Meteen naar de inhoud

ntgent

Yves Degryse door Koen Broos

Yves Degryse (Berlin) over de terugkeer van de legendarische voorstelling ‘Zvizdal’ op #Theaterfestival Boulevard: “Dit heeft me echt bij mijn jasje genomen”

Yves Degryse is een van de mensen achter het bijzondere Vlaamse gezelschap Berlin. Tussen 2011 en 2015 werkte Berlin aan de voorstelling Zvizdal, grotendeels opgenomen in de ‘verboden zone’ rond de geëxplodeerde kerncentrale van Tsjernobyl in Oekraïne. Ik zag de voorstelling in 2016 in Den Bosch, tijdens Festival Boulevard, en was ‘blown away’. Dit jaar keert hij terug naar Boulevard… 

Nerdpodcast #5: over de toekomst van het theater, Milo Rau en de macht van de criticus

 Deze aflevering, nummer 5 alweer in een steeds beter beluisterde podcastserie, gaat het over de toekomst van het theater. Een toekomst na Corona, natuurlijk, maar ook de toekomst zoals sommige theatermakers en -journalisten die zich dromen. Marijn Lems (NRC) en Wijbrand Schaap (Cultuurpers) praten bijvoorbeeld over Milo Rau, de spraakmakende artistiek leider van NTGent (België). Die kwam een paar jaar… 

Milo Rau bij opening Theaterfestival: ‘Misschien moeten we wat minder leveren en wat meer luisteren.’

Dingen hebben tijd en afstand nodig om een verhaal te worden. Goed dus dat Rau in zijn ‘Staat van het Theater, de traditionele opening van het theaterseizoen, niet zelf het woord nam, maar dat uit handen gaf aan mensen die nu midden in de verwarrende tijd van bezuiniging, coronasteun en politieke onrust staan. Omdat de honderd internationale makers  die hij voor een boek onder de titel ‘Why Theatre?’ om een bijdrage vroeg, wegens de pandemie niet konden komen, waren zes Nederlandse makers uitgenodigd. 

Boulevard opent met grote ambitie. Dat wordt hoe dan ook spannend.

Het Theater aan de Parade begint langzaam maar zeker uit te groeien tot de schandvlek van cultuurpolitiek Den Bosch. De verouderde schouwburg heeft te lage plafonds, te veel pluche, asbest en verleden om de Brabantse provinciehoofdstad nog tot eer te kunnen strekken. Viktorien van Hulst, directrice van het inmiddels 35-jarige Theaterfestival Boulevard, maakte zich tijdens haar openingstoespraak op 1 augustus… 

De ongemakkelijke waarheid van de paraglider. Wat ik meekreeg van de openingsvoorstelling van @tfboulevard

Een jaar of 18 geleden pikten mijn vrouw en ik, op vakantie in de Auvergne, een paraglider op, die nogal ongelukkig in een weiland vol verontwaardigde koeien terecht was gekomen. We waren blij dat we wat konden doen. De paraglider oogde dankbaar, al maakte hij zich wel enige zorgen over de auto waarin we hem terug zouden gaan brengen naar… 

Stef Aerts regisseert 3D-spektakel JR in het @hollandfestival: ‘Om van 700 pagina’s echte literatuur naar een behapbare toneeltekst te gaan, lukt niet zomaar.’

Beluister hier een sfeerimpressie en het volledige interview met Stef Aerts. Kinderen hebben het vermogen de wereld van volwassenen op zijn kop te zetten. De elfjarige JR maakt het wel heel bont. Hij leert op een schoolreisje hoe de beurs werkt en zet deze vervolgens naar zijn hand. Daarbij niet gehinderd door een prefrontale cortex, dat deel van de hersenen… 

Firma Mes - BOT (foto Joris Jan Bos)

BOT van Firma MES: verrukkelijk toneel voor lachers en denkers

‘KUT TONEEL’ is met een spuitbus over het affiche van BOT heen gespoten. Een ander exemplaar is voorzien van penissen en een clownsneus. Wekt de nieuwe voorstelling van Firma MES zoveel agressie op? In elk geval belooft het jonge Haagse theatergezelschap ons een stuk over ‘onaardige mensen’. Maar dat komt niet helemaal uit. Op de vlakke vloer van Theater aan… 

Joop Daalmeijer Marathon (5) “Alle ballen op Amsterdam”, daar ben ik helemaal niet van.

