je eentje mee te maken? Zweedse televisie zocht het uit. Met als grootste finale een optreden van Bob Dylan voor één fan.
Oud of nieuw, klassiek of modern, minimaal of wereld. Pop. Tonaal en atonaal.
Hoe is het om wat je doorgaans met een grote groep mensen ondergaat in je eentje mee te maken? Zweedse televisie zocht het uit. Met als grootste finale een optreden van Bob Dylan voor één fan.
Na de première van Puccini’s wellicht meest geliefde opera La bohème bij De Nationale Opera afgelopen donderdag, reageerden de critici verdeeld. Trouw roemde dirigent Roberto Palumbo, die ‘Puccini’s meesterlijke effecten kan maximaliseren’, Place de l’Opéra kapittelde de Italiaan omdat hij ‘wel erg veel vrijheid in de frasering van de melodieën’ nam. Collega Henri Drost van Cultuurpers hield het niet droog…
Zaterdag 6 december start de eerste editie van de Muziektheaterdagen, de opvolger van het jaarlijkse Babelfestival. Om het werk van jonge makers te presenteren sloegen het Ostadetheater en productiekern Diamantfabriek opnieuw de handen ineen, voor een programma dat naast wereldpremières van professionele makers flitsoptredens biedt van conservatoriumstudenten. Ook vindt de maandelijkse Salon van Splendor plaats in het Ostadetheater. Rode draad…
In een uitverkochte Geertekerk in Utrecht vierde Camerata Trajectina gisteren uitbundig haar veertigjarig bestaan. In die vier decennia heeft het ensemble zich onvermoeibaar ingezet om het Nederlandse liedrepertoire van middeleeuwen tot en met de Gouden Eeuw op de kaart te zetten, niet alleen op de podia, maar ook op geluidsdragers. Geheel in stijl werden de aanwezigen getrakteerd op een gevarieerd…
Brian Ferry covert op zijn nieuwe album Avonmore Stephen Sondheidms Send in the clowns. Maar zijn versie illustreert boven alles de verzuchting die op ‘Isn’t it rich? Isn’t it queer?’ volgt: ‘Losing my timing this late in my career.’ Het lijkt zo makkelijk. Je hoeft niet zelf een goed nummer te schrijven, maar je neemt er een van een ander…
Voor de meeste kunstenaars is het een ideaal. Vertegenwoordigd worden door een galerie. Schrijvers hebben hun zinnen gezet op een contract bij een uitgeverij. Muzikanten kijken verlekkerd naar labels en theatermakers staan in de rij voor een impresariaat. Makers hebben een haat-liefde verhouding met zulke bemiddelaars. Want hoewel de gemiddelde creatieve professional wel een teen zou willen missen in ruil…
Verhalen over jazz gaan vaker over dode helden dan over de toekomst. Wordt er wel over de vooruitzichten van de jazz gereflecteerd dan zijn die doorgaans somber. Het genre is al meer dan eens dood verklaard, en is jazz niet dood, dan is hij toch ten minste verhuisd of hij ruikt raar. De Britse essayist Geoff Dyer publiceerde tien jaar…
Fijf jaar. Je moet er even doorheen. Niet iedereen is altijd even gecharmeerd van de kleinemeisjesdictie van Roos Rebergen (Roosbeef). Maar wat een strot. En wat een presence. Dus is het meer dan ok dat Roos Rebergen op het verjaardagsfeestje van David Bowie’s carrière iets gewaagds deed: een vertaling brengen van Five Years, het openingsnummer van David Bowie’s klassieke album…
Beginnen met het meest recente nummer. En dan chronologisch terug in de tijd tot ergens diep in de jaren zestig. En dat dan de titel ‘Nothing has changed’ meegeven. Briljante zet van David Bowie. Alle biografen kunnen ogenblikkelijk hun werk in de prullenbak mieteren. Immers, wie chronologisch met de muziek van David Bowie opgroeide kon niet anders dan steeds verbijsterd…
We staan er meestal niet bij stil, maar marketing is overal om ons heen. En dat terwijl we heel veel kunnen leren van al die goede voorbeelden. En zeker ook van de minder goede. Onlangs zag ik op TV een interview met de wereldster Stromae. Deze jonge Belgische rapper en muzikant is de laatste jaren zeer succesvol. Of je nu…
Update: tekst aangepast na tips van onze oplettende lezer Sebastiaan Smits. Het Deense Nationale Kamerorkest stopt per 31 december. Wegbezuinigd. Maar niet vanwege dit filmpje dus, zo wist Sebastiaan Smits te melden. @cultuurpers Is geen protestactie, maar een promotie voor chilipepers. http://t.co/GfsyPJUF2k — Sebastiaan Smits (@sebastiaansmits) November 7, 2014 @sebastiaansmits Dank voor de aanvulling dan. We zullen het corrigeren. To…
Na afloop van de wereldpremière van Words & Beyond II: Nan Sul Hun van Seung-Won Oh gisteren in het Muziekgebouw aan ’t IJ, stond het publiek als één man op om Slagwerk Den Haag en de solisten toe te juichen. Het was dan ook een magische voorstelling, die herhaald wordt in De Doelen in Rotterdam en in Theater aan de…
We gaan te hard. De politiek gaat te hard, het nieuws gaat te snel, en niemand neemt nog de tijd om een rustig naar een stuk muziek te luisteren, een dik boek te lezen, of om 36 uur in het Concertgebouw van Brugge naar trage kunst te luisteren en te kijken. Dus organiseert het concertgebouw in Brugge een festival met…
Na jarenlange concerten in de ‘Rode Doos’ aan de A2, is De Vrijdag van Vredenburg van AVROTROS op Radio 4 afgelopen zomer teruggekeerd naar het centrum van Utrecht. Het nieuwe TivoliVredenburg werd geheel gebouwd rondom de voormalige Grote Zaal van Vredenburg, wereldwijd vermaard vanwege zijn fabelachtige akoestiek. Menigeen pinkte een traantje weg bij de heropening. Bij een nieuwe zaal hoort…
In Bare toont choreograaf Kenzo Kusuda als in een choreografische documentaire portretten van zes musici van het New European Ensemble. Die komen in het duister op je af en klimmen ten slotte over je stoel heen. Duidelijker kun je je boodschap niet maken.
Zeven jaar werkte Thea Derks aan haar biografie van Reinbert de Leeuw. En het is niet onopgemerkt gebleven. Op de reactie van de geportretteerde na, unaniem lovende recensies en al snel een tweede druk. Terecht, want het boek biedt een onmisbare beschrijving van moderne muziek in Nederland, met vele componistenportretten en een begrijpelijke hoofdrol voor Reinbert de Leeuw.
Op je sokken voor 1.000 man spelen op de zaterdagavond van het TodaysArt festival? Moet kunnen, dacht muzikant Nils Frahm. En hij heeft er een hele logische reden voor.
Twee nieuwe platen op één dag? Dertig jaar na Purple Rain? Dat roept onwillekeurig herinneringen op aan de tijden van Guns ’n Roses en Bruce Springsteen, begin jaren negentig. Toen stond Prince nog onder contract bij Warner, maar zijn ruzies met die maatschappij zijn berucht. Vier platen in een enkel jaar ging Warner destijds veel te ver, net zoals driedubbelaars.…
A.s. zondag 28 september vindt in Utrecht het eendaagse festival Alba Rosa Viva plaats, ter ere van de 125e geboortedag van Alba Rosa Viëtor. Alba Rosa wie??!! Welnu, Alba Rosa Viëtor was een Italiaanse violist en componist die in 1889 in Milaan als Alba Rosa geboren werd. In 1919 trouwde zij met de Nederlandse zakenman Jan Freseman Viëtor en in…
Wijbrand Schaap: ‘Nu over de rol van de steden. Een van de reacties op onze site gaat over de rol van de randstad in het cultuurbeleid. Melle Daamen legt het primaat in de randstad, en gaat daarin verder dan de Raad.’ Joop Daalmeijer: ‘De raad heeft nog geen standpunt.’ Wijbrand Schaap: ‘Maar er staat wel iets in de Cultuurverkenning. Steden vormen…
Hoera! We hebben een nieuwe naam. Nederlands Symfonieorkest mocht niet, *****Orkest vond iedereen een lachertje en terugkeren naar de perfecte naam Orkest van het Oosten kan niet, want gezichtsverlies. Wat dan wel?
Deze vrijdag breken op Radio Futura leden van Dood Paard en tg STAN zich het hoofd over wat kunst is, en hoeveel het mag kosten.
De Oekraïnse componist Anna Korsun (1986, Donetsk) won gisteravond in TivoliVredenburg de felbegeerde Gaudeamus Muziekprijs. Deze bestaat uit een geldbedrag van € 4550,- dat fungeert als honorarium voor een nieuwe compositie die in een volgende aflevering zijn wereldpremière zal beleven. De internationale jury, bestaande uit de componisten Vanessa Lann (Nederland), Oscar Bianchi (Zwitserland) en Wim Hendericx (België) koos haar unaniem uit…
Vanavond begint de internationale Gaudeamus Muziekweek, waarin vijf componisten onder de dertig jaar strijden om de felbegeerde Gaudeamus Muziekprijs. De jury, bestaande uit Vanessa Lann, Oscar Bianchi en Wim Henderickx selecteerde hen uit tachtig inzenders van over de hele wereld. Het is de vierde editie in Utrecht van het in 1951 in Bilthoven gestarte concours; het nieuwe TivoliVredenburg fungeert als festivalhart.…
De voorstelling Trabe Dich, Thierlein van Graindelavoix is amper begonnen of de eerste protesten klinken op, gericht tegen het verblindende licht van een traag roterende schijnwerper in de verder onverlichte Grote Zaal van TivoliVredenburg. Kort daarop vertrekken enkele bezoekers en gaandeweg zwelt het stroompje weglopers aan. Maar na ruim anderhalf uur belonen de blijvers het Belgische ensemble met een enthousiast…
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.