Breaking: Hoe moederliefde het subsidiestelsel van Brabant onderuit haalt.
Cinecitta Tilburg krijgt van de provincie Brabant, of liever gezegd, de moeder van de oprichter, 280.000 euri per jaar. Ondanks dat er best veel niet deugt aan de aanvraag.
Dingen die we doen voor leden en partners.
Cinecitta Tilburg krijgt van de provincie Brabant, of liever gezegd, de moeder van de oprichter, 280.000 euri per jaar. Ondanks dat er best veel niet deugt aan de aanvraag.
Goed nieuws uit Frieslân. De vijf grotere theaters in de zelfstandigste provincie van Nederland gaan intensief samenwerken om zo samen de coronacrisis te lijf te gaan.
De Raad van Toezicht van het Holland Festival stelt Carolien Gehrels aan per 1 maart 2021 als zijn nieuwe voorzitter. Carolien Gehrels (1967) is een goede bekende van het Holland Festival als regelmatige bezoeker van voorstellingen en concerten en door haar rol als wethouder van Amsterdam verantwoordelijk voor kunst en cultuur van 2006 tot 2014.
Met de lockdown in volle gang en de avondklok die ons aan huis kluistert, gaan de theatervoorstellingen bij Concordia Film | Theater | Beeldende kunst in Enschede gewoon door. Met de komende week maar liefst drie uiteenlopende, muzikale voorstellingen die via een livestream te volgen zijn, zodat je toch de broodnodige portie cultuur kan snuiven.
Animatie kwam begin 2020 dankzij Covid19 maatregelen versneld onder de aandacht als vervangende optie voor live-action. Terwijl veel filmproducties stil kwamen te liggen werkten diverse animatieproducties ‘gewoon thuis’ stevig door aan series, korte en langere films. In de sector moedigen we de gedachte tot meer gebruik van animatie natuurlijk erg aan, maar hoe simpel is het eigenlijk om zomaar over…
Elke schrijver droomt ervan om vertaald te worden. In het Engels (wereldtaal), Chinees (grote afzetmarkt) of desnoods in het IJslands (altijd al op vakantie naartoe willen gaan). Soms is het nodig die droom een handje te helpen.
Gisteren zag ik dan eindelijk ‘Weg met Eddy Bellegueule’, de theaterhit van het vorige, gebroken en verwoeste theaterseizoen, en zag dat de makers daarvan de kloof tussen jongeren- en grotemensentheater moeiteloos hadden overbrugd. De voorstelling is een nineties grungeconcert met briljante acteurs en een intense beeldregie van rising star Eline Arbo.
Het is geen toeval dat ik juist nu De twaalfjarige bruiloft herlees. Want de benauwdheid in het verhaal lijkt op de benauwdheid van onze eigen tijd. Net als Delia en Martin Bagot zitten we opgesloten in een verstikkend bestaan. Mijden het contact met medemensen. Missen de frisse lucht van bezoeken aan cafés, musea, filmhuizen en theaters. Dublin 1917 is Nederland 2021.
Opvallend dat er in korte tijd twee producties te zien zijn die dans en geloof samenbrengen. Danser Marijn Rademaker (voormalig solist Het Nationale Ballet) beeldt het lijden van de apostel uit in Di Lasso’s Tranen van Petrus van Nederlands Kamerkoor en Dance Company Nanine Linning, danser en sinds kort assistent artistiek leider van De Dutch Don’t Dance Division Kiran Bonnema beeldt de verandering uit in het leven van de nog jonge aartsvader Jakob in de Nationale Nieuwjaarszegen van de EO.
Kun je thuis magie beleven zoals Het Nationale Ballet dat belooft met haar online stream van het Kerstgala? Als je de comments tijdens de stream moet geloven: ja.
In Duitsland wonen 80 miljoen mensen, in Nederland 17 miljoen, dus kunnen we de Nederlandse steun met vijf vermenigvuldigen als we de Duitse claim willen testen. Komen we toch op een bedrag dat drie keer hoger ligt uit.
Vier jaar geleden spraken we er op het Winternachtenfestival in Den Haag al over met de Egyptische schrijver Alaa al Aswani, die ondanks het feit dat hij in eigen land nauwelijks nog kan publiceren, ontwapenend opgeruimd was. Over gebrek aan vrijheid van meningsuiting en fictie in tijden van fake, het thema van dit jaar, kon Al Aswani wel een woordje meepraten. ‘Met de vrijheid van meningsuiting is het nu nog slechter gesteld dan onder dictator Mubarak.’
Met The Home Show willen we onze bezoekers voorzien van een tof programma, waar of met wie ze ook zijn. TivoliVredenburg is een plek die mensen met elkaar verbindt. Als dat niet in het echt kan, doen we dat virtueel. Een moment als oudjaarsavond, zeker na een bizar jaar als dit, is dan extra belangrijk’.
Ik ben gaan beseffen dat schuldgevoel een afstand creëert. Op anderen kom ik soms koel en gereserveerd over; dat komt doordat ik me onbewust afsluit om mijn gevoelens en verlangens te onderdrukken. Ik wil anderen niet in de weg zitten met mijn emoties. Maar dat betekent ook dat ik de ander zelden dichtbij laat komen.
In deze podcast praat ik met Marjolein Verhallen en Paul Adriaanse van Bestuurskunde, Nanna Verhoef van Media en Iris van der Tuin van Filosofie, en artistiek leiders Lars Ebert en Jente Hoogeveen over wat dat nou is: leiderschap. En we hebben het over hoe je dat kunt leren.
De uitreiking van de Boyer Trofee vond plaats in Theater Bellevue in Amsterdam tijdens Een theaterauteursding waar je bij moet zijn, aansluitend op de door de Auteursbond georganiseerde Boyerlezing die dit jaar werd gehouden door Jetse Batelaan.
Even leek corona roet in het eten te gooien, maar dankzij de flexibiliteit van zowel de makers, de sprekers en artiesten als de crew hebben we de nachtmis coronaproof opgenomen. Met extra intieme beelden en mooie sfeer, voor het Nachtmisgevoel thuis op de bank.
Deze acteurs zitten aan hun keukentafel en wij vliegen met hen door de ruimte. Zo simpel kan kunst zijn, omdat wij, de kijkers, het verhaal feitelijk maken.
Eerder dit jaar dreigde Cinekid uit de culturele basisinfrastructuur te vallen, door een ‘nee, tenzij’-advies van de Raad voor Cultuur. Een bijgewerkte aanvraag heeft de Raad nu op andere gedachten gebracht. Als de minister het overneemt kan Cinekid vier jaar met volle kracht vooruit. Een gesprek met Cinekid-directeur Heleen Rouw.
Wanneer het gaat over ‘enkele aanpassingen’ moet je natuurlijk even oppassen. Dat weten ze bij de provincie, dus noemen ze details niet. En die details behelzen een korting van 1,3 miljoen op eerder toegezegde bedragen.
Bent u op zoek naar een corona proof kerstuitje? Heeft u weleens gedacht aan kerst in het theater? Rond de kerstdagen kunt u veilig met gepaste afstand genieten van diverse kerstvoorstellingen in De Kleine Willem en de Kleine Zaal van het Muziekcentrum. In een intieme setting met 30 bezoekers geniet u optimaal.
Dertien jonge componisten zijn geselecteerd voor de Finale van de compositiewedstrijd Op weg naar het Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble (NBE). Deze Finale vindt plaats op zondag 20 december in TivoliVredenburg in Utrecht.
Ieder jaar in de kerstvakantie is het feest in het Plein Theater! Dit jaar presenteert Plein Theater van 19 december t/m 3 januari om 13:00 en om 16:00 de nieuwe theatervoorstelling Nietsnut! (6+) van Theatergroep Wie Walvis!
Dit filmpje van Thomas Oliemans is echt leuk om te zien, het duurt 1 uur en 14 min. Zo fijn kan streaming zijn. Zo veel mooier is het als je erbij bent!
Van de ruim 100 inzendingen zijn 24 jonge componisten geselecteerd voor de halve finales van de compositiewedstrijd Op weg naar het Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) met als hoofdprijs een optreden met het NBE tijdens het Nieuwjaarsconcert op 1 januari (19:00 uur NPO 2).