Ga naar de inhoud

Alleen voor leden

Deze inhoud is alleen beschikbaar voor de leden van Cultuurpers. Word lid.

Wereldpremière in Berlijn van Nederlands 3D-experiment Above Us All van Eugenie Jansen

In tegenstelling tot wat sommigen een paar jaar geleden verwachtten is 3D in de artistieke film nog steeds een zeldzaamheid. Dus als er dan in deze hoek weer eens iets opduikt maakt dat direct nieuwsgierig. En dan bedoel ik dus niet Cathedrals of Culture, het 3D-filmproject van Wim Wenders en vijf andere filmmakers met gebouwen in de hoofdrol. Dat Wenders een 3D-gelover is wisten we al.

Ik bedoel die andere 3D-première op het Berlijnse festival: Above Us All van de Nederlandse

64e Filmfestival Berlijn opent met Wes Andersons excentrieke tragikomedie Grand Budapest Hotel

Stel je een ouderwets gedistingeerde komedie voor, maar dan gefilmd met moderne vaart, in de kleurrijke en barokke stijl van een rijk gedetailleerd stripverhaal vol complotten en ontsnappingen, afgerond met een parfum van melancholie. Dan kom je in de buurt van The Grand Budapest Hotel, de nieuwe film van

5 lessen uit een Tilburgse rel: oppervlakkige krant bepaalt oppervlakkige cultuurpolitiek

Regionale kranten doen vrijwel niet meer aan echte cultuurjournalistiek. We weten dat, want het was de reden waarom we Cultuurpers ooit opgericht hebben. Hoe erg het er nu, 5 jaar later,  voorstaat met kunst in de regio en de manier waarop de krant ermee omgaat, bleek deze maand in Tilburg.

Gemeenten wentelen grootste deel bezuiniging af op de kunsten

De bezuinigingen op cultuur zijn inmiddels opgelopen tot 450 miljoen euro. De Tweede Kamer besloot eerder tot kortingen van 200 miljoen. Het snijden in het gemeentebudget door diezelfde Tweede Kamer leidt nu tot een verdere bezuiniging van 250 miljoen euro. Dit becijfert onderzoeksbureau Berenschot in een rapport dat op donderdag 30 januari in Rotterdam wordt gepresenteerd.

‘Nederlanders beseffen zelf niet wat er in dit land is opgebouwd.’

De bezuinigingen op kunst zijn voor veel mensen aanleiding geweest te benadrukken dat kunst maatschappelijk en politiek relevant moet zijn. Voor Samuel Wuersten, artistiek directeur van het Holland Dance Festival, is maatschappelijke en politieke relevantie een breed begrip.

Video: waarom vrouwen geen rol spelen in de kunstgeschiedenis, en hoe je dat (niet) oplost

Een sitcom hebben ze al. De vrouwen. Girls is een doorslaand succes, dus wie beter dan de licht snobby Girls-ster Jemima Kirke kan uitleggen waarom vrouwen uit de kunst weggehouden zijn? Inderdaad. Niemand, dachten ze bij het nogal innovatief opererende Tate, en dus lieten ze haar op een vrolijke, maar ook trefzekere manier uitleggen waar het misging tussen de kunstwereld… 

43e Filmfestival Rotterdam viert 25 jaar Hubert Bals Fonds met openingsfilm Qissa

9000 Euro was tien jaar geleden het bedrag waarmee Qissa van de Indiase regisseur Anup Singh uit de startblokken werd geholpen. Dat geld kwam van het aan het International Film Festival Rotterdam (IFFR) gelieerde Hubert Bals Fonds (HBF), dat nu al 25 jaar filmmakers in ontwikkelingslanden steunt. Gisteravond opende Qissa de 43e editie van het Rotterdamse festival. De havenstad is daarmee tien dagen lang wereldhoofdstad voor de onafhankelijke film, zoals zakelijk directeur Janneke Starink bij de opening in de Doelen stelde.

Balletgala Dansersfonds '79 foto Antoinette Mooy

6 Tips voor een succesvol gala. (Balletgala van het Dansersfonds ‘79)

Een gala moet feestelijk zijn. Dus was het Balletgala van Stichting Dansersfonds ’79 feestelijk.  Maandag 20 januari 2014 vond het 17e gala van het fonds plaats in het DeLaMar theater in Amsterdam, het glamourbolwerk van Joop van den Ende.

Een paar tips voor een succesvol gala.

Video: 3 keer schelden en tieren voor de goede zaak en Heleen Mees

Omdat Writers Unlimited samenwerkt met een van de laatste literaire tijdschriften van Nederland, en omdat dat tijdschrijft ‘Tirade’ heet, was er tijdens het laatste festival in Den Haag een plek ingeruimd voor tirades. En wat dat dan zijn? Het online woordenboek zegt: 

Andrès Neuman horen spreken is zijn boek willen kopen #WU14

Tijdens Writers Unlimited mengen schrijvers zich vaak clandestien onder het gewone volk. En dan vooral de jongere, internationale auteurs, in tegenstelling tot de Adriaan van Dissen van deze wereld die geen stap kunnen verzetten zonder bedolven te worden in een scrum van literaire groupies. Zo kan het dus gebeuren dat je meerdere malen bier staat te drinken met iemand die ineens, geheel onverwacht, een geniaal auteur blijkt te wezen. Zoals Andrès Neuman.

Show met inhoud is als goede seks met een verteller

 “Een goed boek is een man die me verleidt, is als seks met een onbekende.” Anne Provoost, de secuur Vlaams pratende essayiste slaagde erin om P.F. Thomése en Hermamn Koch even aan het wankelen te brengen. In een debat tijdens Writers Unlimited hield zij een pleidooi voor het niet-waargebeurde verhaal, en deed dat in een beeldspraak die de fantasie nogal in beweging zette. Ze citeerde haar eigen werk “Fictie en Macht” waarin het lezen inderdaad een nogal fysieke aangelegenheid wordt:

Door Facebook keren schrijvers terug naar de oorsprong #wu14

Het komt door Facebook. Zegt Ton van de Langkruis, artistiek directeur van schrijversfestival Writers Unlimited: “Je kunt niet langer die anonieme figuur zijn die de wereld met hermetische teksten bestookt vanuit een afgesloten zolderkamer. De markt is er niet meer naar. Je belangrijkste communicatiemiddel is facebook. Daar moet je open staan voor vragen, je communiceert met je lezers. We zijn weer terug op het dorpsplein waar ooit  de eerste verhalen verteld werden.”  

Arie Boomsma smijt met dichtbundels op Writers Unlimited

De latenight afsluitingen van de Winternachten op Writers Unlimited zijn altijd vrolijk. Dat komt omdat de dichters al wat losser zijn en het publiek wat meer gedronken heeft. En dit keer kwam het ook door megapubliekstrekker (bij andere gelegenheden) Arie Boomsma. Het vrolijke kijkcijferkanon smeet uit balorigheid met dichtbundels van de gasten van zijn programmaonderdeel.

Noreena Herz kukelt van voetstuk op Writers Unlimited

“Luister niet naar de experts, ze hebben het eigenlijk altijd mis.” De kern van ‘Eyes wide open’, het nieuwste boek van Noreena Hertz, is helder. Dat ze zelf deskundige is, en dat haar visie daarom ook gewantrouwd moet worden, is logisch. Dat het gesprek wat ze over dit onderwerp voerde met oud-politica Femke Halsema almaar bizarder werd, was niet zo logisch. Ronduit schokkend was de val die de schrik van alle bankiers ter wereld aan het eind maakte.

‘De uitgerangeerde Marokkaan en de Vlaming mogen het weer uitvechten’ #WU14

In de rijke traditie van schrijvers die elkaars bloed wel kunnen drinken en de ander schuimbekkend met de pen te lijf gaan, orkestreerde Writers Unlimited een ‘polemiek’. Abdelkader Benali verwoordde in dit debat de stem van het volk, en Saskia De Coster die van de elite. Beiden hakten op elkaar in met hulp van moderator Elsbeth Etty. Resultaat: veel onsamenhangend getreiter.

2 nachten vol seks, drank en ontspannen schrijvers: een minigids

Writers Unlimited is het leukste literaire festival ter wereld. Wij kunnen het weten, want we zijn er nu alweer twee keer geweest. Of de vergelijking met al die 20 miljoen andere literatuurfestivals in de wereld helemaal zuiver is, weten we niet. We weten wel dat heel veel van de schrijvers die Writers Unlimited bezoeken, het met ons eens zijn. Althans gedurende die paar dagen en vooral nachten in januari.

Een paar redenen.

Vrijspraak voor kunstenaars: Mars der Beschaving was toch beschaafd

De politie heeft te hard opgetreden bij de Mars der Beschaving op 27 juni 2011 in Den Haag. De demonstratie tegen de bezuinigingen op de kunst, die vanwege zijn nogal elitaire naamgeving omstreden was, eindigde met een paar charges van de ME op kunstenaars. Hun vriendelijke sit-in ontaardde daardoor in iets wat tegenstanders van al die elitaire subsidieslurpers (aldus Martin Bosma van de PVV) maar al te graag zagen: geweld.

Photocredits: Cultuurmarketing

Papier leeft nog: culturele sector maakt vaker eigen magazines

Een eigen – al dan niet glossy – magazine is voor steeds meer kunstinstellingen de ideale manier om klanten te binden. Hoewel relatief duur om te maken, gebruiken de kunstinstellingen zo’n magazine voor achtergrond en verdieping. Precies dat wat ze vaak missen bij de traditionele, papieren, media.

Groei bioscoopbezoek stagneert, Verliefd op Ibiza Nederlandse koploper

Kerst heeft het bioscoopjaar 2013 gered. Leek het begin december nog niks te worden met het bioscoopbezoek, de laatste drie weken van het jaar hebben veel goedgemaakt – met dank aan Hobbit 2.

2013 sloot af met 30,8 miljoen bezoekers, zo maakte Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie bekend op de nieuwjaarsbijeenkomst van de bioscoopbranche. Best bezochte film

Het slagveld van de kunst: 41 instellingen weg, 132 door zonder subsidie

De eerste balans van de kille sanering door Rutte 1 is er. Bussemaker stuurde hem naar de 1e kamer. In Nederland zijn 41 kunstinstellingen opgeheven, terwijl 132 andere clubs dapper volhouden zonder subsidie (en dus ook zonder personeel). Hoe lang deze firma’s op vrijwilligers door zullen draaien, is nog onbekend. Volgend jaar zullen we er vast een paar kunnen bijvoegen in het rijtje overledenen.

La Grande Bellezza en Borgman beste films 2013 volgens Nederlandse filmpers

Leden van de Nederlandse Kring van Filmjournalisten (KNF) en andere filmcritici hebben de Italiaanse tragikomedie La Grande Bellezza uitgeroepen tot beste bioscoopfilm van 2013. Volgens dezelfde critici is Borgman van Alex van Warmerdam de beste Nederlandse film van dit jaar, zo maakte de KNF bekend.

La Grande Bellezza van Paolo Sorrentino kreeg de meeste punten nadat

NRC Next checkt maar half: concertbezoek loopt wel degelijk terug

Het is nog erger
Update n.a.v. publieksvraag. Wilmar de Visser, contrabassist bij het Radiofilharmonisch orkest, meende andere cijfers te hebben gezien bij OCW, maar toen we dat uitzochten, bleken die cijfers nog erger dan we hier al vermoedden.  Omdat het een uitsplitsing over het genre klassiek en opera betreft, hier het antwoord: “Ik heb het even gecheckt, maar je gooit je eigen glazen in. Het gemiddeld aantal bezoekers bij opera en orkesten samen (omdat je 2012 niet uitsplitst) is schrikbarend teruggelopen in Nederland tussen 2011 en 2012. Namelijk van repectievelijk 982 in 2011 tot 729 in 2012. Dat is een daling met bijna 25%.”

4 oude koeien in eeuwige Amsterdamse theateroorlog oorzaak Daamens oekaze?

Hoe kan een doorgaans heel gewone, aimabele theaterdirecteur opeens naar buiten komen met de mededeling dat een paar orkesten weg kunnen en het Nationale Ballet moet worden geoutsourced? Wij vroegen ons dat af en togen gisteren naar de parkeergarage bij het Concertgebouw.

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands