serie
Fictie in dansfilms, (hoe) werkt dat? Goeie vraag op festival Cinedans
Fransien van der Putt zag samen met choreograaf en dansfilm-maker Angelika Oei vijf nieuwe Nederlandse dansfilms tijdens Cinedans. Het resultaat is soms veelbelovend. De films ontstegen alle het niveau van de visuele gimmick. Daarvoor in de plaats komt een worsteling met fictie en fysieke geloofwaardigheid.
‘Veel kunst gaat teveel om het pleasen’
Het begon met een mail uit het niets. Kunstenaar Joncquil had mijn website gegoogled en was getroffen door de naam. Zelf was ik bijna vergeten hoe ik ooit aan die naam gekomen was, Joy of Irony: een nummer van de legendarische, zeer ondergewaardeerde Engelse noise/metalband Fudge Tunnel. Joncquil kwam op mijn site vanwege zijn toenmalige expo, Himmel und Joy. Hij had wat van mijn stukken gelezen en introduceerde zichzelf. Misschien dat we ooit koffie konden drinken om een beetje over kunst te praten.
Aldus geschiedde.
‘Oh, die wordt een beetje uit elkaar gerukt’ #wu13
In 1 strip of 1000 woorden sprak blogger en columnist Peter Breedveld met drie invloedrijke tekenaars, Barbara Stok, Peter van Dongen en Thé Tjong-Khing aan de hand van geprojecteerde afbeeldingen uit hun prachtige werk. Het ontspannen gesprek was een verademing tussen het overige woest-geëngageerde debatgeweld op het festival.
Egidius Kwartet kwam, zag en overwon
Utrecht, 22-12-2013 – Na de slotnoten van het motet Reges Terrae van Pierre de Machicourt stond het publiek in Vredenburg Leeuwenbergh als één man op om het Egidius Kwartet te belonen met een welverdiende ovatie.
Wrong Time Wrong Place opent IDFA – documentaire als dans met het toeval
In John Appels nieuwe documentaire Wrong Time Wrong Place komen overlevenden aan het woord van de schietpartij op het Noorse eilandje Utoya en de voorafgaande bomaanslag, waarbij 77 mensen omkwamen.
Gergjev Festival vol zondagmiddagmuziek
Wat zou er aan de hand zijn met het Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival – de officiële naam om toch die internationale uitstraling maar te benadrukken? Al bij het betreden van concertgebouw de Doelen bekruipt je direct het gevoel bij een gewoon, doordeweeks concert te zijn aangeland, ook al staat Valeri Gergjev op de affiches. Geen aankleding van de grote ruimtes…
Tate London heeft 100.000 leden. Gelukkig niet allemaal actief
Martin Barden beseft dat een oud model werkt, waar iedereen altijd roept om nieuwe vormen. Als marketingbaas van het de Tate musea in Londen zorgde hij voor een groot vriendennetwerk. Meer dan 100.000 leden heeft dat museum dus. mensen die zich deel van de club voelen, en die je in de watten moet leggen.
Mahler Chamber Orchestra flirt vrolijk met Haydn, maar Russische componisten doen je het lachen vergaan #hf12
Heus waar. Er wordt gelachen in de klassieke muziek. Bij menig orkestrepetitie zijn de altvioolgrapjes niet van de lucht. En in het Concertgebouw kun je wel eens wat besmuikt gegniffel opvangen. Maar klassieke componisten staan niet bekend om hun humor. Behalve Joseph Haydn. De Weense componist bracht hier en daar een gezellige kwinkslag aan in zijn werk. Eén van zijn…
Opening Holland Festival op twitter en facebook: tenue de wtf, ns-#fail, subliem danstheater en mozarellastengels #hf12
[View the story “Opening Holland Festival 2012” on Storify]Opening Holland Festival 2012Op 1 juni opende het Holland Festival in Theater Carré. We waren erbij, zagen Platels C(h)oeurs en proefden de sfeer. Al ging het bijna mis. Dit is wat ervan mee te maken was op de sociale mediaStorified by Cultureel Persbureau · Sat, Jun 02 2012 08:37:18De Dodo gaat zich…
Fragmentarische eerste choreografie van kunstenaar Martin Creed is vrijblijvend, schetsmatig en mist spanning
“We’ve been working on some songs and dances,” zegt beeldend kunstenaar Martin Creed, bijgestaan door zijn vijfkoppige band en vijf balletdansers. In zijn fragmentarische voorstelling onderzoekt Creed de relaties tussen de vijf basisposities uit het klassiek ballet, de springerige off-beat ritmes van zijn postrockbandje, en Creeds eigen videokunst. Dit is zijn eerste choreografie en dat is te merken. ”Works No.…
Vooruitgangsnieuws: Geefwet niet meer voor cultuur, Utrecht duurder uit en Purmerend stopt alle subsidies
Tweede Kamer stemt in met Belastingplan 2012 (..) Verder werd ook de aangepast Geefwet aangenomen. De 7 miljoen euro fiscale steun verschuift van culturele instellingen naar sport- en muziekverenigingen. Bron: Belasting.nl 18 nov 11 Utrecht – Cultuur mag wat kosten – door Wouter de Heus (..) toen ik deze week eindelijk de hernieuwde exploitatieopzet van het Muziekpaleis in…
Elektra: slechts vijf zangeressen wereldwijd die deze partij aankunnen. Linda Watson zingt vernietigend Nietzscheaans.
Elektra – scenefoto: Hans van den Bogaard De vierde reprise van Elektra door De Nederlandse Opera is over de helft. In de laatste voorstellingen nemen twee verse dramatische sopranen het stokje over. Waarom wordt een opera hernomen, zelfs maar liefst vier keer? Bij de slaapverwekkende Don Giovanni in het vorige seizoen van De Nederlandse Opera – ook al een reprise – was…
Doet het lichaam er nog toe?
Europe in Motion (EIM) is een internationaal uitwisselingsproject, dat de ontwikkeling van opkomende choreografen steunt en in 2011 en 2012 langs drie partnerorganisaties van Springdance reist. Afgelopen februari deed het nottdance in Nottingham aan en in april streek EIM neer in Utrecht. Tijdens SPRINGDANCE 2011 gingen negen choreografietalenten uit Groot‐Brittannië, Oostenrijk, Turkije en Nederland in besloten kring met elkaar in…
Jacob Derwig en Elsie de Brauw ontvangen de hoogste toneelprijzen van 2011
Zondagavond 11 september zijn tijdens het Gala van het Nederlands Theater de VSCD Toneelprijzen, de VSCD Mimeprijs, de VSCD Jeugdtheaterprijzen en de AVRO Toneel Publieksprijs 2011 uitgereikt. En dat u dan weet dat VSCD staat voor de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies en AVRO voor Algemene Vrijzinnige Radio Omroep. De prijs voor de beste mannelijke hoofdrol van het afgelopen…
Hufters en helden strijden om de macht op Utrechts Festival a/d Werf
De perfecte mens bestaat niet. We zijn allemaal hufters. Of is er een manier om het wel goed te doen? Ilay den Boer en de spelers van De Utrechtse Spelen / De Warme Winkel gaan elk op hun eigen manier op onderzoek uit op de 26e editie van Festival aan de Werf. Was mijn opa niet gewoon een klootzak? Dat…
Gergiev komt met een toporkest en toprepertoire naar Rotterdam, maar dat is het publiek van hem gewend
De Russische dirigent Valeri Gergjev was even terug in Rotterdam, voor één concert. Hij voerde in de Doelen zijn eigen orkest aan, het London Symphony Orchestra (LSO). Het beroemde orkest speelde repertoire dat we in ons land van haver tot gort kennen: Gustav Mahler’s 1e symfonie en het 1e pianoconcert van Dmitri Sjostakowitsj. Een inmiddels historische combinatie: omdat Nederland vergroeid…
Superieur ingespeelde opnamen zijn nog geen garantie voor het afleveren van een referentie-cd
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest kent op dit moment een luxe zonder weerga: het brengt op twee labels tegelijk cd’s uit. Hoe dat kan? Het orkest tekende onder eigen naam bij BIS Records, het label waarmee de excentrieke eigenaar Von Bahr de ene na de andere bijzondere opname uitbrengt, terwijl chefdirigent Yannick Néze-Séguin ouderwets als maestro onder contract staat bij EMI.…
De muziek van Liszt is te belangrijk om links te laten liggen
Fransz Litszt, geboren in 1811, verkende in zijn werk alle hoeken en gaten van de piano en probeerde iedere denkbare techniek in zijn werk te integreren. Omdat deze tijdgenoot van Carl Czerny, Niccolo Paganini en Richard Wagner dit jaar 200 jaar geleden geboren werd, is er dus een Liszt-jaar. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest beet daarvan op vrijdag 28 januari het…
Met de beste acteurs van hun generatie maakt Oostpool prachtig theater van J.D. Salingers Amerika
Dingen worden fascinerender wanneer je er een jaar of 30 later op terugkijkt. Drie decennia maken het leven waar je ooit middenin stond historie, en dat overkomt mijn generatie (veertigers) nu met de tweede helft van de vorige eeuw. Vandaar het succes van Jonathan Frantzens meesterwerken Freedom en The Corrections, en vandaar het succes van een dvd-serie als Mad Men.…
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.