Wijbrand Schaap: ‘Nu over de rol van de steden. Een van de reacties op onze site gaat over de rol van de randstad in het cultuurbeleid. Melle Daamen legt het primaat in de randstad, en gaat daarin verder dan de Raad.’ Marathon-interviewNaar aanleiding van de ophef rond Melle Daamens opiniestuk over het kunstbeleid zijn we uitgenodigd voor een ‘gesprek over… 

Johan Simons naar Ruhrgebied, Rotterdam, Den Bosch, Wenen, Gent. En Varik.

Hij is de grootste regisseur van Nederland. Maar ook de minst honkvaste theatermaker die we kennen: Johan Simons. De man wiens ster al sinds de jaren tachtig rijzende is, zit nu in München. Maar daar blijft hij niet. Nadat hij het lokale gezelschap Kammerspiele internationaal nog wat steviger op de kaart gezet heeft, zoekt hij nieuwe uitdagingen. Den Bosch Eerder meldde… 

Johan Simons ontvangt 150.000 euro: ‘Ik dacht, dat moet voor Elsie zijn’

De Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs gaat dit jaar naar Johan Simons. Bij de mededeling, in een weiland onder Utrecht, was de regisseur verbaasd: hij vermoedde dat de prijs bedoeld was voor zijn vrouw, Elsie de Brauw, alom beschouwd als een van de beste actrices van Nederland en België.

Selectie Theaterfestival 2013 in teken van publieksvriendelijke voorstellingen

De Verleiders, de grote theaterhit van het afgelopen seizoen, voert de juryselectie aan van Het Theaterfestival 2013. De door een groep acteurs en cabaretiers, waaronder Pierre Bokma en George van Houts, bedachte en gemaakte voorstelling over de vastgoedfraude was een geweldig succes in de theaters. Deze staat dus ook terecht in het festival dat sinds 1987 jaarlijks een selectie van theatervoorstellingen uit het voorgaande seizoen toont. Een andere hit die ook grote media-aandacht kreeg, is het ...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Bijna sterft Wunderbaums Detroit Dealers aan een overdosis ideeën, maar overleeft door onverwachte muzikaliteit #HF12

In Detroit Dealers vermengt Wunderbaum een persoonlijk familieverhaal met de teloorgang van Detroit, ooit één van de meest invloedrijke industriële steden ter wereld, en filosofische overpeinzingen over de auto, als romantische metafoor van vooruitgang en de Amerikaanse Droom. De voorstelling zwalkt alle kanten uit. Detroit Dealers is deels documentairefilm, jazzconcert, performance, spoken word poetry, rap battle, en theater. Deze overdosis… 

Jacob Derwig en Elsie de Brauw ontvangen de hoogste toneelprijzen van 2011

Zondagavond 11 september zijn tijdens het Gala van het Nederlands Theater de VSCD Toneelprijzen, de VSCD Mimeprijs, de VSCD Jeugdtheaterprijzen en de AVRO Toneel Publieksprijs 2011 uitgereikt. En dat u dan weet dat VSCD staat voor de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies en AVRO voor Algemene Vrijzinnige Radio Omroep.  De prijs voor de beste mannelijke hoofdrol van het afgelopen… 

Tien theatervoorstellingen die u volgens de jury van het Nederlands Theaterfestival niet had mogen missen. Mee eens?

U  lag natuurlijk met zijn allen in de rij voor die legendarische Richard III van Orkater met muziek van Tom Waits. Of u had zich opgesloten bij het kleine zaal juweeltje ‘Till the fat lady sings’ van Oostpool, of u wilde gewoon geen aflevering van O O Cherso en The Voice of Holland missen. Enfin: nu weet u wat u… 

Jelineks Rechnitz maakt indruk op Holland Festival-bezoekers #hf10

Image by Andrew B47 via Flickr  Foto: Chris Vanderburght Het werd tijd voor een echte theaterklapper op het Holland festival, na de nogal lauw ontvangen Brits-Amerikaanse Shakespeares van Sam Mendes’ Bridge Project. En klappen deed het bij Rechnitz van Elfriede Jelinek dooor de beste acteurs van de Münchener Kammerspiele. Karin Veraart van De Volkskrant was diep onder de indruk: …Niet… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands