Meteen naar de inhoud

recensenten

Nerdpodcast 14: Deze twee recensenten zijn het opvallend eens over katholiek theater, het Holland Festival, ITA en de komende zomer

  • 1 min leestijd

 Ooit begonnen we deze serie omdat we het gruwelijk oneens waren over sommige dingen, maar in de praktijk pakt dat toch weer anders uit. In aflevering 14 van deze boeiende serie insidersgesprekken over theater en wat dies meer zij, spreken we over een paar… 

Marijn Lems: ‘Ik schrijf voor mensen die het avontuurlijke in de kunst niet uit de weg gaan.’

  • 2 min leestijd

Meer dan 1500 uur bracht theaterrecensent Marijn Lems vorig jaar door in theaters, voor de tv en, vooral ook, met games. Dat is veel tijd en dat roept vragen op. Vragen vooral hoe je als journalist je tijd inricht, en hoe je die verdeelt tussen kunst kijken voor werk en wat we dan maar ‘gewoon leven’ zullen noemen. Daarover gaat deze podcast, een kleine drie kwartier lang.

Opinie gedeputeerden Cultuur: ‘Stel voor Cultuur de navigatie wat vaker in op Oost-Nederland!’

  • 3 min leestijd

Het nieuwe jaar begint vaak met nieuwe inzichten en voornemens. Een kritische reflectie kan dan helpen. We waren dan ook verheugd met de Volkskrant van 2 januari, waarin columnist en theaterrecensent Merlijn Kerkhof concludeert dat hij in 2020 wat vaker buiten 020 wil genieten van… 

Uiteindelijk gaan we allemaal. Waarom Boukje Schweigman’s ‘Val’ onweerstaanbaar is. 

  • 3 min leestijd

De wereld van Boukje Schweigman is spannend, maar nooit dodelijk. Of ze nu een belevingsvoorstelling maakt op een mooie locatie tijdens een zomerfestival, of meer kunstzinnig te werk gaat in de stukken die ze voor de theaters maakt: je ziet alleen maar aardige mensen. Ook… 

Petra Gerritsen gaat bijna elke vrije avond naar een concert. ‘Je bent met je eigen groep. Maar hoe erg is dat?’

  • 6 min leestijd

‘Ik werk vijf avonden in de week en dus moet ik speciaal uitzoeken wanneer ik naar een concert kan. Soms neem ik er vrij voor. En dan zeggen ze wel: “hé, ga je alweer naar een concert?”, en dan zeg ik: “Natuurlijk ga ik weer… 

In New York met twee choreografen uit Nederland. ‘So refreshing and unlike anything we have done the last few years.’

  • 7 min leestijd

Tussen de gebouwen door vallen strepen zonlicht de eindeloze straten binnen. Gele taxi’s accentueren het kleurrijke, levendige straatbeeld dat op snoepgoed lijkt. Aan weerskanten rijzen ontelbare verdiepingen en ramen de hoogte in. Op een van die verdiepingen repeteert aan 42nd Street het Dance Theatre of… 

Zo kom je nooit meer Den Bosch uit (waarom vakantie in eigen land leuk kan zijn)

  • 6 min leestijd

Graag je interpretatie van de blik van de covergirl op het programmaboek van Theaterfestival Boulevard. Het kan projectie zijn, maar ik zie een lichtelijk overweldigde vertwijfeling in die ogen, waarvan de wenkbrauwen zijn vervangen door twee ludiek geplaatste bogen van de Sint Jan, daarboven: Den… 

Joris Smit over Tasso en Jeanne d’Arc: geen toneel dat het publiek in een bedje legt

  • 9 min leestijd

Het Nationale Toneel speelt Jeanne d’Arc van Friedrich Schiller en herneemt gelijktijdig Tasso van Johann Goethe. In beide stukken speelt Joris Smit, in Tasso zelfs de titelrol. We gaan met hem in gesprek over Duitse romantici, Sallie Harmsen, het nieuwbakken Nationale Theater en het belang… 

Waarom ik het geweldig vind dat het Holland Festival ‘Aus Licht’ van Stockhausen programmeert

  • 5 min leestijd

Tegen het einde van het jaar worden we overspoeld met lijstjes. De mooiste cd’s, de beste boeken, de voorstellingen die u niet had mogen missen etcetera. In deze zee van keuzes van recensenten en andere opiniemakers springt één bericht eruit, van operacriticus Olivier Keegel. Hij… 

Koken voor Richard III: ‘Natuurlijk binden we onze sauzen af met een beetje bloed’

  • 9 min leestijd

Eten op het toneel. Dat is het standaard ‘Theaterdiner’, maar dan spannender. Vooral als tijdens het toetje Shakespeare’s Richard III wordt gespeeld. Toneelgroep Oostpool, het Arnhemse gezelschap dat de laatste jaren flink aan de weg timmert met opvallende voorstellingen, gaat weer een stapje verder in… 

Grindr experiment in Berlijn gestaakt. Kunstenaar ontmoet grenzen ‘ervaringstheater’

  • 6 min leestijd

Veertig hotelkamers zonder dak, en dan je eigen verhaal terughoren terwijl je jezelf in het verre plafond weerspiegeld ziet. Of: een wandeling achter een gids door de Utrechtse wijk Lombok, terwijl je op je koptelefoon voorzien wordt van een overload aan extra informatie. Over je… 

Bewezen: theaterbezoekers zoeken intellectuele bevrediging en lezen nauwelijks recensies

  • 4 min leestijd

Toneelrecensies voorzien vooral in een behoefte bij kunstenaars en journalisten. Lezers van de krant maken er nauwelijks gebruik van. In Londen is dit onderzocht. Slechts 36 procent van de theaterbezoekers zegt recensies te lezen. Veel meer waarde hechten de liefhebbers aan tips van vrienden en… 

Debat over recensies is zinloos. De lezer is uitstekend in staat om zelf te oordelen.

  • 4 min leestijd

Kunst is in rap tempo onbelangrijk geworden. Kunstenaars zijn effectief door populisten weggezet als subsidieverslaafd uitschot. Media laten geen kans onbenut om de gevolgen van de bezuinigingen die daarop volgden te bagatelliseren. Poetin staat op het punt een derde wereldoorlog naar Europa te brengen. In… 

Is Anne te groot voor recensies? 3 redenen waarom ik het lastig vind om Anne te recenseren

  • 3 min leestijd

Iemand merkte op Facebook op dat het een beetje raar stond om in een krant sterren uit te delen voor een toneelstuk gebaseerd op Het Dagboek van Anne Frank. Hoewel ik zelf huiver om zo vroeg al een Godwin te maken, is er toch wel degelijk iets aan de hand met Het Toneelstuk en De Recensie. Recensies over Het Toneelstuk naar Het Dagboek lijken namelijk overbodig. Want hoe recenseer je zo’n stuk, met zo’n geschiedenis? Is gedoe over wel of geen gelaagdheid, wel of geen avontuurlijkheid in de regie niet zelfs een beetje oneerbiedig? Het zijn drie kwesties dus, die me tot een overweging brachten dat het misschien wel helemaal niet moest kunnen. Anne recenseren.

Danspionier Ellen Edinoff maakte de danswereld volwassen

  • 2 min leestijd

Danseres Ellen Edinoff is dinsdag op 70-jarige leeftijd in haar woonplaats Amsterdam overleden. Ellen vormde samen met haar man Koert Stuyf in de  jaren '60-'70 een uniek danspaar dat reacties in uitersten opriep. De Nederlandse danswereld werd mede dankzij hen volwassen.  Ellen vocht de laatste 3 jaar tegen haar ziekte. Ze was in 2012 nog in staat een comeback te maken op het podium.

De Amerikaanse Ellen Edinoff leerde Koert Stuyf kennen in New York. Ze vestigden zich in Nederland waar ze op...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Minder publiek, maar vollere zalen voor @hollandfestival 2013

  • 2 min leestijd

69.500 bezoekers, dus zeker 5.000 bezoekers minder dan eerdere edities, maar de zalen zaten wel voller. Met 82% zaalbezetting is de organisatie van het Holland Festival tevreden over het festival van 2013. Of dat hogere bezettingspercentage, behalve aan het kleinere aantal voorstellingen (14 minder dan vorig jaar) ook te danken is aan kleinere zalen, is vanaf hier niet uit te zoeken, maar dat ook het grote Theater Carré met de vele onverkoopbare slechtzichtplaatsen dit jaar nauwelijks werd gebruikt, zal zeker geholpen hebben.