Ga naar de inhoud

Deze 28 unieke verhalen leverden de meeste donaties op in 2022!

Je las hier al gratis berichten. Doe daarom nu ook mee met Cultuurpers. We hebben meer dan 400 trouwe leden. Mensen die betrokken zijn bij de kunst, erin werken, het beleid bepalen. Mensen die een onafhankelijke kijk op kunstjournalistiek waarderen. Net als jij.

Word NU lid om Cultuurpers door te laten gaan!

Zoals je weet is Cultuurpers een belangrijke stem in de culturele nieuwsvoorziening. We zijn opgericht in 2009, in een tijd dat alle kranten en omroepen hun kunstredactie verkleinden, en veel zzp-kunstjournalisten op straat stonden. De uitgevers wilden niet meer betalen voor wat ze ‘laaghangend fruit’ noemden (recensies, interviews, aankondigingen).

Cultuurpers sprong in dat gat, en heeft in de bijna 14 jaar sindsdien aangetoond dat er veel fruit zit in de cultuursector, en dat er ook veel fruit hoog in de boom zit: moeilijk bereikbaar, maar journalistiek heel interessant.

We deden bijvoorbeeld verslag van de perikelen rondom de voorloper van de Pokadoka en het orkest dat nu voortmoddert als Phion, we vertelden over de ongelijkheid in de kunstsector en legden bloot hoe de machten rondom het grote geld de musicalsubsidies wisten veilig te stellen voor Amsterdamse miljonairs. We lieten zien hoe de politiek marchandeerde over subsidies in de jaren van Halbe Zijlstra en constateerden dat men in Rotterdam de weg kwijt is geraakt.

En nog veel meer.

Ons nieuws  stellen we allemaal gratis beschikbaar om te lezen en te delen (mits in bepaalde gevallen niet ouder dan drie maanden). We doen dat omdat we leden hebben, die de goede zaak van Cultuurpers delen. Daarnaast kunnen lezers die geen lid zijn met een kleine of grote donatie hun waardering laten blijken voor het werk van de auteur.

Dit jaar gebeurde dat bij de volgende verhalen:

A Quattro Mani:
‘Ik wilde een soort Jezus zijn.’ 6 levensinzichten van Ellen ten Damme 
‘Ooit zal ik mezelf toestaan te huilen.’ Roberto Saviano maakte een graphic novel over zijn verwoeste leven na ‘Gomorra’
‘Toen ik al die observaties over mezelf las, was ik in shock.’ Ariëlla Kornmehl over haar nieuwe roman ‘De fiscalist’ 
‘Huilende mensen zochten wanhopig naar familiefoto’s’. Franco Faggiani schreef een roman over de aardbevingen in Italië 
Aardeter die de harde, naakte waarheid ziet 
David Diop maakt indruk met nieuwe roman over de Franse koloniale tijd 
De lichtheid zat in de genen. Dieuwertje Blok ontdekte het oorlogsdagboek van haar Joodse moeder 
Marina Jarre: een vrouw en schrijfster die altijd nét uit de pas liep 
Met elke roman legt Jan Siebelink een nieuw stukje van de puzzel van zijn jeugd 
Over maskers, onzekerheid en schaamte: 8 levensvragen aan Karl Ove Knausgård 
Stefan Hertmans: ‘Ik heb deze bekeerlinge uit de dood opgewekt
Brechtje Roos:
Welke recensent komt er nu kijken naar een wild onbekende 58-jarige debutant?
Erik Akkermans:
Voor de toekomstige gemeenteraden: kijk eens hoe Drachten zijn krachten vond 
Helen Westerik:
Hou in godsnaam een open oog voor wat er gebeurt! Rolf Orthel over Maken is het Mooist 
International Film Festival Rotterdam gaat ‘herstructureren’: massa-ontslag bij programmeurs?
Louise LeCavaliers Stations is een dialoog met de ruimte en de grenzen van het lichaam 
Jacobien van der Kleij
Legende David Bowie staat garant voor eeuwigdurende exploitatie
Wallen, de grande dame van Franse R&B wereld, keert terug voor exclusief optreden in Amsterdam 
Leo Bankersen:
Diversiteit in Nederlandse film op NFF Conferentie – We lopen achter maar gaan vooruit
Peter Olsthoorn:
Gif in het theater: als het verdriet van verlies diep in je lijf nestelt Laat je waardering voor dit verhaal blijken.
Renee Steenbergen:
Verwar autonome kunst niet met creatieve industrie 
Rudolf Hunnik:
Voor mij is de Bijlmerramp een akelige herinnering die elk jaar terugkomt.
Wijbrand Schaap:
‘De Reiziger’: René Groothof en Leny Breederveld laten subliem zien hoe de wereld in een gevangenis kan veranderen. 
‘Niet schieten op de rapper!’ – De 3 dingen die ik leerde van No Man’s Land 2022 #nml22
4 Redenen waarom theatervoorstelling Licht in Leidsche Rijn niet helemaal toevallig zo fijn is
De cultuursector moet tegen zichzelf beschermd worden. Dat maakt Maryam Hassouni glashelder in Wat de Fak!
Ik was in het land van Sander Schimmelpenninck en zag niet alleen maar fascisten
Rotterdamse cultuurwethouder zegt onafhankelijk adviesorgaan de wacht aan. Op basis van partijdig onderzoek.

Verhalen die het meeste donaties kregen:

Het totaalbedrag aan donaties houden we uit privacy-overwegingen geheim, laat het volstaan dat niet iedereen er een goed pensioen aan overhoudt.

Steun ons daarom, ook in het nieuwe jaar!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands