Ga naar de inhoud

PODIUMKUNST

Alles waarvoor mensen een podium betreden.

Mantra voor 2 piano’s van Stockhausen: iconisch meesterwerk

In 1970 was Karlheinz Stockhausen (1928-2007) uitgekeken op ‘intuïtieve’ composities waarin de uitvoerder zelf zijn of haar pad moest kiezen uit een reeks van schriftelijke aanwijzingen. Zoals bijvoorbeeld Intensity, waarvan de partituur bestaat uit deze tekst: Speel de individuele tonen met zoveel toewijding tot je de warmte voelt die van jou afstraalt. Speel verder en hou ze aan Zo lang als je kunt.… 

De vijf voorstellingen die je moet zien in december

De Nationale Opera, Hänsel und Gretel (opera) Het is de bekendste sprookjesopera aller tijden. Niet verwonderlijk, want Humperdincks bewerking van Hans en Grietje is overduidelijk geworteld in volksmuziek als in bijna Wagneriaanse orkestratie. Dat moest wel een succes opleveren. Richard Strauss dirigeerde de wereldpremière, in Amsterdam is de versie van International Opera Award Winner Lotte de Beer te zien. Zij verplaatst… 

Franz Liszt: van virtuoos klavierleeuw tot ascetisch vernieuwer

Franz Liszt (1811-1886) werd in eigen tijd vereerd als een ware duivelskunstenaar, die met zijn virtuoze pianospel het hart van menige vrouw op hol deed slaan. Maar vóór alles was hij een vernieuwer, die de ambitie koesterde ‘een speer in de oneindige ruimte van de toekomst te slingeren’. De Concertzender belicht woensdag 2 december twee uur lang leven en werk… 

Orkest van het Oosten in ere hersteld: HET Symfonieorkest heeft ‘nieuwe’ naam

Van Nederlands Symfonieorkest met internationale ambities terug naar provinciaal orkest met vooralsnog helemaal niets. Nu, op de ijzersterke oorspronkelijke naam na dan. Het zou een reclamespot voor Telfort kunnen zijn. Daartussen zitten vele verloren rechtszaken, de groteske protestnaam *****Symfonieorkest en het al even schreeuwerige HET Symfonieorkest. Het is de ultieme capitulatie van het ooit door zo’n beetje alles en iedereen… 

Gemeente Hilversum sluit Theater Achterom

De voorstelling ‘Bed & Breakfast’ van Debby Petter in Theater Achterom in Hilversum was net afgelopen. Directeur Gerlofke Hekelaar sprak het publiek toe, want het was de allerlaatste voorstelling geweest. Na 45 jaar houdt Stichting Theater Achterom op te bestaan. Weer een theater dat ten onder gaat door de bezuinigingen in de culturele sector. Maar is geldgebrek wel de enige… 

De ramp rond de oostelijke orkesten wordt alleen maar groter. Een reconstructie

Een vernietigend rapport van organisatieadviesbureau Berenschot, het al dan niet vrijwillige vertrek van directeur Harm Mannak, herhaaldelijk geruzie in de Statenvergadering en hijgerige berichtgeving over hoge salarissen voor directie en artistieke leiding, tot in de landelijke kranten aan toe. Het tekent de chaos bij HET Symfonieorkest en het ontbreken van elke vorm van regie, niet alleen bij het orkest zelf,… 

Mrs. Cornelys’ scandaleuze salon

Mrs. Cornelys’ Entertainments. Onder die opmerkelijke titel presenteerde barokgezelschap New Dutch Academy een concert in theatrale setting. Het Haagse Korzo Theater veranderde in een society-avond. Op bezoek bij een veelbesproken dame uit 18e eeuws Londen. Het was een lust voor oog en oor. New Dutch Academy heeft naast enkele vaste leden een wisselende samenstelling. De Academy houdt zich – de naam… 

Blackstar van David Bowie: Popmuziek wordt hoge kunst

Achter de beste en de ergste dingen in het leven zit meestal geen ‘masterplan’. Natuurlijk, de ‘come-back’ van de 25-jarige Adele is zorgvuldig georkestreerd, van de voorzichtige release, tot de titel van het eerste nummer, de golf van spontane covers overal ter wereld en de aankondiging om niet op spotify te gaan (voorlopig). De orkestratie is zelfs zo duidelijk dat… 

De muziek van Arvo Pärt: niet altijd een warm bad

Welke titels schieten je te binnen bij de naam Arvo Pärt? Sonatine opus 1; Symfonie nr. 1; Perpetuum mobile, of Fratres; Für Alina; Spiegel im Spiegel? Ik gok op de tweede reeks, want met dit soort stukken veroverde Pärt eind twintigste eeuw de wereld. Het publiek stroomde in drommen toe om zich onder te dompelen in zijn welluidende klankwereld, maar… 

Dirigent Jurjen Hempel: ‘De studenten van Score Collective hebben een ongekend technisch vermogen.’

Muziekvakstudenten zijn over het algemeen conservatief. Toen ik in de jaren negentig muziekwetenschap studeerde konden we voor maar vijf gulden naar de concerten in nieuwe-muziektempel de IJsbreker. Gretig benutte ik deze mogelijkheid om voor een habbekrats de allernieuwste noten te horen van levende componisten als Pauline Oliveros en Sofia Goebaidoelina. Ik zag er nooit één medestudent. Nog altijd ben ik… 

Isabelle Beernaert

Isabelle Beernaert flikt het hem weer in Under My Skin

Als bij een voorpremière de parkeerplaats van het Zuiderstrandtheater vol staat weet je dat er binnen iets spannends gebeurt. En dat klopt: Isabelle Beernaert en haar ensemble presenteren de nieuwe productie Under My Skin. Dans als een Instagram-account: populair, fotogeniek en kortstondig. Vrouw Eigenlijk is het dans als een Pinterest-account. Want dat schijnt vooral voor vrouwen te zijn. En er is veel… 

Bonkige, stijgende dreiging in nieuwe Zeelandsuite

Componist en pianist Jeroen van Vliet kreeg – als Boy Edgarprijswinnaar 2014 – de opdracht zich door Leo Cuypers’ Zeelandsuite (1977) te laten inspireren voor nieuw werk. Hij stelde de band samen en speelde, in de traditie Cuypers en zijn mannen, op diverse Zeeuwse locaties. Zoals toen is alles vastgelegd. Op CD en (prijswinnende) DVD dit keer. Afgelopen mei was ik… 

In het theater verdwijnt alle angst

Ik heb even getwijfeld of ik wel verslag zou doen van de theaterworkshop die maandag 9 november, in het kader van Dancing on the Edge, door Koon Theatre aan Syrische vluchtelingen werd aangeboden. Tijdens de workshop bereiden de vluchtelingen een korte presentatie voor die vrijdag 13 november, voorafgaand aan de theatervoorstelling Above Zero, in Stadsschouwburg Utrecht wordt getoond. De reden… 

imen smaoui

Dancing on the Edge trekt je het toneel op. Letterlijk.

Geen oorlogsverschrikkingen of folterende vluchtelingenproblematiek vanavond 5 november, maar onverwacht intiem worden op het toneel met een vreemde vrouw. Dat kan je overkomen tijdens Dancing on the Edge. Het sympathieke, tweejaarlijkse festival met artiesten uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika is tot en met 14 november in diverse steden te zien. Ooit begonnen door rasondernemer en danser Gary Feingold is het… 

Directeur HET Symfonieorkest stapt op – vlak voor vernietigend rapport over businessplan

Falende bestuurders blijven zitten, de Raad van Toezicht diskwalificiceert zichzelf. Een andere conclusie is niet mogelijk na het lezen van de door Berenschot in opdracht van de provincie Overijssel uitgevoerde contra-expertise. De provinciemiljoenen die bedoeld waren om het orkest subsidie-onafhankelijk te maken zijn niet alleen verdampt, maar laten op elk onderdeel een negatief saldo zien. Elke inschatting was te optimistisch,… 

Dancing on the Edge festival is begonnen met een gevoel van urgentie.

In de Amsterdamse Brakke Grond opende gisteren het  Dancing on the Edge festival (DOTE) met een avond die gelijk toonde wat de spanbreedte is. De eerste voorstelling, Blank, ging een directe relatie aan met het publiek. In de tweede, en officiële openingsvoorstelling, Plastic, ging het meer over de dynamiek tussen de performers onderling en met de soundscape. Met haar openingsspeech… 

“Dit stuk draagt de geschiedenis al met zich mee”

Terezín, 1944. In de meest deplorabele omstandigheden denkbaar voltooit Victor Ullmann de opera Der Kaiser von Atlantis. De kampleiding verbiedt na enkele repetities een eerste uitvoering. De niet mis te verstane allegorie op Hitler en diens ondergang leidt tot een van de zeldzame vormen van censuur in het kamp, dat de nazi’s als een voorbeeld aan het Rode Kruis toonden.… 

AUREUM van Medhi Walerski, still uit trailer

Jonge choreografen triomferen in ‘Shearing the Wolves’ van NDT2

In de coulissen van het Nederlands Dans Theater staat de nieuwe generatie dansmakers klaar. Medhi Walerski en Johan Inger zijn beiden oud-danser van het gezelschap en maakten er al eerder stukken. In het programma Shearing the Wolves van NDT2 verrassen zij elk met een wereldpremière vol intense, pure dans. Daarbij vergeleken valt een ouder werk van huischoreografen Sol Léon en… 

Choreograaf Meher Debbich Awrachi op #DOTE2015: ‘Oude ideeën vervuilen de wereld’

In Tunesië heerst werkloosheid. Jonge mannen ruimen er nu plastic op van de straten en de stranden, als zwaar onderbetaald baantje. Het bracht theatermaker Meher Debbich op een verrassend inzicht: ‘Oude ideeën zijn net als plastic. Ze vergaan niet. Ze moeten worden opgeruimd, ter recycling. Anders komen we erin om.’ Hij vertelt me hierover in het interview dat hieronder staat… 

Nieuw: een Blab met toneelschrijver Nassim Soleimanpour.

Volgende week begint festival Dancing on the Edge. Anders dan de naam doet vermoeden gaat dit festival, met voorstellingen in Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Rotterdam, niet alleen over dans, maar ook over film, theater en politiek. De ‘Edge’ waar het om gaat, zoekt het festival in het thema: een urgente artistieke dialoog met het Midden-Oosten. Nu harder nodig dan… 

Satie in de supermarkt

In de jaren zeventig bestormde Reinbert de Leeuw de populaire hitlijsten met plaatopnames van de vroege pianomuziek van Erik Satie. Hij wist met zijn ultratrage uitvoeringen van stukken als Gnossiennes en Gymnopédies precies de juiste snaar te raken. De elpees vlogen als zoete broodjes over de toonbank en werden bekroond met gouden en platina platen. Twee decennia later nam hij ze… 

bangladesh

Choreografe Helena Waldmann: Stop de onderbetaling van dansers!

Sommigen vinden dat dans niets met politiek te maken heeft. Daar denkt de Duitse theatermaakster Helena Waldmann duidelijk anders over. Waldmann maakt maatschappelijk geëngageerd danstheater en wijst met haar werk naar de ‘social sore spots’ van verschillende culturen en ziet daarin transculturele overeenkomsten. Made in Bangladesh is een beklemmende en aangrijpende voorstelling waarin een parallel wordt getrokken tussen de slechte arbeidsomstandigheden… 

Afluisteren verplicht

Eens in de zoveel tijd komt het weer bovendrijven, het volgende idee. Een toekomstideaal: als een aantal publieke praters eens iets meer zou afluisteren bij muzikanten. Wat gaat er dan plaatsvinden? In de klei Zou er hetzelfde gebeuren als wat nu al een tijdje in het Nederlandse muzieklandschap hoorbaar is: husselen van culturen. Inspiratie halen uit de rest van de… 

Unsuk Chin: ‘Holland is opener voor nieuwe muziek dan andere landen’

In 1985 won Unsuk Chin (Seoul 1961) de Gaudeamus Muziekprijs met Spektra voor drie celli, zes jaar later brak ze door met haar voor het Nieuw Ensemble gecomponeerde Akrostichon-Wortspiel voor sopraan en ensemble. In 2004 won ze de Grawemeyer Award, de meest prestigieuze muziekprijs ter wereld, in 2007 maakte ze diepe indruk met haar opera Alice in Wonderland. Morgen, donderdag 22 oktober… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands