Meteen naar de inhoud

SERVICE

Dingen die we doen voor leden en partners.

‘Beperkte meting’: minister gooit rapport Berenschot in prullenbak

Minister Bussemaker vindt het nog veel te vroeg om alarm te slaan over de bezuinigingen die gemeentes nog gaan doorvoeren op cultuur. Onderzoeksbureau Berenschot had eerder dit jaar berekend dat er nog vele procenten van het lokale cultuurbudget af zouden gaan. Onze eigen bronnen vertelden dat Berenschot nog aan de zonnige kant zat. Volgens de minister is het onderzoek echter te beperkt: er is maar onder 65 gemeentes gecheckt, en bovendien is het nog veel te vroeg.

Sterretje. Vijfmaal. En dan Symfonieorkest.

Vijfsterren Symfonieorkest. Zo gaat het Nederlands Symfonieorkest volgend seizoen heten. Het voormalige Orkest van het Oosten probeerde ‘Nederlands’ te worden, maar kreeg een rechtszaak aan de broek van het Philharmonisch Orkest, dat al ‘Nederlands’ was.  ‘De politiek moet zich met de rechtsgang gaan bemoeien. Want zo kan het niet langer. Dit kost bakken met geld.’ Aldus Harm Mannak.

Greco en Scholten verdelen aandacht tussen CCN Ballet Nationale de Marseille en ICK Amsterdam

Minister Filipetti heeft groen licht gegeven. Emio Greco en Pieter Scholten worden inderdaad de nieuwe artistiek leiders van CNN Ballet National de Marseille. Een gezelschap met dertig dansers, 60 werknemers in totaal, in een gebouw met 9 studio’s en een theaterzaal. Wie krijgt dat in Nederland nog voor elkaar?

Nederlandse Reisopera met een musical. Met Sanne Wallis de Vries. In Koninklijk Theater Carré.

Nee, bang voor concurrentie is het gezelschap niet. Voor samenwerking evenmin, getuige de juichend ontvangen Fairy queen met Veenfabriek en Combattimento, het orkest dat tot voor kort geleid werd door Jan Willem de Vriend.

Pascal Schut. Foto: Hans Gerritsen

Het publiek spreekt: Pascal Schut en Davide Cocchiara beste dansers van 2013

De winnaars van de Dans Publieksprijs 2013 zijn bekend. Vrijdag 14 februari worden de prijzen, verdeeld over 7 categorieën, uitgereikt in het Haagse Theater aan het Spui. Naast winnaars Pascal Schut (Introdans) en Davide Cocchiara (The Red Piece) zijn dat choreografen Conny Jansen Danst voor de voorstelling ‘How Long is Now’ en Isabelle Beernaert voor de voorstelling ‘Red, Yellow & Blue’.

Wereldpremière in Berlijn van Nederlands 3D-experiment Above Us All van Eugenie Jansen

In tegenstelling tot wat sommigen een paar jaar geleden verwachtten is 3D in de artistieke film nog steeds een zeldzaamheid. Dus als er dan in deze hoek weer eens iets opduikt maakt dat direct nieuwsgierig. En dan bedoel ik dus niet Cathedrals of Culture, het 3D-filmproject van Wim Wenders en vijf andere filmmakers met gebouwen in de hoofdrol. Dat Wenders een 3D-gelover is wisten we al.

Ik bedoel die andere 3D-première op het Berlijnse festival: Above Us All van de Nederlandse

64e Filmfestival Berlijn opent met Wes Andersons excentrieke tragikomedie Grand Budapest Hotel

Stel je een ouderwets gedistingeerde komedie voor, maar dan gefilmd met moderne vaart, in de kleurrijke en barokke stijl van een rijk gedetailleerd stripverhaal vol complotten en ontsnappingen, afgerond met een parfum van melancholie. Dan kom je in de buurt van The Grand Budapest Hotel, de nieuwe film van

5 lessen uit een Tilburgse rel: oppervlakkige krant bepaalt oppervlakkige cultuurpolitiek

Regionale kranten doen vrijwel niet meer aan echte cultuurjournalistiek. We weten dat, want het was de reden waarom we Cultuurpers ooit opgericht hebben. Hoe erg het er nu, 5 jaar later,  voorstaat met kunst in de regio en de manier waarop de krant ermee omgaat, bleek deze maand in Tilburg.

Gemeenten wentelen grootste deel bezuiniging af op de kunsten

De bezuinigingen op cultuur zijn inmiddels opgelopen tot 450 miljoen euro. De Tweede Kamer besloot eerder tot kortingen van 200 miljoen. Het snijden in het gemeentebudget door diezelfde Tweede Kamer leidt nu tot een verdere bezuiniging van 250 miljoen euro. Dit becijfert onderzoeksbureau Berenschot in een rapport dat op donderdag 30 januari in Rotterdam wordt gepresenteerd.

‘Nederlanders beseffen zelf niet wat er in dit land is opgebouwd.’

De bezuinigingen op kunst zijn voor veel mensen aanleiding geweest te benadrukken dat kunst maatschappelijk en politiek relevant moet zijn. Voor Samuel Wuersten, artistiek directeur van het Holland Dance Festival, is maatschappelijke en politieke relevantie een breed begrip.

Video: waarom vrouwen geen rol spelen in de kunstgeschiedenis, en hoe je dat (niet) oplost

Een sitcom hebben ze al. De vrouwen. Girls is een doorslaand succes, dus wie beter dan de licht snobby Girls-ster Jemima Kirke kan uitleggen waarom vrouwen uit de kunst weggehouden zijn? Inderdaad. Niemand, dachten ze bij het nogal innovatief opererende Tate, en dus lieten ze haar op een vrolijke, maar ook trefzekere manier uitleggen waar het misging tussen de kunstwereld… 

43e Filmfestival Rotterdam viert 25 jaar Hubert Bals Fonds met openingsfilm Qissa

9000 Euro was tien jaar geleden het bedrag waarmee Qissa van de Indiase regisseur Anup Singh uit de startblokken werd geholpen. Dat geld kwam van het aan het International Film Festival Rotterdam (IFFR) gelieerde Hubert Bals Fonds (HBF), dat nu al 25 jaar filmmakers in ontwikkelingslanden steunt. Gisteravond opende Qissa de 43e editie van het Rotterdamse festival. De havenstad is daarmee tien dagen lang wereldhoofdstad voor de onafhankelijke film, zoals zakelijk directeur Janneke Starink bij de opening in de Doelen stelde.

Balletgala Dansersfonds '79 foto Antoinette Mooy

6 Tips voor een succesvol gala. (Balletgala van het Dansersfonds ‘79)

Een gala moet feestelijk zijn. Dus was het Balletgala van Stichting Dansersfonds ’79 feestelijk.  Maandag 20 januari 2014 vond het 17e gala van het fonds plaats in het DeLaMar theater in Amsterdam, het glamourbolwerk van Joop van den Ende.

Een paar tips voor een succesvol gala.

Video: 3 keer schelden en tieren voor de goede zaak en Heleen Mees

Omdat Writers Unlimited samenwerkt met een van de laatste literaire tijdschriften van Nederland, en omdat dat tijdschrijft ‘Tirade’ heet, was er tijdens het laatste festival in Den Haag een plek ingeruimd voor tirades. En wat dat dan zijn? Het online woordenboek zegt: 

Andrès Neuman horen spreken is zijn boek willen kopen #WU14

Tijdens Writers Unlimited mengen schrijvers zich vaak clandestien onder het gewone volk. En dan vooral de jongere, internationale auteurs, in tegenstelling tot de Adriaan van Dissen van deze wereld die geen stap kunnen verzetten zonder bedolven te worden in een scrum van literaire groupies. Zo kan het dus gebeuren dat je meerdere malen bier staat te drinken met iemand die ineens, geheel onverwacht, een geniaal auteur blijkt te wezen. Zoals Andrès Neuman.

Show met inhoud is als goede seks met een verteller

 “Een goed boek is een man die me verleidt, is als seks met een onbekende.” Anne Provoost, de secuur Vlaams pratende essayiste slaagde erin om P.F. Thomése en Hermamn Koch even aan het wankelen te brengen. In een debat tijdens Writers Unlimited hield zij een pleidooi voor het niet-waargebeurde verhaal, en deed dat in een beeldspraak die de fantasie nogal in beweging zette. Ze citeerde haar eigen werk “Fictie en Macht” waarin het lezen inderdaad een nogal fysieke aangelegenheid wordt:

Antjie Krog en Andries Samuel rijden een tractor over je hart #WU14

“Natúúrlijk kan ze schrijven!” schijnt de moeder van de gelauwerde Zuid-Afrikaanse dichteres Antjie Krog ooit te hebben geroepen. “Want ik kan het toch ook? Daar is niets bijzonders aan.”

Bloed kruipt, ook bij Krog. Na een tienjarige carrière als succesvol architect – en in het geheim slijpend aan woorden – debuteerde haar eigen zoon Andries Samuel met de verpletterende, hartverscheurende dichtbundel Wanpraktyk (2011). 

Writers Unlimited bracht moeder en zoon samen op het podium. Laat op de avond. Voor de eerste keer ooit. En Wende zong hen toe. En godallemachtig wat was dàt mooi. Overigens moet u dat maar van ons aannemen, want op straffe van stokslagen, pek & veren en dwangsommen van hier tot Siberië bleek het verboden Wende, al zingend, te filmen (wel gedaan, en het filmpje stond even online, nu subiet van het internet gesleurd).

Door Facebook keren schrijvers terug naar de oorsprong #wu14

Het komt door Facebook. Zegt Ton van de Langkruis, artistiek directeur van schrijversfestival Writers Unlimited: “Je kunt niet langer die anonieme figuur zijn die de wereld met hermetische teksten bestookt vanuit een afgesloten zolderkamer. De markt is er niet meer naar. Je belangrijkste communicatiemiddel is facebook. Daar moet je open staan voor vragen, je communiceert met je lezers. We zijn weer terug op het dorpsplein waar ooit  de eerste verhalen verteld werden.”  

Arie Boomsma smijt met dichtbundels op Writers Unlimited

De latenight afsluitingen van de Winternachten op Writers Unlimited zijn altijd vrolijk. Dat komt omdat de dichters al wat losser zijn en het publiek wat meer gedronken heeft. En dit keer kwam het ook door megapubliekstrekker (bij andere gelegenheden) Arie Boomsma. Het vrolijke kijkcijferkanon smeet uit balorigheid met dichtbundels van de gasten van zijn programmaonderdeel.

Noreena Herz kukelt van voetstuk op Writers Unlimited

“Luister niet naar de experts, ze hebben het eigenlijk altijd mis.” De kern van ‘Eyes wide open’, het nieuwste boek van Noreena Hertz, is helder. Dat ze zelf deskundige is, en dat haar visie daarom ook gewantrouwd moet worden, is logisch. Dat het gesprek wat ze over dit onderwerp voerde met oud-politica Femke Halsema almaar bizarder werd, was niet zo logisch. Ronduit schokkend was de val die de schrik van alle bankiers ter wereld aan het eind maakte.

Geen happy seks, maar bittere seks #WU14

Soms kan een programma van Writers Unlimited je op het verkeerde been zetten. Vorig jaar was de late night talkshow over literaire seks een hilarisch hoogtepunt – pun intended –  van het festival. Dit keer viel er in het programma Let’s talk about sex bar weinig te lachen.

Vergeet de connotaties met Salt N Pepa. De Indonesische Linda Christanty schrijft niet over ‘happy seks, maar over bittere seks als machtsmiddel, als vorm van dwang en geweld.’ Daar werden we even stil van. 

‘Dankzij facebook heb ik tijd over’: schrijvers omarmen het sociale netwerk op Writers Unlimited

Fouad Laroui doet niet aan internet. De van oorsprong Marokkaanse auteur en hoogleraar heeft zelfs geen mobiele telefoon. “Ik besef dat ik daarmee behoor tot een kleine elite”, verklaart hij tijdens een debat op Writers Unlimited, “maar ik zie er het nut niet van in.” Zijn tafelgenoten deelden zijn mening niet, en dat is best opmerkelijk. Nog maar een paar jaar geleden beschouwde het merendeel va de internationale schrijverselite de sociale media als iets waarmee zij zich niet hoefde te bemoeien.

‘De uitgerangeerde Marokkaan en de Vlaming mogen het weer uitvechten’ #WU14

In de rijke traditie van schrijvers die elkaars bloed wel kunnen drinken en de ander schuimbekkend met de pen te lijf gaan, orkestreerde Writers Unlimited een ‘polemiek’. Abdelkader Benali verwoordde in dit debat de stem van het volk, en Saskia De Coster die van de elite. Beiden hakten op elkaar in met hulp van moderator Elsbeth Etty. Resultaat: veel onsamenhangend getreiter.

2 nachten vol seks, drank en ontspannen schrijvers: een minigids

Writers Unlimited is het leukste literaire festival ter wereld. Wij kunnen het weten, want we zijn er nu alweer twee keer geweest. Of de vergelijking met al die 20 miljoen andere literatuurfestivals in de wereld helemaal zuiver is, weten we niet. We weten wel dat heel veel van de schrijvers die Writers Unlimited bezoeken, het met ons eens zijn. Althans gedurende die paar dagen en vooral nachten in januari.

Een paar redenen.

Vrijspraak voor kunstenaars: Mars der Beschaving was toch beschaafd

De politie heeft te hard opgetreden bij de Mars der Beschaving op 27 juni 2011 in Den Haag. De demonstratie tegen de bezuinigingen op de kunst, die vanwege zijn nogal elitaire naamgeving omstreden was, eindigde met een paar charges van de ME op kunstenaars. Hun vriendelijke sit-in ontaardde daardoor in iets wat tegenstanders van al die elitaire subsidieslurpers (aldus Martin Bosma van de PVV) maar al te graag zagen: geweld.

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands