Ga naar de inhoud

MUZIEK

Oud of nieuw, klassiek of modern, minimaal of wereld. Pop. Tonaal en atonaal.

Kunst is niet: ‘Als je honger hebt, eet je. Meetbaar resultaat: toiletbezoek.’

De stomste vraag die ik te pas en te onpas tegenkom is DE vraag: wat is het tastbare resultaat van je projecten voor publiek? Of breder getrokken: wat kan kunst & cultuur meetbaar aan levens toevoegen? Voeg die vraag samen met de huidige roep om ‘nut in de kunst’ en ik krijg accuut rode pukkeltjes van deze niet-te-beantwoorden-vragen. En ik… 

Peter Sellars: ‘Deze opera is een paradijs op aarde.’

Hoe ziet de toekomst van de opera eruit? De Nationale Opera probeert hierop een antwoord te formuleren in het Opera Forward Festival: new visions new voices, dat dit jaar voor het eerst wordt georganiseerd ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan. Het tiendaagse festival gaat 15 maart van start met de wereldpremière van Only the Sound Remains van Kaija Saariaho. Over… 

De vijf voorstellingen die je moet zien in maart

1. Kwatta, Mariken (jeugd) De vraag was niet of het Nijmeegse jeugdtheatergezelschap Kwatta zich ooit aan Mariken van Nieumeghen zou wagen, maar wanneer. De lat lag met succesvolle eerdere boek- en filmbewerkingen hoog, maar waar de middeleeuwse Mariken twee mirakelen nodig heeft, is de bewerking van Jibbe Willems ook zonder val van grote hoogte en het wonderbaarlijk losvallen van ijzeren ringen spannend… 

Kaija Saariaho over haar nieuwe opera: “Peter Sellars wordt niet op waarde geschat”

Op een achterdoek met kalligrafisch gebladerte in alle denkbare tinten grijs vallen reusachtige, diepzwarte schaduwen. Regisseur Peter Sellars volgt tijdens een doorloop van ‘Feather Mantle’ bij De Nationale Opera aandachtig de bewegingen van de drie hoofdpersonen. Samen met ‘Always Strong’ vormt deze korte opera de double-bill Only the Sound Remains van Kaija Saariaho waarmee 15 maart het Opera Forward Festival… 

Koninklijk Concertgebouworkest 2016-17: Amsterdam meets Daniele Gatti

‘Het allerbelangrijkste is muziek naar het publiek te brengen’, zegt Daniele Gatti donderdag 25 februari tijdens de presentatie van het nieuwe seizoen van het Koninklijk Concertgebouworkest. ‘Amsterdam meets Gatti’ lezen we op grote posters achter hem. Dat blijkt geen woord te veel gezegd: de kersverse chef-dirigent zal bij alle series betrokken zijn, reist mee op de tournee RCO meets Europe,… 

Nieuw boek voor ontvankelijke (muziek)makers

Als zo’n breed georiënteerde prof (componist, dichter en nog meer) als Hamel samen met bondgenoten zijn gedachten laat gaan over een onderwerp dat mij na aan het hart ligt, kan ik niet anders dan naar de boekhandel rennen (gelukkig was er één die bestelde zonder mijn koop-garantie, want heee, stel je voor dat het een droge feiten-opsomming blijkt te zijn).… 

Componist Joey Roukens: ‘In mijn nieuwe Vioolconcert verken ik mijn lyrische kant’

Joey Roukens (Schiedam, 1982) studeerde compositie aan het Rotterdams Conservatorium en volgde privélessen piano bij Ton Hartsuiker. Sinds zijn afstuderen in 2006 heeft hij met zijn energieke, aanstekelijke muziek een groot publiek weten te bereiken. De opdrachten stromen binnen, van niet de geringste opdrachtgevers. Zo schreef hij al twee stukken voor het Koninklijk Concertgebouworkest: Out of Control (2011) en Chase… 

something raw logo

Dit was Something Raw 2016: minder rebels, meer maatschappelijk

Het rauwe in Something Raw kan allerlei dingen betekenen. De eerste gedachte is misschien iets ruigs, als in het effect van schuurpapier op de huid of de ravage die een olifant achterlaat in de porseleinkast. Maar ruig is een afgeleide betekenis. Rauw betekent allereerst onbewerkt en vers. Er spreekt een zekere hoop uit de combinatie van ruig en rauw: kunstenaars die als… 

ZZP’r: je hoeft niet alles alleen te kunnen, zoek loopbaanbegeleiding!

Naar aanleiding van de verkenning van de arbeidsmarkt in de cultuursector, gemaakt door de Sociaal-Economische Raad (SER) en de Raad voor Cultuur, was er vorige maand veel aandacht voor de weinig verdienende ZZP-er in de cultuursector. Veelzeggende krantenkoppen als “Iedereen krijgt betaald behalve de kunstenaar” (NRC) en “Het is elke maand afwachten of ik genoeg verdien” (Volkskrant) konden rekening op herkenning… 

Nationale Opera en Ballet 2016-17: Back to normal

‘In het nieuwe seizoen gaan we weer back to normal’, zei Pierre Audi maandag 15 februari tijdens de presentatie van het nieuwe seizoen van De Nationale Opera. Wel continueert hij het op de toekomst gerichte Opera Forward Festival, dat werd opgezet ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan. Ook staan er flink wat nieuwe eigen producties op de rol, waaronder de wereldpremière… 

Holland Festival 2016: urgent, uitdagend en uitnodigend

Nog nooit heeft het Holland Festival zich zo midden in de samenleving geplaatst als nu. Het programma voor 2016 is doortrokken van de turbulente tijd waarin we leven. Nederland is dit voorjaar voorzitter van de Europese Unie. Artistiek directeur Ruth Mackenzie heeft dit feit onomwonden aangegrepen om ‘Europa’ een ruime plaats in de programmering te geven. Bij de presentatie van… 

Erik Voermans ‘Van Andriessen tot Zappa’: enthousiasmerend pleidooi voor elitaire muziek

Erik Voermans (1958) is zo iemand die opschrijft wat je zelf denkt, maar nooit publiekelijk zou ventileren. De muziekredacteur van Het Parool poseert graag als je argeloze buurjongen, die met verbazing naar de muziekwereld kijkt. Neem het fenomeen opera: ‘Dat is als iemand met een mes in zijn taas een half uur loopt te zingen dat hij doodgaat.’ Als hij… 

Muziekjournalist Erik Voermans: ‘Ik blijf componisten interviewen of ze willen of niet’

Op 4 februari werd het nieuwste boek van muziekjournalist en musicoloog Erik Voermans gepresenteerd: Van Andriessen tot Zappa. Na vijfentwintig jaar schrijven voor Het Parool heeft Voermans zijn gesprekken met de grootheden van de modern-klassieke muziek gebundeld in een chique uitgave. De gedetailleerde tekeningen van Paul van der Steen inspireren tot luisteren naar de besproken muziek. De presentatie in de Grote Zaal van het Muziekgebouw… 

wu wei

Wu Wei: ‘De Oosterse en de Westerse culturen kunnen elkaar verrijken.’

De Chinese musicus Wu Wei speelt sheng. Het vierduizend jaar oude instrument omvat voor hem meer dan alleen muziek. ‘Sheng betekent hoop en hoop is leven,’ vertelt hij tijdens de generale repetitie aan de vooravond van de ZaterdagMatinee op 31 januari waar hij samen met het RFO onder leiding van Edo de Waart optrad. Confucius ‘ “Een mens heeft twee… 

De Vriend vertrekt bij Orkest van het Oosten, voormalig chef Van Zweden nieuwe baas New York Philharmonic

Het gebeurt niet vaak dat Norman Lebrecht, auteur van het wereldwijd veel gelezen blog Slipped Disc, twee dagen op rij aandacht besteedt aan dirigenten van het Orkest van het Oosten. Eerst over het vertrek van chef-dirigent Jan Willem de Vriend, daarna over de benoeming van voormalig chef-dirigent Jaap van Zweden bij het wereldberoemde New York Philharmonic. Uiteraard bracht Lebrecht beide… 

Een scene die je bijblijft in: Spectre. Een psalm als opwarmer voor seks.

Elke toneelvoorstelling, film, of concert heeft wel een scene die je raakt. Een moment dat ontroering, verbazing, of wellicht afschuw oproept. Ook in de James Bond film Spectre van regisseur Sam Mendes zit zo’n moment dat je bijblijft. Het gaat om het fragment waarin klassieke muziek, te weten de aria Cum dederit uit het Nisi Dominus RV 608 van Antonio Vivaldi… 

Zingende Gustav Mahler en stamelende Beat Furrer raken de ziel

Mahler op een programma van Asko|Schönberg – hét gezicht van de avant-gardistische atonaliteit, kan dat wel? Voor vaste gastdirigent Etienne Siebens is dit geen vraag: in zijn programma’s zoekt hij graag de grenzen op tussen geliefde klassiekers en nog levende componisten. Op donderdag 4 februari plaatst hij de ensembleversie van de romantisch zingende Vierde Symfonie van Mahler – die met… 

Musici betalen voor de redding van hun orkest. TV-programma Maestro helpt een beetje mee.

Het Orkest van het Oosten zet de tering naar de nering, richt zich primair op Overijssel en heeft collectief ontslag aangevraagd. Dat – en heel veel meer – is te lezen in het nieuwe businessplan. Het is genoeg voor de provincie om eenmalig 1,1 miljoen euro vrij te geven en voortaan weer jaarlijks 3,5 ton subsidie beschikbaar te stellen. Het… 

Krzysztof Penderecki: ‘In kamermuziek kun je niets verdoezelen’

In 1961 zette Krzysztof Penderecki (Dębica, 1933) in één klap zijn naam op de kaart met Klaagzang voor de slachtoffers van Hiroshima. Dit avant-gardistische, expressionistische stuk voor strijkorkest geselt de oren met zwaar dissonante samenklanken vol microtonen. Met deze niets ontziende klankorgie trof de Pool het geestelijke en lichamelijke inferno dat de atoombom op de Japanse stad in 1945 veroorzaakte in het… 

Storioni Festival: champagnefles waarvan de kurk bijna afknalt

Op donderdag 21 januari start de negende editie van het Storioni Festival, gewijd aan het vijfhonderdste sterfjaar van Jeroen Bosch. Vrij naar diens beroemde triptiek Tuin der lusten kozen de musici van het Storioni Trio en Frank Veenstra, artistiek manager van Muziekgebouw Eindhoven, voor het thema ‘Dromen en Demonen’. Composer in residence is de Pool Krzysztof Penderecki, die beroemd werd… 

Billy & Bowie

Aangezien ik toch niet al mijn muziekmijmeringen over Bowie kwijt kan in de (al reeds voor z’n overlijden geplande) animatiecolumn medio maart, mijmer ik nu gewoon met de rest van de wereld mee na B-day 10 01 2016. Zie namelijk nogal vaak de hoes van Heroes voorbijkomen in de media. Die zwart-wit foto waarbij hij in een soort marionetachtige houding… 

Ursula Mamlok: atonale muziek met hart

Met het overlijden van Pierre Boulez op 5 januari kwam ogenschijnlijk een einde aan het modernisme, maar de twee jaar oudere Ursula Mamlok (1923) is nog alive and kicking. Hoewel de Duits-Amerikaanse Mamlok op 1 februari 93 hoopt te worden, componeert ze gestaag voort.# In 2009 schreef ze Aphorisms II voor twee klarinetten, waarin ze zoals in al haar stukken de atonaliteit weet te koppelen aan een warmbloedige… 

Bowie-Blackstar-vinylcover

Blackstar: Bowie geeft les in ouder worden

Technisch is hij natuurlijk al een keer opgestaan uit de dood. Immers, bij een open hartoperatie (2004) wordt je hart stilgelegd. Vroeger was je dan dood. Nu kom je met een nieuw leven terug uit narcose. Niet vreemd dus, dat het 69-jarige popcultuurfenomeen David Bowie zijn huidige leven aan Lazarus ophangt: een muziektheaterstuk, een song, genoemd naar de bijbelse zwerver… 

Voor altijd wachten op Godot: Pierre Boulez overleden

Hij zou op 26 maart 91 zijn geworden, maar overleed dinsdagnacht 5 januari in zijn woonplaats Baden-Baden. Pierre Boulez was de laatste nog levende componist van de groep die na WOII de richting van de muziek een nieuwe wending gaf. Zijn collega hemelbestormers gingen hem voor: Karlheinz Stockhausen stierf in 2007, Luciano Berio in 2003, Karel Goeyvaerts in 1993 en… 

Vijf redenen waarom de Nederlandse Reisopera Amahl and the Night Visitors ieder jaar moet uitvoeren

Alleen Maastricht, Den Bosch en Enschede konden genieten van Menotti’s Amahl and the Night Visitors. Veel te weinig voor een opera die slechts tweemaal eerder in ons land te zien was (in 1988 en 1965) maar alles in zich heeft om een jong publiek voor het genre te winnen én de decemberopera bij uitstek is. Zeker als de mini-opera zo… 

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands