Ga naar de inhoud

publiek

Nederland is gefestivaliseerd. En waarom dat een heel goed ding is. Samenwerkende festivals komen met een pamflet (en vragen geld)

Opa vertelt. In 1989 koos een commissie van deskundigen voor een andere theaterkoers in mijn stad, Utrecht. Het net opgekomen festival Theater aan de Werf zou meer geld krijgen, het margetheater zou uit ’t Hoogt verdwijnen en de rest zou met minder dagen programmeren voor de nieuwkomer moeten gaan zorgen. Toen gingen we de straat op tegen de zogenaamde ‘festivalisering’,… 

Het laatste Holland Festival van Ruth Mackenzie belooft zomaar een van de spannendste te worden

Hier is die. De enige echte interactieve Cultuurpers Holland Festival Special. Een special die de afgelopen maanden al werd ingezet, en die de komende maand nog verder gaat worden aangevuld. Tijdens het festival hebben we regelmatig recensies en reportages, en podcasts. Elke week verschijnt een nieuwe editie van deze Special. Op maandag. En dan kun je je ook nog via… 

Arno Schuitemaker @hollandfestival: ‘Ik wil een nieuwe manier, een nieuw vocabulaire vinden, dat nog niet in mijn vorige werk te zien is geweest.’

Met ‘The Way You Sound Tonight’, dat op het Holland Festival 2018 in wereldpremière gaat, zet choreograaf Arno Schuitemaker een volgende stap in zijn creatieve ontwikkeling. Hij omschrijft zijn voorstelling als een ‘akoestische ballroom’. Ik spreek de in 1976 geboren dansmaker, die ooit studeerde aan de Technische Universiteit in Delft, over zijn werk en zijn motieven. ‘In de trilogie ‘WHILE… 

Elkaar aanraken is taboe. Anne Nguyen brengt breakdance en capoeira, kwetsbare mannen en videogames in Kata @hollandfestival

In Kata, het nieuwste werk van de Franse breaker en choreografe Anne Nguyen, overstijgen hiphopmannen de clichés van de hiphop. Stoerheid, onaanraakbaarheid en de gebruikelijke frontale relatie met het publiek worden ingeruild voor indirecte gebaren, uitgestelde effecten, diagonalen en lateralen, dubbele bodems en ironie. Nguyen, zelf een bedreven beoefenaar van capoeira, ming chun en breakdance, daagt haar dansers uit hun… 

Dichters met evergreens en hits maken een poëziefestival. Maar wat te doen met de tafelgesprekken? #pifr

Alí Calderón heeft een flink oeuvre bij elkaar geschreven, maar van dat oeuvre heb ik, tijdens mijn verblijf op Poetry International, niet zoveel gehoord. Wel kwam drie keer het gedicht ‘Democracia Mexicana‘ langs. Een geducht gedicht, want het eindigt met een rottend babylijk, dus niet voor de weekhartigen onder ons. Democracia Mexicana is Calderons hitgedicht. Zoals popzangers een hit kunnen… 

Martin Crimp over Lessons in Love and Violence in het @hollandfestival: ‘Het verleden is een speeltuin, waarin ik kan ontsnappen aan het voortdenderende nieuws.’

Geen liefde zonder machtsverhoudingen. En dat al helemaal niet wanneer die liefde zich afspeelt in een koninklijke slaapkamer. Die slaapkamer is nu het decor voor een tragische driehoeksverhouding tussen een koning, zijn minnaar en zijn vrouw in Lessons in Love and Violence, de derde opera van de Engelse componist Georges Benjamin en toneelschrijver Martin Crimp. Het Elizabethaanse drama Edward II… 

‘Vlezig, goddelijk vunzig soms.’ – Buddinghprijs 2018 voor Radna Fabias tijdens zinderend Poetry International (#pifr)

Danez Smith is me er eentje. Of eigenlijk twee, want de Amerikaanse dichter laat zich graag aanspreken in de genderneutrale, of liever gezegd genderplurale meervoudsvorm. Een aanspreekvorm die in het Nederlands nog niet erg ingeburgerd is, en dus door iedereen vermeden wordt. Donderdagavond 31 mei in het voormalige ro theater, nu Theater Rotterdam – Witte de With, viel rond het… 

Vier mannen kregen de opdracht: verzin een festival waar je zélf naar toe wilt. Dat werd TREK, een ratjetoe van foodtrucks, burgemeester en pastoor.

Je moet wel een ernstige misantroop zijn om het die vrijdag niet naar je zin te hebben in Stadspark Maastricht. De zon schijnt. Het is subtropisch warm met een licht lentebriesje. De locatie, naast een door stadswallen en torentjes omarmde vijver, is perfect. Onder de oude eiken staat een veertigtal foodtrucks en bars met pruttelende keukentjes op je te wachten. Oh… 

Hoop voor het Metropole Orkest. Dankzij Nieuwsuur.

Minister Ingrid van Engelshoven gaat dit najaar ‘iets’ doen voor het Metropole Orkest. Dat heeft zij vandaag in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Letterlijk staat er: ‘Ik zal de oplossing van de problematiek van het Metropole Orkest betrekken bij mijn afweging rond de inzet van de regeerakkoordmiddelen tranche 2019. Mijn overweging daarbij is dat in het regeerakkoord… 

Schouwburgdirecties willen meer geld voor ‘moeilijk’ aanbod.

Er worden meer opera’s en klassieke concerten aangeboden in de Nederlandse schouwburgen en concertzalen. Ook werd er meer theater aangeboden voor de jeugd. Mooie ontwikkelingen, maar de stijging in het aanbod (3 procent) leidde niet direct tot een evenredige stijging in het publiek. Dat nam met slechts 1 procent toe. Het aantal toeschouwers voor toneel en cabaret daalde zelfs. Daarom… 

Maya Fridman: Vuurengel van Prokofjev met hardrock-attitude

De Russisch-Nederlandse Maya Fridman (Moskou, 1989) speelt zowel klassieke en eigentijdse muziek als rock, jazz, folk en flamenco. Communicatie met het publiek is nu eenmaal haar belangrijkste streven. Waarom zou je je dan beperken tot een bepaalde stijl of genre? De website van de Cellobiënnale omschrijft haar terecht als een ‘muzikale duizendpoot’. Ze gooide in 2016 hoge ogen op dit… 

Gesualdoproject in @hollandfestival door De Warme Winkel: ‘We willen de oren zalven en geselen’ #HF18

Zeg ‘Carlo Gesualdo’ en je zegt: ‘hemelse muziek’, en ‘wrede inborst’. De naam van deze renaissancecomponist is onlosmakelijk verbonden met de gruwelijke dubbelmoord die hij pleegde op zijn vrouw en minnaar toen hij deze aantrof in flagrante delicto. Wie anders dan De Warme Winkel kan hiervan een aansprekende voorstelling maken dacht Tido Visser, artistiek leider van het Nederlands Kamerkoor. Dus… 

Filmconcert met West Side Story, Bernsteins aanklacht tegen discriminatie

Leonard Bernstein zou dit jaar honderd zijn geworden. Het AVROTROS Vrijdagconcert zet zaterdag (!) 26 mei zijn populairste stuk op het programma, West Side Story. Het Radio Filharmonisch Orkest speelt live de opwindende muziek vol extatische melodieën en vitale dansen bij de integrale vertoning van de originele film uit 1961. Het geheel staat onder leiding van de jonge Amerikaanse dirigent… 

Rainer Hofmann (SPRING): ‘Na de populistische aanval van rechts hebben de podiumkunsten nu te maken met een aanval van links.’

Donderdag 17 mei opent SPRING Performing Arts Festival in Utrecht met o.a. Sic Transit Gloria Mundi van Dries Verhoeven en to come (extended) van Mette Ingvartsen. In tien dagen zijn er ruim vijfentwintig internationale dans- en theaterproducties, installaties en performance werken in de publieke ruimte en stedelijke omgeving te zien. Een week eerder oogt festivaldirecteur Rainer Hofmann ontspannen. ‘Tot nu… 

Duitse Anna Karenina in @hollandfestival als seventies discoshow: ‘We waren wel eens bang of we niet te ver gingen. Maar dan hadden we altijd de muziek nog.’

Duitsers en humor. Ik heb daar slechte ervaring mee. Zal grotendeels komen doordat ik de fijnere nuances van de taal niet meekrijg, zeker als die bedoeld is om te lachen. Dus het is niet dat het Duitse gevoel voor humor niet klopt. Sterker nog: soms kan er in het Duitse theater zomaar iets gebeuren waarom je moet lachen. Ik wil… 

Waarom Wierd Duk vaak precies doet wat hij zelf bestrijdt.

Ophef. Een algemeen erkend en naar eigen zeggen altijd aangevallen opiniemaker met een lichte voorkeur voor sterke mannen in Rusland en Amerika heeft ontdekt dat kunst links is en elitair. Wierd Duk, Ruslandkenner sinds hij een paar jaar voor diverse media in Moskou rondliep, schrijft in de Telegraaf namelijk dat kunst vaak linkse kitsch is[ref]N[ref][/ref]Wierd Duk heeft inmiddels laten weten… 

Iedereen is welkom op Pitfest. ‘Bands die bij ons spelen moeten vooral hard, of vies en vuig zijn.’

Het Drentse dorp Erica werd in het laatste weekend van april opgeschud door het knusse herriefestival Pitfest. En dat trok een bonte mix mensen. Ik liep er een dag rond.  Een golfkar zoemt over de rotonde van het 4-sterrenresort in het buitengebied van het Drentse plaatsje Erica. Rechts van het asfalt liggen strak gemaaide golfbanen, links is een kaveltje land… 

Daria Bukvić houdt op SPOT Live theaters en gezelschappen  een spiegel voor: ‘Ik schuw nieuwe vormen van marketing niet.’

‘Met mijn voorstellingen probeer ik altijd mensen het gevoel te geven dat ze echt een happening gaan missen. ‘De eerste voorstelling met persoonlijke verhalen van vier Marokkaans-Nederlands actrices in de grote zalen van Nederland, de nieuwste dit, de meest verrassende dat.’ Daria Bukvić is een van de spannendste makers die de afgelopen jaren de theaterwereld binnenkwam. Ze is niet alleen… 

Regisseur ‘Saigon’ (@hollandfestival) zoekt extreme emoties op: ‘Ik wil geen afstand meer tussen het verhaal en het publiek.’

‘Nooit, nooit zou ik een voorstelling maken over mijn moeder, of over mezelf. Jamais.’ Caroline Guiela Nguyen, kind uit ‘een huwelijk tussen een Vietnamese moeder en een ‘pied-noir” (Algerijnse koloniaal) is niet van de persoonlijke verhalen. De theatermaakster veroverde vorig jaar de harten van het publiek op het Festival van Avignon met de voorstelling Saigon. Dit ontroerende, diep menselijke stuk… 

Merlijn Twaalfhoven op SPOT-Live: ‘Buiten de randstad ligt een enorme bron van inspiratie.’

‘Ik heb de afgelopen jaren een paar keer uit mezelf aangeklopt bij het Congres Podiumkunsten, echt vanuit het idee dat we veel meer kunnen als podia in Nederland. Maar ja, telkens als ik daar dan was, werden mensen wel enthousiast, maar blijft het ook hangen?’ Componist Merlijn Twaalfhoven is blij dat hij nu als ‘curator’ van SPOT Live, het nieuwe… 

Wie betaalt de artiest? Tweede Kamer hoort in rondetafelgesprek over de schokkende realiteit in de kunsten.

Of de artiesten die optreden in DWDD betaald kregen voor hun optreden. Esther Ouwehand van de PvdD wist het niet. Ze was niet de enige, tijdens de rondetafelzitting op woensdag 25 april over de arbeidsmarkt in de cultuursector. Niemand van de aanwezige Kamerleden, fondsbestuurders, vakbondsmensen wist het. Dus vroegen we even op facebook en twitter hoe het ook alweer zat.… 

Een vruchtbaar repertoirelandschap.

Het podiumkunstenbeleid is zeer bepalend voor wat er te zien en te horen is op de Nederlandse podia. Het ligt ten grondslag aan de overheidsfinanciering van theater en muziek. In dit beleid is veel aandacht voor de kwaliteit van de uitvoeringen, maar er wordt nauwelijks gesproken over de keuze van de stukken die worden gespeeld, laat staan wat voor repertoirelandschap… 

Annelies van Parys: ‘Geen mooier symbool voor de liefde dan een bloem’

In 2014 componeerde Annelies van Parys (1975) haar eerste opera, Private View, voor Asko|Schönberg en Neue Vocalsolisten Stuttgart. Deze werd kort daarna onderscheiden met de FEDORA – Rolf Liebermann Prize for Opera. De Stuttgarter zangers vroegen haar subiet een nieuw stuk voor hen te componeren. Songs of Love and War/An Archive of Love gaat 20 mei in première tijdens Operadagen… 

Cellist Maya Fridman: ‘Het mooiste van musiceren is de communicatie met mijn publiek.’

De cellist Maya Fridman werd in 1989 in Moskou geboren, waar ze zich ontpopte als wonderkind. Nog tijdens haar studie aan het Schnittke College won ze de eerste prijs van het International Festival of Slavic Music. In 2010 kwam ze naar Nederland, waar ze zes jaar later Cum Laude afstudeerde aan het Conservatorium van Amsterdam. Fridman plaatst als vanzelfsprekend hedendaagse… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands