Ga naar de inhoud

SERVICE

Dingen die we doen voor leden en partners.

IDFA kijktip voor zaterdag 21 november

Over de tip van vandaag hoefde ik niet lang na te denken. Chantal Akermans laatste film draait vanmiddag om 13:15 uur. No Home Movie gaat over haar moeder, die Auschwitz overleefd heeft, en haar laatste dagen. En over de moeilijke relatie die Akerman met haar moeder had. Ze vertelt in een interview dat ze een keer samen in Mexico waren… 

De muziek van Arvo Pärt: niet altijd een warm bad

Welke titels schieten je te binnen bij de naam Arvo Pärt? Sonatine opus 1; Symfonie nr. 1; Perpetuum mobile, of Fratres; Für Alina; Spiegel im Spiegel? Ik gok op de tweede reeks, want met dit soort stukken veroverde Pärt eind twintigste eeuw de wereld. Het publiek stroomde in drommen toe om zich onder te dompelen in zijn welluidende klankwereld, maar… 

IDFA kijktip voor vrijdag 20 november

Al 500 jaar spreekt Jeroen Bosch tot de verbeelding. Zijn schilderijen blijven een enorme zeggingskracht hebben, ook al zijn we de kerkelijke context nu misschien uit het oog verloren. In aanloop naar de grote overzichtstentoonstelling die het Noordbrabants Museum volgens jaar organiseert, gaat een keur van Nederlandse kunsthistorici en curatoren op pad om de schilderijen van Bosch te onderzoeken. Wat… 

‘Mijn moeders dood is het begin geweest van mijn schrijverschap’

‘Spannend en toegankelijk, met een grote tragische lading en een onverwacht en aangrijpend einde’. Met die woorden kreeg schrijver Jan Vantoortelboom vorige week de Zeeuwse Boekenprijs uitgereikt. A Quattro Mani zocht hem op in Zeeuws-Vlaanderen en sprak met hem over zijn roman De man die haast had. ‘Ik ben gegroeid als schrijver.’ Schrijfhuis ‘Het Tortelnest’ prijkt er op het handgeschilderde… 

Isabelle Beernaert

Isabelle Beernaert flikt het hem weer in Under My Skin

Als bij een voorpremière de parkeerplaats van het Zuiderstrandtheater vol staat weet je dat er binnen iets spannends gebeurt. En dat klopt: Isabelle Beernaert en haar ensemble presenteren de nieuwe productie Under My Skin. Dans als een Instagram-account: populair, fotogeniek en kortstondig. Vrouw Eigenlijk is het dans als een Pinterest-account. Want dat schijnt vooral voor vrouwen te zijn. En er is veel… 

Welcome to the Jungle: een catastrofale clusterfuck bij de Kanaaltunnel

Maaike Engels (videokunstenaar en filmmaker) en Teun Voeten (oorlogsfotograaf en cultureel antropoloog) maakten Welcome to the Jungle. Een documentaire over de totale chaos in het geïmproviseerde migrantenkamp bij de kanaaltunnel in Calais, waar nu een slordige 6000 mensen in barre ellende wachten op hun kans om clandestien naar Engeland te reizen. Welcome to the Jungle is een pijnlijke en bij… 

In het theater verdwijnt alle angst

Ik heb even getwijfeld of ik wel verslag zou doen van de theaterworkshop die maandag 9 november, in het kader van Dancing on the Edge, door Koon Theatre aan Syrische vluchtelingen werd aangeboden. Tijdens de workshop bereiden de vluchtelingen een korte presentatie voor die vrijdag 13 november, voorafgaand aan de theatervoorstelling Above Zero, in Stadsschouwburg Utrecht wordt getoond. De reden… 

imen smaoui

Dancing on the Edge trekt je het toneel op. Letterlijk.

Geen oorlogsverschrikkingen of folterende vluchtelingenproblematiek vanavond 5 november, maar onverwacht intiem worden op het toneel met een vreemde vrouw. Dat kan je overkomen tijdens Dancing on the Edge. Het sympathieke, tweejaarlijkse festival met artiesten uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika is tot en met 14 november in diverse steden te zien. Ooit begonnen door rasondernemer en danser Gary Feingold is het… 

Directeur HET Symfonieorkest stapt op – vlak voor vernietigend rapport over businessplan

Falende bestuurders blijven zitten, de Raad van Toezicht diskwalificiceert zichzelf. Een andere conclusie is niet mogelijk na het lezen van de door Berenschot in opdracht van de provincie Overijssel uitgevoerde contra-expertise. De provinciemiljoenen die bedoeld waren om het orkest subsidie-onafhankelijk te maken zijn niet alleen verdampt, maar laten op elk onderdeel een negatief saldo zien. Elke inschatting was te optimistisch,… 

'Daphne' op de patio van museum Beelden aan Zee (foto auteur)

Alles is tijdelijk, hoe mooi ook – expositie Iris Le Rütte in Beelden aan Zee

Afgelopen voorjaar, toen ik op de patio van museum Beelden aan Zee de pas geplaatste sculptuur van Catinka Kersten bekeek, viel mijn oog op het beeld Daphne van Iris Le Rütte. Een vrouw die in plaats van een hoofd en armen takken naar de hemel strekte. Het is een scène uit de Metamorfosen van Ovidius: de nimf Daphne, op de… 

Dancing on the Edge festival is begonnen met een gevoel van urgentie.

In de Amsterdamse Brakke Grond opende gisteren het  Dancing on the Edge festival (DOTE) met een avond die gelijk toonde wat de spanbreedte is. De eerste voorstelling, Blank, ging een directe relatie aan met het publiek. In de tweede, en officiële openingsvoorstelling, Plastic, ging het meer over de dynamiek tussen de performers onderling en met de soundscape. Met haar openingsspeech… 

AUREUM van Medhi Walerski, still uit trailer

Jonge choreografen triomferen in ‘Shearing the Wolves’ van NDT2

In de coulissen van het Nederlands Dans Theater staat de nieuwe generatie dansmakers klaar. Medhi Walerski en Johan Inger zijn beiden oud-danser van het gezelschap en maakten er al eerder stukken. In het programma Shearing the Wolves van NDT2 verrassen zij elk met een wereldpremière vol intense, pure dans. Daarbij vergeleken valt een ouder werk van huischoreografen Sol Léon en… 

Choreograaf Meher Debbich Awrachi op #DOTE2015: ‘Oude ideeën vervuilen de wereld’

In Tunesië heerst werkloosheid. Jonge mannen ruimen er nu plastic op van de straten en de stranden, als zwaar onderbetaald baantje. Het bracht theatermaker Meher Debbich op een verrassend inzicht: ‘Oude ideeën zijn net als plastic. Ze vergaan niet. Ze moeten worden opgeruimd, ter recycling. Anders komen we erin om.’ Hij vertelt me hierover in het interview dat hieronder staat… 

Nieuw: een Blab met toneelschrijver Nassim Soleimanpour.

Volgende week begint festival Dancing on the Edge. Anders dan de naam doet vermoeden gaat dit festival, met voorstellingen in Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Rotterdam, niet alleen over dans, maar ook over film, theater en politiek. De ‘Edge’ waar het om gaat, zoekt het festival in het thema: een urgente artistieke dialoog met het Midden-Oosten. Nu harder nodig dan… 

Satie in de supermarkt

In de jaren zeventig bestormde Reinbert de Leeuw de populaire hitlijsten met plaatopnames van de vroege pianomuziek van Erik Satie. Hij wist met zijn ultratrage uitvoeringen van stukken als Gnossiennes en Gymnopédies precies de juiste snaar te raken. De elpees vlogen als zoete broodjes over de toonbank en werden bekroond met gouden en platina platen. Twee decennia later nam hij ze… 

Kijktip: Wir Sind Jung, Wir Sind Stark

Het gebeurt niet vaak dat een film over een gebeurtenis in 1992 zo schrijnend actueel is. Toen stak een groep van zo’n driehonderd rechts-radikalen in Rostock een asielzoekerscentrum in brand. Wonder boven wonder is toen niemand overleden. Maar het tekende wel velen voor het leven. Onder meer de regisseur van Wir Sind Jung, Wir Sind Stark. Filmmaker en zoon van… 

Het intiemste filmfestival van Nederland is te vinden in Leiden: #LIFF15

10 jaar geleden begon het allemaal. Een groep net afgestudeerden van de Leidse Universiteit vond dat hun dierbare Alma Mater [hints]Latijn voor voedende of zorgende moeder. Alma mater verwijst naar de universiteit of soms de school waar iemand zijn opleiding heeft gevolgd. In het oude Rome werd de term Alma Mater gebruikt voor de moedergodin, in de Middeleeuwen verwees Alma Mater naar… 

Vluchtelingenromans verdienen een tweede leven. Juist nu

Al maanden gaat het nieuws over weinig anders dan vluchtelingen en asielzoekers, en raken voor- en tegenstanders van hun opvang steeds meer gepolariseerd. Een situatie die sterk doet denken aan de thematiek in de roman De ontelbaren van Elvis Peeters uit 2006. De sfeer in de landen waar vluchtelingen – ‘gelukzoekers’ volgens sommigen – hun toevlucht zoeken, wordt steeds grimmiger. Ook in ons… 

Unsuk Chin: ‘Holland is opener voor nieuwe muziek dan andere landen’

In 1985 won Unsuk Chin (Seoul 1961) de Gaudeamus Muziekprijs met Spektra voor drie celli, zes jaar later brak ze door met haar voor het Nieuw Ensemble gecomponeerde Akrostichon-Wortspiel voor sopraan en ensemble. In 2004 won ze de Grawemeyer Award, de meest prestigieuze muziekprijs ter wereld, in 2007 maakte ze diepe indruk met haar opera Alice in Wonderland. Morgen, donderdag 22 oktober… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands