Veni, Vidi, Vici
Elke schrijver droomt ervan om vertaald te worden. In het Engels (wereldtaal), Chinees (grote afzetmarkt) of desnoods in het IJslands (altijd al op vakantie naartoe willen gaan). Soms is het nodig die droom een handje te helpen.
Elke schrijver droomt ervan om vertaald te worden. In het Engels (wereldtaal), Chinees (grote afzetmarkt) of desnoods in het IJslands (altijd al op vakantie naartoe willen gaan). Soms is het nodig die droom een handje te helpen.
Gisteren zag ik dan eindelijk ‘Weg met Eddy Bellegueule’, de theaterhit van het vorige, gebroken en verwoeste theaterseizoen, en zag dat de makers daarvan de kloof tussen jongeren- en grotemensentheater moeiteloos hadden overbrugd. De voorstelling is een nineties grungeconcert met briljante acteurs en een intense beeldregie van rising star Eline Arbo.
Wat er in 2022 gebeurt, wanneer er wel of niet terugbetaald moet gaan worden, bepalen we op 17 maart aanstaande. Maar misschien moeten we gewoon al rekenen op een naamsverandering van het ministerie van OCW.
Wegluisteren, bestaat het woord? Ik deed het. En nog steeds. Voor muziek. Zoals je kunt wegkijken voor iets, luisterde ik weg voor de cd die mij zo attent werd toegestuurd. Het zit zo. Dit najaar kreeg ik cd Wonden & Brutaliteit via de post cadeau van Tom America- componist, muzikant, eigenzinnig maker. Ik ben fan van America sinds 2011. Hij…
Met deze vijf tips komt er vast een prachtig programma uit, in deze bizarre zomer die we tegemoet gaan, waarin we hopelijk überhaupt weer de straat op mogen. Ik ga voor allebei duimen.
Moniek Merkx neemt op 3 februari van dit jaar afscheid als directeur van Maas Theater&Dans. Ze was in 2013 mede-oprichter van dit Rotterdamse gezelschap dat theater maakt voor mensen van klein tot groot. Een gedwongen fusie met twee andere jeugdtheaterhuizen uit de Maasstad ontwikkelde zich onder haar leiding tot een van de succesvolste en interessantste theatergroepen van ons land. In onze podcast praat ik een uur met haar over hoe dat zo gekomen is.
Het is geen toeval dat ik juist nu De twaalfjarige bruiloft herlees. Want de benauwdheid in het verhaal lijkt op de benauwdheid van onze eigen tijd. Net als Delia en Martin Bagot zitten we opgesloten in een verstikkend bestaan. Mijden het contact met medemensen. Missen de frisse lucht van bezoeken aan cafés, musea, filmhuizen en theaters. Dublin 1917 is Nederland 2021.
Opvallend dat er in korte tijd twee producties te zien zijn die dans en geloof samenbrengen. Danser Marijn Rademaker (voormalig solist Het Nationale Ballet) beeldt het lijden van de apostel uit in Di Lasso’s Tranen van Petrus van Nederlands Kamerkoor en Dance Company Nanine Linning, danser en sinds kort assistent artistiek leider van De Dutch Don’t Dance Division Kiran Bonnema beeldt de verandering uit in het leven van de nog jonge aartsvader Jakob in de Nationale Nieuwjaarszegen van de EO.
‘Het begint nu toch echt iets met mij te worden,’ dicht Vrouwkje Tuinman met gezonde zelfironie in de bundel Lijfrente. In haar geval kun je dat wel zeggen – Lijfrente won vorig jaar de Grote Poëzieprijs. Het is een mooie regel, zeer geschikt om te pas en te onpas voor je uit te prevelen. Te onpas is het leukst: je…
Door de coronapandemie was 2020 ook voor de bioscoopbranche een crisisjaar. Het bezoek daalde met 56% in vergelijking met 2019. Maar door het uitvallen van Amerikaanse blockbusters kon het Nederlandse marktaandeel stijgen.
Plannen kan in 2021 alleen op de heel korte termijn, of met zoveel slagen om de arm dat er eigenlijk niet mee te dealen is. Daarom zullen we op Lowlands – als het al doorgaat – veel aanbod uit eigen land en de zeer nabije buurlanden hebben.
Het is dom en zinloos om leed te gaan vergelijken. Er is altijd wel iemand die het rottiger had dan jij, meestal nog dichterbij dan je dacht. Maar het sterken van het waanidee dat schrijvers en dichters kunnen leven van hun royalty’s, terwijl dat letterlijk voor minder dan één procent van de professionele literaire auteurs opgaat, getuigt van weinig empathie.
‘Je geliefde voor je ogen zien ontsporen is het ergste wat er bestaat: het meest veilige wordt ineens het meest onveilige. Je kunt weken of maanden samenleven met iemand voordat duidelijk wordt dat diegene langzaam afglijdt in wanen.’
Mijn vriend deelde me zijn besluit mee om te stoppen met schrijven van proza. Er viel geen droog brood mee te verdienen. Voortgaan ging hij als freelance journalist en tekstschrijver door het leven. Het geld dat hij verdiende besteedde hij muziekfestivals
Zeker in een bizar jaar als dit heb ik behoefte aan warme films: klassiekers, found footage of kinderfilm, dat mag allemaal. Als het maar over grote emoties gaat of het perfecte escapisme biedt. Zoals ieder jaar is er genoeg te beleven op TV. Niet zoals ieder jaar is er geen mogelijkheid om ergens anders ons heil te zoeken, maar streamen biedt uitkomst. Vijf tips om de kerstdagen door te komen.
Kun je thuis magie beleven zoals Het Nationale Ballet dat belooft met haar online stream van het Kerstgala? Als je de comments tijdens de stream moet geloven: ja.
In Duitsland wonen 80 miljoen mensen, in Nederland 17 miljoen, dus kunnen we de Nederlandse steun met vijf vermenigvuldigen als we de Duitse claim willen testen. Komen we toch op een bedrag dat drie keer hoger ligt uit.
Vier jaar geleden spraken we er op het Winternachtenfestival in Den Haag al over met de Egyptische schrijver Alaa al Aswani, die ondanks het feit dat hij in eigen land nauwelijks nog kan publiceren, ontwapenend opgeruimd was. Over gebrek aan vrijheid van meningsuiting en fictie in tijden van fake, het thema van dit jaar, kon Al Aswani wel een woordje meepraten. ‘Met de vrijheid van meningsuiting is het nu nog slechter gesteld dan onder dictator Mubarak.’
Met The Home Show willen we onze bezoekers voorzien van een tof programma, waar of met wie ze ook zijn. TivoliVredenburg is een plek die mensen met elkaar verbindt. Als dat niet in het echt kan, doen we dat virtueel. Een moment als oudjaarsavond, zeker na een bizar jaar als dit, is dan extra belangrijk’.
Ik snapte het dilemma. Als de violiste afstand deed van haar oude viool handelde ze in strijd met haar zuivere karakter. Het voelde als ontrouw.
Ik ben gaan beseffen dat schuldgevoel een afstand creëert. Op anderen kom ik soms koel en gereserveerd over; dat komt doordat ik me onbewust afsluit om mijn gevoelens en verlangens te onderdrukken. Ik wil anderen niet in de weg zitten met mijn emoties. Maar dat betekent ook dat ik de ander zelden dichtbij laat komen.
In deze podcast praat ik met Marjolein Verhallen en Paul Adriaanse van Bestuurskunde, Nanna Verhoef van Media en Iris van der Tuin van Filosofie, en artistiek leiders Lars Ebert en Jente Hoogeveen over wat dat nou is: leiderschap. En we hebben het over hoe je dat kunt leren.
De uitreiking van de Boyer Trofee vond plaats in Theater Bellevue in Amsterdam tijdens Een theaterauteursding waar je bij moet zijn, aansluitend op de door de Auteursbond georganiseerde Boyerlezing die dit jaar werd gehouden door Jetse Batelaan.
Even leek corona roet in het eten te gooien, maar dankzij de flexibiliteit van zowel de makers, de sprekers en artiesten als de crew hebben we de nachtmis coronaproof opgenomen. Met extra intieme beelden en mooie sfeer, voor het Nachtmisgevoel thuis op de bank.
Deze acteurs zitten aan hun keukentafel en wij vliegen met hen door de ruimte. Zo simpel kan kunst zijn, omdat wij, de kijkers, het verhaal feitelijk maken.