Ga naar de inhoud

festivals

Aan de makers, beleidsmakers en cultuurliefhebbers van Nederland: Statement van Kristel Baele, voorzitter Raad voor Cultuur, bij de opening van het culturele seizoen. 

“Dit weekend markeert de opening van het culturele seizoen, maar levert ook gemengde gevoelens op. Steeds meer mensen vinden de weg naar museum, theater en concertzaal langzamerhand weer terug. De klanken en kleuren daar grijpen ons aan, troosten ons en brengen ons weer samen. We ervaren de cultuur nu misschien wel als mooier dan ooit. We kijken er naar uit.… 

ITA laat in Age of Rage precies de verkeerde dingen aan de verbeelding over. #HF21

In Elektra, een van de mooiste tragedies die de oude Grieken ons hebben overgeleverd, zit minstens één stuk tekst dat geschiedenis geschreven heeft. Het is het verslag van een paardenrace. Je ziet niks, maar de taal zet je verbeelding aan het werk. 25 eeuwen later hebben ze geprobeerd om de beschreven beelden om te zetten in echte beelden voor de… 

To blaat or not to blaat. FC Bergman zet het schaap op een mooi voetstuk in The Sheep Song #HF21

Wie gezegend is met de achternaam ‘schaap’ weet niet alleen dat hij uit een rijk en eerbaar geslacht stamt, maar kent ook alle spreekwoorden, gezegden en al dan niet beledigend bedoelde naamgrappen uit het hoofd. Tot en met kameraadschappelijk blatende chefs kunst. Dan is het feit dat het Vlaamse theatergezelschap FC Bergman een voorstelling maakt met als titel ‘The Sheep… 

Ine Aya: Wodans staatsbezoek aan Kalimantan roept nogal wat vragen op. #HF21

Na drie eeuwen koloniale onderdrukking en uitbuiting is het inmiddels pay-back time. Wij, het nageslacht van de zeemacht die er nootmuskaat kwam halen, zijn daar echter niet zo goed in. Want wij komen terug naar Indonesië met massatoerisme, goedkope kledingververijen en multinationals als Unilever. We doen weinig anders dan de boel verder leegtrekken. Economisch, maar ook cultureel. Dit kan onderwerp… 

Theatrale installatie met visie op de actualiteit vanuit het Marrons perspectief, deze zomer in Plein Theater

Swart Gat/ Gouden Eeuw (Dunguu olo – katibo-ten) is een theatrale installatie over het Amsterdams slavernijverleden en de Marroncultuur uit Suriname. Het concept is van Tolin Erwin Alexander, Berith Danse en vormgever Bartel Meyburg. De theatrale installatie, die nog niets aan urgentie heeft verloren, is verder afgemaakt en start weer in de zomer van 2021! Van 17 juni (19 juni… 

Eerste titels Theaterfestival Boulevard 2021 bekend; Thema Theaterfestival Boulevard 2021: Hack the horizon

Van donderdag 5 t/m zondag 22 augustus 2021 vindt Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch plaats. De 37ste festivaleditie telt ruim 120 verschillende voorstellingen, concerten, performances en installaties in theaters, op unieke locaties en in het Zuiderpark. Ook trekken we de nacht in met Fomo Fatale, clubnachten met dampende klanken. Het Zuiderpark doet dienst als nieuw, ruim opgezet festivalhart met onder andere de… 

‘Deze nieuwe wet betekent nog meer hindernissen en beperkingen voor bezoek aan cultuur.’

Geachte leden van de Tweede Kamer, Met grote zorg kijken wij naar de tijdelijke testwet waar dinsdag 11 mei in uw Kamer over gestemd gaat worden. Deze nieuwe wet betekent nog meer hindernissen en beperkingen voor bezoek aan cultuur. Beperkingen die wel worden ingevoerd maar waar de einddatum niet van gegeven wordt. Deze nieuwe testwet kan een uitkomst zijn voor… 

Het draagvlak onder de testsamenleving valt weg.

Vandaag maakten zowel de Koninklijke Horeca Nederland als de Taskforce van de culturele en creatieve sector bekend dat het testen om ergens binnen te komen wat hun betreft omstreden is. De Taskforce wil het testen voor toegang alleen handhaven in extreme gevallen, en niet voor culturele attracties die nu al aantoonbaar veilig zijn. De horeca vind testen zelfs volledig onbespreekbaar,… 

Het eerste jaar van de coronacrisis is beschreven, en het levert een prachtboek op.

TivoliVredenburg is een gebouw als een festival. ontelbare podia, bars, een café en een restaurant, honderden mensen aan het werk, duizenden binnen op een avond. Ik kwam er altijd te weinig. Maar als ik er kwam was het feest. Een gebouw gerund door en bezocht door supergemotiveerde mensen met maar één doel: zoveel mogelijk muziek voor zoveel mogelijk mensen. Tot… 

De vrije producenten zijn gered, maar sommige meer dan andere; zzp’ers lijken vooral solidair.

Is de overheid een keertje gul en ruimhartig, is het weer niet goed. Dat zou je kunnen zeggen nadat ik uit diverse hoeken vragen kreeg over de coronasteun voor vrije producties die het Fonds Podiumkunsten vorige week bekend maakte. Het gaat om een bedrag van 27 miljoen euro, voor in totaal 251 producenten, dus gemiddeld een ton per aanvraag. Daarmee… 

Follow The Money bevestigt vermoeden: VNO-NCW overschrijdt grenzen bij opzet pilots cultuursector

Afgelopen vrijdag berichtten we over de nogal mysterieuze en weinig transparante gang van zaken rondom de pilots voor het heropenen van de theaters en musea. De vragen die we in dat artikel stelden zijn nu deels beantwoord dankzij de inspanningen van 3 medewerkers van Follow The Money (FTM), en de antwoorden die ze vonden zijn niet geruststellend. Even een recap:… 

Platform BK: Uitgesteld werk betekent uitgesteld geld. Daarvan kan de kunstenaar geen eten kopen.

Wat we aan het begin van de coronasteun al vreesden, blijkt werkelijkheid geworden. Het riante steungeld voor cultuur zou via de instellingen ook terecht moeten komen bij de kleine zelfstandigen in de kunsten, maar dat gebeurt nu te weinig. Natuurlijk zijn er mooie voorbeelden, zoals de grote gesubsidieerde kunstinstellingen in Groningen en festivals als Boulevard en Holland Festival die zelfstandigen… 

Nederland derde van de wereld met Coronasteun voor kunstsector

De Verenigde Staten van Amerika hebben 18 miljard dollar (15 miljard euro) uitgegeven aan coronasteun voor de kunsten. Dat is meer dan enig ander land ter wereld en best opvallend voor een land dat niet beroemd is vanwege de kunstsubsidiëring. Frankrijk staat tweede, met een steunpakket ter waarde van 8,3 miljard dollar (6,9 miljard euro). Flinke bedragen, waar de 1,8… 

“De belofte van de lege zaal” is een mooi initiatief, maar negeert het nieuwe normaal van de cultuurconsument

Mensen zullen niet (in groten getale) staan te springen om weer naar volle zalen te gaan. Veel ‘oude’ cultuurbezoekers kunnen als verloren worden beschouwd. De cultuursector staat voor een tweeledige uitdaging: dit verlies zoveel mogelijk te beperken en nog meer dan anders op zoek te gaan naar een nieuw publiek.

The Rolling Stones-Unzipped in het Groninger Museum: dynamisch, maar toch enigszins braaf eerbetoon

Het Groninger Museum legt gelukkig ook voldoende focus op het auditieve aspect; niet alleen word je als bezoeker getrakteerd op de diverse Stonesnummers, met als hoogtepunt het concert op Cuba in 2016, maar ook komen er fragmenten voorbij van der bandleden zelf en (populaire) culturele boegbeelden zoals regisseur Martin Scorsese.

Altviolist Emlyn Stam van New European Ensemble: ‘Het mooiste moet nog komen!’

November Music heeft dit jaar niet alleen een huiscomponist, maar ook een huisgezelschap, het New European Ensemble. De Haagse club speelt vanzelfsprekend mee in het openingsconcert met het Bosch Requiem van Seung-Won Oh. En natuurlijk presenteren ze een portretconcert met greatest hits van composer-in-residence Kaija Saariaho.

Iedereen gered? Alleen een paar festivals hebben zware schade opgelopen.

De in totaal acht festivals die dankzij een forse politieke lobby een plekje kregen in de Culturele Basisinfrastructuur zijn het haasje. Zij profiteren niet van de de extra miljoenen die op Prinsjesdag door het Kabinet zijn vrijgemaakt voor redding van het Fonds Podiumkunsten, omdat ze daar niet (meer) onder vallen.

Brandbrief van de festivals: ‘Het gaat mis met de podiumkunsten in Nederland

Een brandbrief van de Verenigde Podiumkunstenfestivals. Een van de meer dan honderd lobby-organisaties in de kunsten, maar wel een heel belangrijke. Immers, de festivals zijn de plek waar publiek in de volle breedte kennis maakte met kunst en amusement in de volle breedte. Dat gebeurt nergens anders. En mooi: ze nemen het op voor alle podiumkunsten, want, zoals trouwe lezers van deze site weten: die zijn nogal het haasje, en worden met iedere halfslachtige redding nog meer het haasje.

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands