Meteen naar de inhoud

THEATER

Met tekst, beweging, acteurs, decors.

‘Congo’ is een nieuw hoogtepunt van een van de meest betekenisvolle Holland Festivals in jaren.

‘Ik denk dat ze het wel begrepen hebben.’ Faustin Linyekula zegt het, heel rustig, een beetje verontschuldigend bijna, tegen zijn medespeler aan het eind van de voorstelling Congo. In de grote zaal van Frascati, waar ook prinses Beatrix zit, klinkt een lichtelijk opgelucht lachje. Kort daarvoor was Daddy Moanda Kamono uitgebarsten in een steeds wanhopiger tirade tegen ons gezamenlijke verleden.… 

Moet er dan bloed vloeien? (Hoeveel kunst je kunt maken over dat kunst niet pijn doet)

Waarom willen we eigenlijk zo graag bloed zien? Dat vroeg ik me af tijdens de voorstelling Roughhouse. Dit Amerikaans-Duitse werkje is te zien in het Holland Festival (woensdag 12 juni nog) en daarin vloeit dus geen bloed. Daar gaat het ook over. Dat er nergens meer bloed vloeit, in de media, in de kunst. Dat iedereen altijd weer opstaat, dat… 

Waarom ik als totale leek drie dagen AUS LICHT deed. En als een ander mens buiten kwam.

De muziekcritici waren onverminderd enthousiast. En zelfs operaliefhebbers kwamen, zagen en waren tevreden. Natuurlijk was er het koor van monumenten, aangevoerd door een Vlaamse antiquiteit, dat Maria Calllas zeventig jaar geleden beter vond, maar de leden vormen slechts de noodzakelijke minderheid die nodig is bij zoiets ongehoords als AUS LICHT, het Magnum opus van het 72ste Holland Festival. Vooraf leek… 

Crash Park, la vie d'une île - Philippe Quesne. Foto: Martin Argyroglo.

Totdat het lachen je vergaat. Crashpark enscèneert de ondergang van de wereld als een prachtige landschap vol partygangers

Crash Park – La vie d’une île (2018) van de Franse regisseur Philippe Quesne voert 19de eeuwse waarden op in hun 21ste eeuwse uitwerking. De elitaire ontdekkingsreiziger is een modale toerist geworden, die zich in goed georganiseerde groepen naar iedere uithoek van de wereld beweegt, op zoek naar ultieme ervaringen, mits deze een retourticket westerse wereld niet in de weg… 

Vooral het geschreeuw van Angélica Liddell is interessant in The Scarlet Letter

Het vele naakt en de seks in Angelica Liddels bewerking van Hawthornes beroemde roman zijn een beetje ouderwets. De Spaanse taal is de echte attractie. In zijn bespreking van Angélica Liddells voorstelling ‘The Scarlet Letter’ op deze website noemt Wijbrand Schaap de scène met een naakte zwarte man ‘een pijnlijk dieptepunt’. Volgens Schaap wordt de man door Lidell bejegend als… 

Eight van Michel van der Aa: hallucinante mixed reality in Holland Festival. – Maar vergeet niet je pumps uit te doen

Ietwat misselijk en met wankele benen verlaat ik de corridor waarin ik zojuist Eight van Michel van der Aa heb beleefd. ‘Heb je het circuit gevolgd op die hoge hakken?’, vraagt een medewerker van het Holland Festival ongelovig. Inderdaad had ik mijn pumps beter bij de ingang achtergelaten. Het mixed realityproject Eight beleeft dinsdag 4 juni zijn wereldpremière in Muziekgebouw… 

Los Incontados: een bizar terrarium van kleinmenselijk leed in een wolk van cocaïne en confetti.

Het grootste exportproduct van Colombia zorgt er niet alleen voor dat Urker vissers lange dagen kunnen maken, of Amsterdamse Zuidas-advocaten mee kunnen draaien in de wereldwijde 24-uurseconomie. Het witte goud lost ook de neustussenschotten op van het puikje van de wereldcultuur, en kost duizenden levens in het land zelf. Dat moest wel tot een theatervoorstelling leiden, en dat deed het… 

Wat een kapotte bus met bevrijding en feminisme te maken heeft. Danser Djino Alolo over Piki Piki op het Holland Festival

Djino Alolo Sabin (1990) zit er ontspannen bij, ’s ochtends in het hotel in Brussel. De avond ervoor heeft hij voor het eerst zijn solo Piki Piki gedanst, die ook tijdens het Holland Festival te zien zal zijn in Theater Frascati. De voorstelling raakt aan veel heftige thema’s, maar is alles behalve melodramatisch. Er spreekt eerder een onverdroten optimisme uit.… 

‘Ik ben niet de discriminatiepolitie.’ Romana Vrede over haar rol in het team van Gloria Wekker op SPOT-LIve.

‘Hoe maak ik de wereld een beetje mooier? Dat vraag ik me af bij alles wat ik doe.’ Romana Vrede, bekroond actrice bij Het Nationale Theater, ’tafeldame’ bij De Wereld Draait Door en Zomergast, kijkt graag positief de wereld in. Zal haar bijdrage aan SPOT-Live, het symposium voor de podiumkunsten dat op 28 mei in Rotterdam plaatsvindt, dan ook optimistisch… 

Naakte mannen en zwarte bronstigheid onder filosofisch vernis. Schiet Angelica Liddell met The Scarlet Letter haar doel voorbij? (Waarom het Holland Festival een rel kan verwachten)

Dat je een zwarte man niet schaamteloos mag bejegenen als bronstig oerbeest en een gezichtsloos object voor jouw onbegrensde lustfantasie als blanke vrouw? Lijkt me logisch, maar voor Angélica Liddell, wereldvermaard performancekunstenares, is het typisch een voorbeeld van het nieuwe puritanisme waardoor de vrije kunst wordt bedreigd. Ze brengt nu The Scarlet Letter naar Nederland, een theatrale performance die nogal… 

Hoe erg is de zelfmoord van een opblaaspop? Chileense meiden spelen zich vrij in Paisajes para no colorear op het Holland Festival

‘Ik ben het afgelopen jaar op weg naar school twee keer lastiggevallen.’ De jonge actrice, krap 15, zegt het met flink wat woede in haar stem. Het is de ochtend na de Berlijnse première van het Chileense stuk Paisajes para no colorear, waarin ze meespeelt, met 8 leeftijdsgenoten. Die woede was er de voorgaande avond, tijdens de voorstelling die 14… 

Nieuw publiek voor gesubsidieerd theater? Nederland werkt dat tegen.

Samen met twee 12-jarige kids ga ik naar een toneelvoorstelling. Naar een toneelvoorstelling met het label ‘volwassen voorstelling’. De kaarten kosten 25,- per stuk. Korting voor studenten. Korting voor CJP. Geen korting voor kinderen, excuus,  jongeren, want ja, die twee brugklassers zijn al 12. Is deze voorstelling gemaakt voor kinderen? Nee. Ze is gemaakt voor de nieuwsgierige, open kijker, voor… 

Vis à Vis versus Almere (2): ambtenarij vindt bouwgrond te duur voor cultuur

Twee weken geleden meldden we dat de unieke openluchttheatergroep Vis à Vis een petitie was gestart. Reden: de gemeenteraad van Almere zou van plan zijn de vaste plek van het gezelschap aan het Almeerder strand om te katten tot woonwijk. Dit zou tegen een eerder gemaakte belofte van de wethouder ingaan. Omdat die wethouder inmiddels geen wethouder meer is, zou… 

PODCAST! Hoedt u voor de eenarmige pianoleraar. Bellevue brengt komische voorstelling over Paul Wittgenstein.

Pianospelen zonder handen is best moeilijk. Met één hand is het al bijna onmogelijk, al kwam Paul Wittgenstein er een heel eind mee. De pianist – en oudere broer van de beroemde filosoof Ludwig Wittgenstein – verloor zijn rechterarm in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog. Hij zette zich met enige verbetenheid aan het trainen van zijn linkerarm en kon… 

Crash Park: Armageddon is kinderspel. In het Holland Festival laat Philippe Quesne ons vrolijk elke ramp overleven.

‘Ik ben totaal niet optimistisch over de planeet. Ik ben ook niet optimistisch over het optimisme waarmee de mensen in mijn voorstelling steeds weer opnieuw een oplossing vinden om door te leven ondanks de rampspoed die hen overkomt.’ Philippe Quesne heeft van die wanhoop een prachtig theaterstuk gemaakt. Vol niet-cynische overlevers die van alles een avontuur maken. Hoe hij dat… 

Paniek om niets? Vis à Vis slaat alarm om gedwongen vertrek uit Almere.

Schokkende mail, vanmiddag. Theatergroep Vis à Vis, het gezelschap dat op het strand bij Almere al heel wat jaren heel fijn openluchtspektakels maakt, zou over een kleine maand weg moeten van hun net gebouwde onderkomen. Tenminste, zo lijkt het. Lees de tekst van het noodbericht: ‘Na 10 jaar onzekerheid heeft Vis à Vis te horen gekregen van het college van… 

Bij de dood van een leraar (over Wil Hildebrand en het lot van de theaterwetenschapper)

Bij leren gaat het minder om wat je leert, dan van wie je het leert. Niet dat wat je leert niet van belang is, maar je leert nu eenmaal meer van een bevlogen mens dan van een een leraar die zijn lijstje afwerkt. Gelukkig heb ik veel goede leraren gehad. Sommige daarvan zijn inmiddels dement of dood, met vrijwel allemaal… 

Fotograaf: Jan Sol

Waarom ik de volgende keer aardig zal zijn tegen een bedelaar.  (Wat Ilay den Boer al niet voor elkaar krijgt)

Omdat het recordmooi weer was wandelde ik zondag 17 februari 2019 van Amsterdam Centraal naar Theater Bellevue. Ik zou de voorstelling ‘En dus zal ik weer gaan.’ gaan zien, van Ilay den Boer, iemand die ik vroeger intensief volgde, maar sinds ik geen betaald meningverkoper meer ben, uit het oog was verloren. De titel van de voorstelling beschouwde ik als… 

PODCAST! Govert Schilling en Leoni Jansen vinden via Twitter troost in totale nietigheid. (Waarom ook Joni Mitchell onsterfelijk is)

Het begon allemaal met een tweet. Leoni Jansen, zangeres, stapte na een optreden in Winsum in de auto, en keek nog even om zich heen. Ze zag dat de sterrenlucht, ver van de grote lichten in de Randstad, mooi was. ‘Net aan de terugreis begonnen uit Winsum, mist laag bij de grond, heldere hemel. Op rechts denk ik Castor en… 

Nederland heeft een wrede geschiedenis. Zo maakt Theatergroep Aluin dat voelbaar in ‘1619, maak het kort’.

Nooit geweten dat ik een traantje zou voelen opwellen om het lot van een 17e eeuwse Raadspensionaris. Toch gebeurde dat op vrijdag 21 december, bij de première van ‘1619, maak het kort…’. Met dit slotdeel zet auteur Erik Snel een kroon op zijn trilogie over de Tachtigjarige Oorlog. Was deel 1 (1600, slag bij Nieuwpoort) vooral een vrolijke opeenstapeling van… 

Waarom er in Utrecht snel iets moet gebeuren voor het amateurtheater

Het Utrechts Centrum voor de Kunsten is na een lange lijdensweg failliet. Het werd wegbezuinigd. Er is in de vierde stad van Nederland geen plek meer voor een grote, centraal opgezette muziek- en cultuurschool. En ook niet voor pottenbakken, schilderen en videofilmen. De gemeenteraad heeft er wat op gevonden. Voor de binnenkort dakloze cursisten van het UCK denkt de gemeente… 

De Best Beluisterde Cultuurpers PODCAST! Greg Nottrot bezocht de Datsja van Poetin, waar Halbe Zijlstra niet was.

‘Hoeveel werkelijkheden kunnen we aan? Voor mij is dat het thema van 2018. Die dames van Noord Korea die aan ’t juichen waren, bijvoorbeeld. Maar het zat ook in Halbe Zijlstra die had gelogen over de datsja van Poetin.’ Greg Nottrot, theatermaker uit Utrecht, had zich voor dit jaar voorgenomen een eindejaarsvoorstelling te maken die de tijdgeest goed zou vatten.… 

Curieus: ondersteuningsinstituten kunstsector keren zich tegen plannen voor nieuwe sectorinstituten theater en muziek

Er zweven nogal wat petities rond, dezer dagen. De meest curieuze van alle petities lag vandaag in de digitale brievenbus. De bestaande ondersteuningsinstituten in de cultuursector dringen er daarin namelijk bij de Tweede Kamer op aan om geen geld te steken in nieuwe ondersteuningsinstituten. Daarmee steken clubs als het Landelijk Kennniscentrum Amateurkunst (LKCA), Cultuur+Ondernemen, en de Boekmanstichting een kleine, doch… 

WO-MAN in het theater: ‘Gek eigenlijk om ‘power’ direct aan ‘mannelijk’ te verbinden.’

Een van de inspiratiebronnen voor regisseuse Ingrid Kuijpers was een filmpje over een bepaald soort platwormen. Het heeft ook een plaats gekregen in haar voorstelling WO-MAN. Platwormen zijn tweeslachtige dieren. De paring komt neer op een gevecht om wie van de twee bevrucht wordt. Kuijpers: ,,Het exemplaar dat erin slaagt de ander zwanger te maken, heeft gewonnen. Als je zwanger… 

Twee meer dan terechte prijzen voor ‘het enige echt innovatieve theater van Nederland’

Zou het dan toch gebeuren? Zou de droom van Liesbeth Coltof echt uitkomen? 36 jaar lang maakte ze theater waarin de leeftijd van het publiek geen rol speelde. Zaterdag 6 oktober kreeg ze uit handen van Hedy d’Ancona de Oeuvreprijs uitgereikt van de vereniging van schouwburgdirecteuren (VSCD). Daarmee streeft ze Ivo van Hove voorbij. De internationaal doorgebroken leider van het… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands