Ga naar de inhoud

PODIUMKUNST

Alles waarvoor mensen een podium betreden.

Desdemona in zwart/wit

Holland Festival Holland Festival

Is het dodenrijk in de opera Sunken Garden van Michel van der Aa een 3D-tuin vol schitterende kleurenpracht, regisseur Peter Sellars kiest in Desdemona van Toni Morrison en Rokia Traoré voor sober zwart/wit. Op het toneel van een uitverkocht Muziekgebouw aan ’t IJ staan glazen flessen en potten, nu eens van onderaf verlicht, dan weer van bovenaf, met hangende peertjes als flakkerende kaarsen. Links staat een aantal ngoni’s (Malinese luit) en twee kora’s (Malinese harpluit), die bespeeld worden door zwarte musici.

John Adams’ andere Maria-evangelie @HollandFestival: net te lang meesterwerk

Holland Festival Holland Festival

Maria is gearresteerd bij een demonstratie en in een cel gegooid naast een heroïneverslaafde, terwijl haar zus Martha zojuist een opvang voor daklozen is begonnen. En Lazarus, ja, Jezus brengt ook hier hem weer tot leven, met ronduit adembenemende klanken. En dan zijn we nog niet eens halverwege.

Verpletterend goed: Nine Rivers van componist James Dillon, met dirigent en percussionist Steven Schick @HollandFestival

Holland Festival Holland Festival

Van de milde, alledaagse kakafonie rond het Muziekgebouw in de middag, op het terras aan het IJ, geraak je in enkele passen in de stilte van de concertzaal. Drieënhalf uur lang (met tussendoor ruim twee uur aan pauzes) spelen en zingen Asko|Schönberg, Slagwerk Den Haag en Capella Amsterdam je de oren van het hoofd. Steven Schick (oa. ooit Bang on a Can), dirigeert niet alleen, maar neemt ook als percussionist het middendeel van het concert, in het Bimhuis, voor zijn rekening. Onder zijn bezielende leiding laveert ‘Nine Rivers’ tussen spektakel en purisme: een strijd tussen complexe vorm en de eenvoud van rauwe klankmaterie.

Meistersinger @HollandFestival overtuigt alleen muzikaal

Holland Festival Holland Festival

Koene ridder verslaat met hulp van wijze schoenmaker ongetalenteerde regelfetisjist en wint zangwedstrijd en de hand van kokette goudsmiddochter. Of: jongen ontmoet meisje in de straten van Nürnberg en besluit mee te doen aan de plaatselijke variant van Nürnberg’s got talent. De jury stuurt hem weg, maar hij krijgt de publiekstem. Wagner zou Wagner echter niet zijn als hij voor dit verhaal geen uurtje of vijf nodig zou hebben.

Twee stemmen over Sunken Garden @HollandFestival deel 2. Thea Derks: ‘Schuld & boete vóór, na, met en in de dood’

Holland Festival Holland Festival

Amsterdam, 5-6-2013 – Het is moeilijk onbevangen naar een productie te gaan die al zoveel stof heeft doen opwaaien als Sunken Garden van Michel van der Aa. Deze ‘eerste 3D-opera’ werd na de première in het Londense Barbican Theatre afgelopen april neergesabeld als ‘slaapverwekkend’, maar ook bejubeld als ‘de toekomst van opera’.

Twee stemmen over Sunken Garden @HollandFestival, deel 1. Henri Drost: “veel meer dan 3D-filmopera”

Holland Festival Holland Festival

Vergeet alle ophef over de allereerste 3D-filmopera, vergeet alle ophef in de Britse kranten. Michel van der Aa verzuchtte zelf al in interview dat hij bij nader inzien graag de tweede 3D-filmopera gemaakt zou hebben. En wellicht had hij

L.A. Dance project in @hollandfestival: verliefd worden op dans, al is het voor een avond

Holland Festival Holland Festival

Benjamin Millepied is een glamourboy die alles verovert wat op zijn pad ligt: van actrice Natalie Portman tot het ballet van de Parijse Opera. In werkelijkheid oogt de Fransman na de première in Amsterdam als een

Messcherp, komisch en kwetsbaar: Kris Verdonck en A Two Dogs Company doen Daniil Charms op Spring Utrecht

De lol van absurde gestes en alledaagse stompzinnigheid liggen heel dicht bij elkaar. Kris Verdonck voert de messcherpe teksten van de Rus Daniil Charms (of Harms, zoals Verdonck zegt – vandaar de titel ‘H, an incident’) op als ware het gesneden koek. De

Chetouane’s Sacre du Printemps: kunnen we misschien ook zonder dat verdomde offer?

Tijdens Spring Utrecht was ‘Sacré Sacre du Printemps’ te zien. Vaslav Nijinski’s beruchte dans op de revolutionaire muziek van Igor Stravinsky ging 100 jaar geleden in première. Choreograaf en regisseur Laurent Chetouane verzet zich tegen de kern van het verhaal: het offer.
Steven Michel en Viktor Caudron in 'Victor'

Victor, prachtig duet over hedendaags mannengevaar

Een man en een jongetje samen op het toneel zetten – het bovenlijf ontbloot; in de huidige tijd betekent dat om moeilijkheden vragen. Onze door pedofilie-schandalen verzadigde blik laat nog maar weinig heel van de intimiteit tussen wat ook vader en zoon, broers of vrienden zouden kunnen zijn. Maar ‘Victor’ van choreograaf Jan Martens en regisseur Peter Seynaeve is geen brave, politiek correcte herstel-operatie. In hun zoektocht naar een liefdevolle blik op de relatie tussen man en kind, zoeken zij ook consequent de grenzen van het toelaatbare op.

NDT opent met ‘School of Thought’ deur naar toekomst zonder Kylián

Programma V is het laatste programma van NDT1 dit seizoen. Het lijkt een slotakkoord te zijn in meerdere opzichten.

Op de premièredag ging een officieel bericht uit dat choreograaf en ex-artistiek leider Jirí Kylián na 36 jaar betrokkenheid zijn handen aftrekt van NDT. Van september 2014 tot 2017 zal daarnaast geen werk van

Wordt collectie omroepbibliotheek gered?

Hilversum, 1-5-2013 – Op de dag van de Arbeid besteedde het VARA programma De Gids op Radio 1 aandacht aan de nakende opheffing van de bibliotheek van de omroep, waardoor zo’n tien hooggespecialiseerde en toegewijde medewerkers hun baan verliezen. Hoewel dit immense en unieke archief, dat zo’n vijf kilometer aan partituren, partijen en boeken herbergt, voor een half miljoen euro overeind kan worden gehouden, wordt het toch per 1 augustus opgedoekt.

Moritz Eggert: ‘Ik wil Wagner zijn onschuld teruggeven’

Met Tragedy of a Friendship herdenkt De Vlaamse Opera het tweehonderdste geboortejaar van Richard Wagner. Het betreft een productie van de controversiële kunstenaar Jan Fabre, de auteur Stefan Hertmans en de componist Moritz Eggert. Wanneer ik de Duitse toondichter benader voor een gesprek over deze opera, reageert hij geschrokken: er is ab-so-luut geen sprake van een opera! Wil ik dat misverstand alsjeblieft voor ééns en altijd de wereld uit helpen?

Willem Jeths: ‘Mijn Eerste Symfonie gaat over leven en dood’

Op zijn 53e kan Willem Jeths bogen op een indrukwekkende carrière. Zijn orkest- en kamermuziekwerken worden wereldwijd uitgevoerd en zijn op vele cd’s vastgelegd. In 2008 werd het nieuw gebouwde Muziekkwartier in Enschede geopend met zijn opera Hotel de Pékin, en drie jaar later bereikte de opname van zijn ode aan het homohuwelijk Monument to a Universal Marriage zelfs de Amerikaanse President Obama. Op verzoek van de ZaterdagMatinee schreef Jeths zijn Eerste Symfonie voor het Radio Filharmonisch Orkest en de mezzosopraan Karin Strobos, die deze op 13 april in première brengen in het Concertgebouw.

Michel van der Aa behaalt dubbel

In een jaar de AKO- én Libris-prijs? De voorpagina’s van de kranten zouden er vol mee staan, om nog maar te zwijgen over de tientallen pagina’s in de boekenbijlagen. Componist Michel van der Aa moet het doen met kleine berichtjes, verstopt in de krant, terwijl het ontvangen van de Grawemeyer Award en de Mauricio Kagel Music Prize een nog niet eerder vertoonde dubbel is.

Vrijdag van Vredenburg nog één seizoen in ‘Rode Doos’

Toen Muziekcentrum Vredenburg in 2007 de deuren sloot voor een ambitieuze verbouwing werden de symfonische concerten verplaatst van het centrum van Utrecht naar de noodlocatie Vredenburg Leidsche Rijn aan de A2. De twee jaar daarvoor in het leven geroepen omroepserie ‘De Vrijdag van Vredenburg

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance