Ga naar de inhoud

de internationale keuze

Nederlandse Dansdagen tonen artistieke uitdaging uitsluitend in de marge van programma

Het eerste weekend van oktober vonden in Maastricht de Nederlandse Dansdagen (NDD) plaats. Zoals Ruben Brugman al rapporteerde, worden daar voor de danswereld belangrijke prijzen uitgereikt. Maar de Dansdagen lijken vooral bedoeld ter promotie van de Nederlandse dans, meer dan dat ze een kritische evaluatie of artistieke opsteker zijn. Tijdens de Dansdagen geen pittige toespraak over de Staat van de Dans zoals… 

Dit moet je gaan zien op de STRP Biënnale!

Eindhoven is om de twee jaar even het mekka van de experimentele electronica met de STRP Biënnale. In de Brabantse lichtstad kun je maar liefst negen dagen genieten van toonaangevende dance-acts. Daarnaast verkennen experimentele performances het snijvlak tussen film, kunst en technologie. Cultuurpers maakt alvast een voorselectie. Hypnotische dansdeining Het Britse Factory Floor staat met een voet in het verleden, maar kijkt muzikaal naar de toekomst. Hun… 

Rotterdamse Schouwburg: meer muziek, meer bezoekers

Overal loopt het bezoek aan kunst dramatisch terug, behalve, vooralsnog, in Rotterdam. Daar is de Rotterdamnse Schouwburg er in het eerste echte cultuurrampjaar 2012 in geslaagd om het aantal betalende bezoekers gelijk te houden, of zelfs iets te laten stijgen tot ruim 147.500. In het eigen persbericht wijt de directie (nu nog in handen van Jan Zoet) dat aan een scherpere programmering en reprises van succesvolle producties, en een toename van het aantal concerten:

Vooruitgangsnieuws: Geefwet niet meer voor cultuur, Utrecht duurder uit en Purmerend stopt alle subsidies

Tweede Kamer stemt in met Belastingplan 2012 (..) Verder werd ook de aangepast Geefwet aangenomen. De 7 miljoen euro fiscale steun verschuift van culturele instellingen naar sport- en muziekverenigingen. Bron: Belasting.nl    18 nov 11   Utrecht – Cultuur mag wat kosten – door Wouter de Heus (..) toen ik deze week eindelijk de hernieuwde exploitatieopzet van het Muziekpaleis in… 

We nemen afscheid van een festival dat opnieuw uniek was. Voor de laatste keer? #dekeuze

Er was een tijd, dat kunst geen volle zalen hoefde te trekken om toch door de bevolking geaccepteerd te worden. Op het totale budget van een gemeente kost zoiets als kunst tenslotte niet meer dan een grijpstuiver, je wordt er dus niet slechter van, terwijl je er in het beste geval wel alleen maar beter van kunt worden. Zo is… 

Neutral Hero: Als een stoomlocomotief die traag over je heen tuft #dekeuze

‘Ik ga nooit meer naar iets undergrounds’, verzucht een mevrouw bij het verlaten van de zaal. Ze ziet er gepijnigd uit, na ruim anderhalf uur Neutral Hero van regisseur Richard Maxwell en de New York City Players. De papieren omschrijving van de voorstelling kan een potentiële bezoeker dan ook op het verkeerde been zetten. Een ‘country opera’ klinkt veel te… 

Sarah Moeremans kampeert in de schouwburg en laat jonge acteurs er tijdens #dekeuze alle hoeken van zien

Regisseur, actrice en theatervormgeefster Sarah Moeremans houdt een jaar lang kantoor in de hal van de Rotterdamse Schouwburg. Onder de  titel “My First Camp” heeft zij haar intrek genomen in het voorhuis, om meer in contact te staan met de verschillende gebruikers en bezoekers in het gebouw en de wereld daar omheen. Is de publieke ruimte een wildernis geworden, die… 

La Fin Du Western is schreeuwende, stampende en spuwende tirade tegen de absurde machtsstrijd in Ivoorkust #dekeuze

“Ik ben gék op westerns,” zegt een van de Afrikaanse spelers. “Want je weet altijd hoe ze aflopen. Duidelijk. Met maar één winnaar.” Op de speelvloer staan vier soepel rondkronkelende, stampend dansende, afgetrainde performers uit Ivoorkust. Ze vormen een schril contrast met hun medespelers: twee houterige, yoghurtbleke en ongecoördineerde Duitse acteurs. De Afrikanen spreken Frans, de Duitsers meestal Engels. De… 

”Talkshow” van kunstenaar Miet Warlop en filmwetenschapper Hilde D’haeyere is een te vrijblijvende slapstickcollage #dekeuze

Ze bukt voorover.  Een enorm houten schot dondert over filmwetenschapper Hilde D’haeyere heen en smakt tegen de speelvloer. Ze blijft in leven door een uitsparing in het hout. Onverstoord veert ze op en gaat verder met het voorlezen uit haar essay: een wetenschappelijk traktaat over functie van slapstick in de stomme films van Charlie Chapin en Buster Keaton, én in het werk van beeldend kunstenaar annex theatermaker Miet Warlop.

Kan een lap plastic verdrietig zijn? Wel in het theater van Lotte van den Berg #dekeuze

Kan een plastic lap verdrietig zijn? Wel in de handen van een poppenspeler in een voorstelling van Lotte van den Berg. De plastic lap is met een paar stukjes tape en veel goed gemikte knopen veranderd in iets met vier ledematen en een hoofd. En de plastic lap rouwt in de handen van zijn bespeler om tientallen net zo in elkaar geknoopte… 

De Internationale Keuze doet, wat De Internationale Keuze al jaren doet: de meningen verdelen en de tongen losmaken.

“We zijn blind voor de grote veranderingen in de wereld en ondertussen steggelen we met one-liners op Radio Een.” Deze woorden, door verslaggever Robbert van Heuven uit de mond van schrijver Abdelkader Benali opgetekend tijdens het Keuzedebat op dinsdag 20 september geeft misschien wel het best weer waar het op De Internationale Keuze om begonnen is. Artistiek leidster Annemie Vanackere… 

De toekomst zien, bouwen en proeven tijdens een spannende fietstocht door Rotterdam met Parfum de BoemBoem #dekeuze

Een stoet felrode en groene fietsen slingert langs de Maas, bereden door mensen die nieuwsgierig om zich heen kijken, met elkaar overleggen en zich elk moment afvragen of ‘dit er nou bij hoort’. Het toegangskaartje van Parfum de BoemBoem in hun zak is het bewijs: het gaat hier niet om een gewone fietstocht, maar om een met theatrale verrassingen. Gids Sereh geniet van de vragende blikken en leidt de groep naar de eerste locatie: de afvalverbrandingsinstallatie in Rotterdam-Zuid.

Toekomsteten van overlast gevende beesten door elkaar geklutst met spreekbeurt over energie #dekeuze

Luister hier naar de podcast/work in progress van Jowi Schmitz die samen met chefkok Natasja Postma de manifestatie bezocht:  Fantaseren over 2020 in Internationale Keuze 2011 Liposuctie vet. Bloed. Kots. ‘Zo kan je er ook naar kijken!’ zegt de fooddesigner van de Appetitheek opgetogen. Het deert haar niet dat haar dungeworden drilpudding, bewerkte cola en haar geelwitte klontjes rundersalade nog… 

We praten eindeloos over klimaatverandering en dan gaat het licht uit. #dekeuze

Het is de meest gestelde vraag aan actrices: of dat nou moeilijk is, huilen op commando. En steevast antwoordt Carice van Houten of Halina Reijn dan aan Matthijs van Nieuwkerk of Jeroen Pauw dat daar allerlei trucjes voor zijn. Voor huilen. Gewoon aan iets naars denken, tijgerbalsem, uien, en vaseline. Nu blijkt er echter toch iets te zijn waarbij zelfs… 

15.000 hamburger buns vormen een passend toneel voor typisch Spaanse Golgotha Picnic #Internationale Keuze

  Spanje en God. Die twee hebben al heel lang iets met elkaar. En voor buitenstaanders niet altijd in even positieve zin. Spanjaarden vonden de inquisitie uit en bekeerden de hele oorspronkelijke bevolking van Zuid Amerika naar de eeuwige jachtvelden. Wanneer kunstenaars zich in de relatie tussen opperwezen en Spanjaard verdiepen, levert dat ook nogal eens confronterende werken op. Neem… 

Ironie en zuiverheid willen naast elkaar staan in ‘Free Mason’ van Tjon Rockon #Internationale Keuze

Je moet maar durven: met een groot houten kruis over de Kruiskade in Rotterdam lopen en “Mason was een vis!” roepen. De drugsverslaafde bewoners van de Pauluskerk, de afwassers van de Chinese restaurants en wachtende passagiers bij de tramhalte kijken er verbijsterd naar. Sandro Lima schreeuwt als een bezeten godsdienstwaanzinnige teksten over Mason de verlosser. Even ervoor zijn we bij… 

Nog geen revolutie in Rotterdam

Veel meer mensen hebben de Koningin met Prinsjesdag toegezwaaid dan dat er een dag eerder op het Malieveld stonden om tegen de bezuinigingen te protesteren. Waarom zijn we niet in staat om in opstand te komen? En wat kunnen we leren van de opstand van het Tahrirplein. Dat waren enkele vragen die voorbij kwamen tijdens ‘Lessen in revolte’, het debat… 

Opstand en berusting hand in hand tijdens mooi openingsweekend De Internationale Keuze van de Rotterdamse Schouwburg. #dekeuze

Opiniepeilers opgelet: “Mensen geven op de meeste vragen die hen in het leven gesteld worden het gematigde antwoord. De personages in ‘This is not a love story’ zijn heel gewoon, heel gemiddeld. Daarin klikt het tussen die twee. Het is een afloop waar je een enorme voldoening bij voelt.” Enthousiasme overheerst na het openingsweekend van De Internationale Keuze van de… 

‘This is not a love story’ is intiem en eenvoudig, maar neemt je mee op een reis waarvoor de aardbol niet groot genoeg is #Internationale Keuze

Wat is je relatie met walvissen? A. Totaal niet in geïnteresseerd. B. Een beetje geïnteresseerd. C. Heel erg dol op walvissen.
Zo’n vraag hoor je niet vaak in het dagelijks leven. Hij komt voor in ‘This is not a love story’, een vertelde, gedanste en gemusiceerde ‘Zweedse roadmovie’ van choreografe/filmmaakster Gunilla Heilborn. Een reis die Heilborn met de dansers Johan Thelander en Kristiina Viala heeft gemaakt van Tromsö naar Lissabon leverde het materiaal voor deze voorstelling.

Pollesch en Hinrichs maken van openingsavond De Keuze een theaterfilosofische happening #De Internationale Keuze

Voor de openingsavond van De Internationale Keuze is de Rotterdamse Schouwburg even omgetoverd tot de Volksbühne in Berlijn. Dezelfde zwart plastic lappen aan de wanden, hetzelfde lelijke gele voordoek en – het meest in het oog springend – de stoelen in de zaal zijn vervangen door witte zitzakken. Die zitzakken worden in Berlijn overigens alom verfoeid en bespot. Ze moeten… 

Festival ‘De Internationale Keuze’ opent zoals het hoort: schurend, confronterend en tikje verontrustend #dekeuze

Vreemd hoe snel de geschiedenis zich losmaakt van je herinnering. We waren hier zo langzamerhand gaan denken dat de campingopstand op het Tahrirplein in Cairo een soort summer of love was. Dat iedereen er samenzingend rozen in kanonslopen propte en dat de hele wereld slechts bedoeld was om elkaar liefde en hugs te geven. Tijd voor een lesje in opstand.… 

Argentijnse levens draaien onafwendbaar de vernieling in bij Mariano Pensotti

Draaimolens en toneel hebben iets met elkaar. Vooral de laatste jaren loopt een theaterbezoeker steeds vaker de kans om tegen een zogenaamd draaitoneel aan te kijken. Nadat Johan Simons van deze technische stijlfiguur gebruik maakte bij zijn regie van Hiob bij de Münchener Kammerspiele en Christoph Schlingensief het toneel spectaculair liet draaien bij zijn zwanenzang Mea Culpa is het nu… 

De Internationale keuze van de Rotterdamse Schouwburg was altijd al een persoonlijke keuze

Vorig jaar ging het nog om ‘a sense of belonging’: om het vermogen je ergens thuis te voelen, je ergens bij weten te horen. Dit jaar staat het motto van het eigenzinnige Rotterdamse festival De Internationale Keuze daar bijna lijnrecht tegenover: de parallelle werkelijkheid. In plaats van één plek die warmte biedt, zegt het festival nu dat die plek er… 

De Dodo herleeft voor Holland Festival editie 2011 #HF11

Deze week barst het Holland Festival los en wij zijn erbij. We maken met een flink team professionele journalisten een Dodo Festivaldagkrant, zoals we dat eerder ook deden voor bijvoorbeeld Springdance en De Internationale Keuze van de Rotterdamse Schouwburg. We volgen het festival op de voet om nieuws te brengen wanneer het zich voordoet. We gaan voorstellingen zien waar anderen… 

‘Onze’ New Yorkse dodorecensenten zagen Le Vieux Carré van de Wooster Group en waren enthousiast

Toegegeven, onze methode van recenseren (zie onze bijdragen over Springdance en De Internationale Keuze) is voor Nederland nieuw, maar in de States deed een enkeling het al. Zo zijn de twee lekkere jongens Andrew en Andrew goed bezig met hun iPhone, en doen zo het zelfde als de Dodo met de Kodak Zi8 (geen aandelen, al zouden we dolgraag gesponsord… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands