Meteen naar de inhoud

Manger van Boris Charmatz: toeschouwers blijven toeschouwers

Manger, de nieuwe voorstelling van Boris Charmatz en Musée de la Danse, geeft toeschouwers alle ruimte. Waar je je opstelt om te kijken of juist om te luisteren, naar wie of wat je kijkt en voor hoe lang, maak je zelf uit. De Zuiveringshal op het Westergasfabriekterrein, majesteitelijk leeg en galmend, zorgt voor een wonderlijke sfeer in deze voor Charmatz’… 

Hatsune Miku: zijn we er dan allemaal ingetrapt?

Het is een van de meest voorbesproken voorstellingen van dit Holland Festival. Kranten, tijdschriften en webmagazines doken massaal op The End met de Japanse superster Hatsune Miku. Dat ze niet echt is. Over ons aller fascinatie voor het virtuele en technologie. Over haar tweeënhalf miljoen Facebookvrienden. Over de fans die meer dan 100.000 liedjes voor haar hebben geschreven. Over de kostuumontwerpen… 

The Book of Sand: ongekende rekensnelheid onzichtbaar achter zingende vrouw in lagen

Geïnspireerd door verhalen van Borges, wiens weduwe bij de lancering van het online interactieve muziekstuk tijdens het Holland Festival aanwezig was, heeft The Book of Sand toch nog het meeste weg van een uitgebreide, hele chique videoclip. Is dat erg? “Neither the book nor sand possess a beginning or an end.” Het verhaal van Borges, waarnaar de titel verwijst, gaat… 

Todo lo que está a mi lado op de Dam in Amsterdam (foto Wijbrand Schaap)

Ik deelde het bed met een actrice, en heel even was de wereld stiller

Een bekentenis. Het kan niet anders. Dus: ja. Ik lag tussen smetteloos witte lakens in een comfortabel bed met actrice Lina Issa en het was mooi. Ze fluisterde me zachte woordjes in het oor, legde een hand op mijn hand en het was heel stil om ons heen. Dankzij dat fluisteren viel het geluid van de grote stad weg. Trams… 

Extremalism BNM ICKamsterdam © Alwin Poiana

Woeker en Zen – Greco en Scholten zetten hoog in met première Extremalism @Holland Festival

Emio Greco en Pieter Scholten repeteren hun nieuwe voorstelling Extremalism in Marseille. De twee dansgezelschappen onder hun leiding, ICKamsterdam en Ballet National de Marseille, zijn voor deze gelegenheid samengevoegd: 30 dansers op het toneel, zes auteurs en ontwerpers in de zaal en ook de ploeg technici bestaat uit Amsterdammers en Marseillais. Ze werken samen aan de grootste productie die Greco en… 

Arabische vrouwen veroveren Eye

Op 5 juni opent in Eye een bijzonder filmprogramma: Where do we go now? Arabische vrouwen achter de camera. Wie aan het Midden-Oosten en Noord-Afrika denkt, denkt wellicht aan conflicten en IS, misschien aan de oorsprong van de algebra, maar waarschijnlijk niet aan vrouwelijke filmmakers. Toch zijn zij flink in opkomst. Was in 1994 Les Silences du Palais van Moufida… 

Provinciemiljoenen voor HET Symfonieorkest zijn verdampt zonder resultaten

Wat is er gebeurd met de vijf miljoen die Overijssel in 2011 het orkest gaf om ‘meer geld uit de markt te halen’? Dat vroeg ook statenlid Van Abbema zich af en de antwoorden die de provincie haar gaf roepen vooral meer vragen op. Overduidelijk is dat de provincie het orkest hoe dan ook wil behouden en van geen fusie… 

Lulu en de kleren van Kentridge

Lulu, de opera die Alban Berg bij zijn dood in 1935 onvoltooid achterliet, geldt als een onbetwist meesterwerk, dat veelvuldig wordt uitgevoerd. De opera staat voor de derde keer in dit millennium in het Muziektheater, echter voor het eerst mét de door Friedrich Cerha voltooide derde akte. De Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge tekent voor de regie. Hij en de uitvoerenden werden na de… 

Opwindend luisteravontuur in Den Haag

Het eerste weekend van juni  is er iets spannends te beleven in Den Haag. Voor avontuurlijk ingestelde mensen. Door avontuurlijk ingestelde mannen. Op een podium. Door musicerende mannen wel te verstaan. Mr. Cello Eén van die mannen zag ik ooit (ergens jaren negentig in Groningen) wild tekeer gaan op zijn instrument. Met een vrijwel kale strijkstok, ’n snaar missend, maar… 

Zelf monteren in van der Aa’s multiverse: The Book of Sand

Een jonge blonde vrouw klimt een trap op in een ronde, raamloze ruimte en komt uit in een woestijn. Ze rent rondjes rond een rode doek, terwijl ze zingt: “everything’s repeated many times”. Of: dezelfde jonge vrouw ligt in dezelfde raamloze ronde ruimte, maar nu in een ander jurkje en met een curieuze machine. “everything’s repeated many times”. Of: dezelfde… 

Scènefoto La Fura del Baus, M.U.R.S. Foto Josep Aznar

La Fura dels Baus duwt je in M.U.R.S. een spookhuis van spel en ernst binnen

Het is een feest om M.U.R.S. binnen te stappen. Dit is de smart city, de stad van onze nabije toekomst. Communicatie-electronica en fun regeren. Het heeft veel weg van een een kermis of een enorme disco. Opzwepende stemmen verwelkomen je. Je dwarrelt met de massa mee naar binnen. Iedereen doet mee. Je telefoon heeft contact. Cheerleaders staan op een podium,… 

Nieuwe jaarcijfers tonen aan: HET Symfonieorkest is vrijwel failliet

Hét Symfonieorkest is zo goed als failliet. Dat blijkt uit de cijfers van 2014. Het is dus totale onzin dat verantwoordelijk minister Jet Bussemaker in haar antwoorden op vragen van kamerlid Jacques Monasch nog geen maand geleden meldde dat het orkest ruim aan de eigen inkomstennorm van 21,5% voldeed. Niet alleen hanteerde zij in haar antwoorden al onjuiste cijfers, nu… 

Turkse toppers spelen het dak van Carré: frisse wind door Holland Festival #hf2015

Sterren, daar doen wij in Nederland niet zo aan. Ons maaiveld staat divagedrag niet toe. In ons laagland krijg je een plusje als je ondanks je succes zo lekker gewoon gebleven bent. Ook al sta je in de Arena met je liedjes, zoals de Toppers, dit weekend. Hoe anders is dat in Istanbul. Daar mag je schaamteloos beroemd zijn. Zoals… 

De zeven voorstellingen die je dit Holland Festival moet zien

As Big as the Sky Ik zie uit naar het nieuwe multimediaproject van Arnoud Noordegraaf, As Big as the Sky, met decors van Ai Wei Wei. Noordegraaf is een meester in het laten vervagen van de grenzen tussen film en werkelijkheid. Zijn muziek is elegant en aansprekend en staat in dienst van het verhaal. As Big as the Sky, op… 

JSF Fort Asperen van Stefan Gross. Foto Wijbrand Schaap

Gimme Shelter: indrukwekkende beelden in ongebruikte oorlogsmachines

Fort Nieuwersluis is de grootste verrassing van de kunstmanifestatie Gimme Shelter. Tot anderhalf jaar geleden was het verdedigingswerk een no go-area. De BB (‘Bescherming Burgerbevolking’) zat er tot 1989 om telefoonlijnen te beschermen tijdens, maar vooral na de Derde Wereldoorlog, als de rest van Nederland onder de keukentafel zou zitten te schuilen voor de H-Bom. Toen de atoomvrije vesting definitief overbodig… 

Filmtheaters krijgen extra zaal online

Zomer thuis. Zes filmtheaters experimenteren vanaf 4 juni met een extra zaal online. Dat zit zo. Stel je wilt graag Zomer zien. Het bescheiden maar sfeervolle coming of age-drama dat Sigrid ten Napel een nominatie Gouden Kalf beste actrice opleverde. Over een zomer waarin voor een 16-jarig dorpsmeisje alles verandert. Maar je hebt pech. Je favoriete filmtheater vertoont Zomer wel, maar net niet op die avond… 

Holland Festival – Terug naar de toekomst met Metropolis

Tijdens het Holland Festival laat het theatergezelschap La Fura dels Baus ons met de interactieve voorstelling M.U.R.S. de stad van de toekomst ervaren. Bij wijze van ouverture heeft HF de film Metropolis geprogrammeerd, het magistrale dystopische visioen uit 1927 van Fritz Lang, dat terecht bekend werd als de moeder aller toekomstfilms. Iconische beelden, bijbelse invloeden, marxistische dialectiek en eigenlijk nog steeds verrassend modern. New York,… 

Rituele dans rond digitaal Kalf: M.U.R.S. van Fura dels Baus in Holland Festival

Zonder de app op je smartphone M.U.R.S. bezoeken is een uitdaging. De voorstelling van het beruchte theatercollectief uit Barcelona is een commentaar op de manier waarop mensen via allerlei gadgets ongemerkt onderdeel worden van een door internationale bedrijven gerunde SMART-society. Doe je mee of niet? Valt er eigenlijk wel wat te kiezen? Volgens Jürgen Müller, een van de oprichters van… 

Stad der Blinden is ethisch onderzoek en zintuigelijke ervaring ineen

Een oude man struint met een transistorradiootje de ziekenzaal binnen. ‘Waar ben jij blind geworden?’ vragen de reeds aanwezige blinden de nieuwkomer. ‘In een museum’, antwoordt hij. Vervolgens ontspint zich een ontroerend gesprek over wat het laatste schilderij was dat hij zag en de mogelijkheden worden geprojecteerd op het flinterdunne doek dat het publiek scheidt van de ziekenzaal. Deze tot… 

Q61-Cemetery-Bart-Grietens-4kl-1030x685

Begraafplaatsen willen juist meer theater. Wen er maar vast aan.

Vorige week deed de geplande dansvoorstelling Q61 Cemetery op een begraafplaats in Alkmaar veel stof opwaaien. Na bedreigingen werd deze afgelast. Toch moeten we zien te wennen aan theater op de begraafplaats. Want die verandert. Een reactie van een nabestaande en de beheerder van de begraafplaats. Het was groot nieuws. En het begon met een kort geding. Nabestaande Leen Spaans had bezwaar tegen een dansvoorstelling op… 

Hoe haal je de negatieve klank rond ‘amateurkunst’ weg?

Een lastige vraag, maar Festival Havenwerk directeur Erik-Jan Post heeft wel een idee en slecht graag enkele heilige huisjes. Over het kunstvakonderwijs. Over het begrip ‘amateur’. Over hoe groot je als festival moet willen zijn. ‘We zijn veel minder een festival in de klassieke zin. Havenwerk is meer een ontmoetingsplaats, met de deelnemers centraal. Dit jaar zijn daarom de toegangsprijzen… 

‘Een dronken panda die een potje wil knokken’ – The Loom of Mind op HF15

In The Loom of Mind bundelen de IJslandse folkzanger Mugison, zijn boezemvriend Pétur Ben, en het Vlaamse barokensemble B.O.X. hun krachten. Hoe klinkt dat: melancholische IJsland-Blues met 17e-eeuwse instrumenten? Als een stand-up storytelling concert performance? Of als een dronken panda die een potje wil knokken? Hoe hebben jullie elkaar gevonden? Pieter Theuns, luitspeler en oprichter van B.O.X.: “Ik heb Mugison… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands