Ga naar de inhoud

leiden

Catinka Kersten en Dick van Broekhuizen kijken toe bij de plaatsing (foto auteur)

Catinka Kersten in Beelden aan Zee – één jaar na academie

Museum Beelden aan Zee plaatste eind maart een betonnen sculptuur van de 26-jarige kunstenares Catinka Kersten op de patio: ‘En iedereen hield de adem in tijdens die fractie van eeuwen’. Het bestaat uit vijf op elkaar gestapelde betonnen mensfiguren, die op het oog van stof lijken te zijn. Kersten rondde in 2013 haar studie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag af met een serie jachtdieren in gips en katoen. Het museum, met bijbehorend wetenschappelijk instituut en gipsotheek, geldt als een van de boegbeelden van beeldhouwkunst in Nederland. Hoe komt dit museum tot de keuze voor een zo jonge kunstenaar en wat betekent opname in de collectie voor haar?

Artiesten, zeg NonNeinNEE tegen belachelijke vragen!

Waarom een leuk huiskamerfestival nog weken na dato door mijn hoofd spookt. Laat mij vertellen: OuiJaYes ik had er zin in. Zin in ruimte. Vrijheid.  Heel logisch dus dat ik eind maart naar Jazz in de Kamer Leiden ging. Ik kon kiezen uit verschillende routes met groepen en musici  als Artvark, Jeroen van Vliet, Ruben Hein, Ntjam Rosie. Ik koos voor… 

agenda cultuur Raad voor Cultuur

Raad voor Cultuur slaat alarm: 29,5 miljoen nodig om kunstsector te behouden

Wat kleinschalig al aan de hand is in Groningen, Enschede, Zaltbommel, Amersfoort, Gorinchem en Vlaardingen, dreigt ook landelijk te gebeuren: cultuurinstellingen die omvallen, terwijl de politiek machteloos toekijkt. Volgens de Raad voor Cultuur is de situatie alarmerend: ‘Instellingen teren in op hun eigen vermogen, cultuurfondsen houden regelingen in stand door reserves aan te spreken. Wij doen dan ook het dringende… 

Erkki-Sven Tüür: ‘Ik wil de creativiteit van de luisteraar aanspreken’

Hij kreeg al heel wat labeltjes opgeplakt. Van (post)-minimalist tot hardcore modernist en van neoromanticus tot neo-spiritualist. ‘Ik besteed er geen aandacht meer aan’, zegt de componist Erkki-Sven Tüür (Estland, 1959). Toch reageert hij ietwat kribbig wanneer ik in een email vraag wat hij van dergelijke omschrijvingen vindt: ‘You either like my music or not.’  Via Skype beantwoordt hij acht… 

Do you still love me? Sanja Mitrovic

Voetbalsupporters op het toneel? Sanja Mitrovic is een theatermaker met een geheim

Sanja Mitrović is een theatermaker met een thema en een geheim. Het thema bouwt ze met elke voorstelling verder uit. En het geheim zit haar werk op de hielen. Haar thema is het collectief: hoe dat groeit, waar het op gebaseerd is, hoe diep de onderlinge liefde kan zijn, hoe de euforie kan omslaan in razernij, hoe het van binnenuit… 

Koefnoentheater van Mugmetdegoudentand heeft meer nodig dan alleen de actualiteit

De actualiteit is even helemaal terug in het Nederlandse acteerwezen, en dat is best fijn. De Verleiders, ooit begonnen als eenmalig stuk over frauderende bazen van George van Houts, is inmiddels tot een lijvige serie uit aan het groeien. Op tv hebben we de serie De Fractie, die erin slaagt om elke aflevering opnieuw het nieuws van de dag in… 

Ramp bij Grand Theatre vooral gevolg van falend toezicht

We hebben nog eens goed gekeken naar het nieuws rond het bijna faillissement van het roemruchte Groningse Grand Theatre. Gisteren werd duidelijk dat dat theater in ernstige financiële problemen verkeert. Problemen die de gemeente niet zomaar wil oplossen door een extra injectie van duizenden euro’s. En gelijk hebben ze. De kas van het Grand is namelijk zo lek als een… 

De diepste zielenroerselen van de late Rembrandt

Late Rembrandt in het Rijksmuseum. Dat betekent vooral veel mensen. Lange rijen bewonderaars, die weten dat ze hoog niveau (gaan) zien. Topniveau. En daarvoor wil iedereen wel wachten. De pr-machine heeft zijn werk gedaan en nu is het aansluiten in de lange rij en vervolgens schuifelen langs de vele blikken, rake lijnen en penseelstreken. Rembrandt (1606-1669) legde in zijn talloze… 

dans Private Odyssey

Ik voelde nog nooit zoveel eenzaamheid en ruimte als bij My Private Odyssey

Homerus’ heldenepos Odyssee vertelt over de reis van Odysseus naar huis. Eeuwenlang heeft het verhaal over de wereld gezworven. Het waren telkens weer andere mensen die het hoorden of lazen. Het verhaal kreeg nieuwe kleuren, accenten, interpretaties, die Homerus niet had kunnen bedenken. En nu is er My Private Odyssey van Club Guy & Roni en tanzmainz. Deze dans- en… 

Het Holland Festival gooit de deuren open en wordt frisser dan ooit #hf15

Dik een maand vroeger dan anders presenteert het Holland Festival dit seizoen zijn nieuwe programma. Daar is alle reden voor. Met het aantreden van Ruth Mackenzie als artistiek directeur waait er een frisse wind door het festival. Annet Lekkerkerker vertelt over de veranderingen in onderstaande video. De presentatie van de brochure – dankzij een nieuwe vormgeving eindelijk leesbaar –  toont… 

Directeur Wolfson neemt afscheid van Filmfestival Rotterdam – alvast drie puzzels voor de opvolger

Vandaag heeft het International Film Festival Rotterdam bekend gemaakt dat directeur Rutger Wolfson na de editie 2015 het stokje overdraagt. Over zijn besluit zegt Wolfson in het persbericht: “Acht jaar is lang om een belangrijk filmfestival te leiden en met de 44ste editie, die heel sterk wordt, heb ik alles bereikt wat ik wilde bereiken. Samen met mijn gezin heb… 

Cockers geheim: drank en totale afwezigheid van ironie

‘With a little help form my friends’ mag dan zijn grootste hit zijn. Mijn eeuwige favoriete nummer van Joe Cocker is en blijft The Letter. Hier niet de vocale acrobatiek van Cocker, die van het nogal zijige Beatles-nummer een smeekbede van een krijsend slachtoffer maakt. In The Letter verandert de man die vooral briljante covers deed eigenlijk bitter weinig aan… 

Ze gaan betalen. Kabelaars op de knieën voor scenarioschrijvers

Vanavond veel dronken scenarioschrijvers op straat, en in Leiden een paar heel gelukkige oudere journalisten. Lira, de organisatie die voor hen bij de grote, schatrijke, en niet-betalende jongens geld moet innen, heeft dubbel gewonnen. Dat hadden ze natuurlijk al, maar de kabelbedrijven wilden niet van het goudbeslag op hun luxezeiljachten af. Dus negeerden ze de uitspraak van de rechter en… 

Den Haag neemt voortouw in verjonging toneellandschap: De Vroedt niet naar Rotterdam

Eric de Vroedt wordt in 2018 de opvolger van Theu Boermans bij het Nationale Toneel in Den Haag. Dat kondigt het gezelschap vandaag aan in een persbericht. Daarmee komt een einde aan de speculaties rond de toekomst van theatermaker De Vroedt. Hij werd namelijk al heel erg lang genoemd als opvolger van Alize Zandwijk bij het ro Theater in Rotterdam,… 

Glazen hanger in de vorm van een gezicht (4e-3e eeuw v.C.)

Die stad moest overigens helemaal niet vernietigd worden: 7 mythen over Carthago ontmaskerd in Leiden

Het slechte nieuws is: de meeste mythen over Carthago zijn onzin. Het goede nieuws is, dat de werkelijkheid minstens zo fascinerend is. Het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) in Leiden laat tot en met 10 mei 2015 de veelzijdige geschiedenis zien van een havenstad in het huidige Tunesië, en ooit geducht concurrent van het Romeinse rijk. Het biedt tegelijk een kijkje… 

De Grieken van Maas Theater en Dans: meeslepend en verbijsterend voor jong en oud

Eerste verhaal. Een naakte koning kruipt aan de voeten van een vrouw. Ze is veel groter dan hij, een godin. Hoog boven hem houdt ze een tros druiven in haar hand. Honger heeft hij! Hij wil die druiven, allemaal. Zijn lijf is kwetsbaar. Het lijkt te rillen in de buitenlucht. Maar als het om het begeerde voedsel gaat, haalt hij… 

‘Ik voel de noodzaak alles goed te laten komen op de wereld sterker dan ooit.’ Laura van Dolron over ‘Liefhebben’

Eerder kon ze in een voorstelling hartverscheurend doordenken over liefde, verliefdheid en liefdesverdriet. Nu gaat haar voorstelling over liefde in de breedst denkbare betekenis. Eerder maakte ze theater waarin ze worstelde met vragen. Nu laat ze die worsteling veel minder zien en deelt ze de antwoorden die ze gevonden heeft met het publiek. Eerder kon ze nog wel eens beweren… 

Joop Daalmeijer Marathon (7): ‘Als de kennis verloren gaat, vergaat het erfgoed ook.’

Wijbrand Schaap: ‘Nog een enkel puntje. Dan zijn we er bijna doorheen.’ Joop Daalmeijer: ‘Ga rustig door, we hebben tot half zes.’ Wijbrand Schaap: ‘We hebben een probleem met vastgoed. Er staan heel veel binnensteden leeg. Winkelpanden staan leeg, kantoorgebouwen in de binnenstad zijn onverhuurbaar. Wat zeggen de gemeentes? Zet er kunstenaars in. Kost niks, want voor gratis huur doen… 

Joop Daalmeijer Marathon (6): “De Rijksakademie gaat kapot als we niet ingrijpen”

Wijbrand Schaap: ‘De basisinfrastructuur is door Zijlstra gekilld terwijl die nog niet rijp was. Die loopt nu in zijn kleinere variant het risico om tot verdere verstarring te leiden.’ Joop Daalmeijer: ‘Dat is een goede opmerking. We zijn daar in onze Cultuurverkenning ook over bezig. We voeren een groot aantal discussies, waarmee we ook het land in gaan. We beginnen… 

Joop Daalmeijer Marathon (4): ‘Omroepen knijpen artiesten uit’

Wijbrand Schaap: ‘Volgende hot issue. Auteursrecht staat in een paar passages van de Cultuurverkenning genoemd. Daar heb ik op diverse manieren ook mee te maken. Er is natuurlijk dat nieuwe auteurscontractenrecht, dat in de kamer ooit, misschien, gaat worden behandeld. Mooi daaraan is dat de positie van de maker in dat recht is versterkt.’ Joop Daalmeijer: ‘Terecht.’ Wijbrand Schaap: ‘Maar… 

Foto: Wijbrand Schaap

‘Bezuinigingen leiden wel degelijk tot kwaliteitsverlies.’ Het grote Raad voor de Kunst-interview (1): “Het mecenaat is natuurlijk flauwekul.”

Joop Daalmeijer: ‘Ik autoriseer nooit. Dat vind ik zo’n onzin. Een journalist moet gewoon goed zijn werk doen.’ Wijbrand Schaap: ‘Daar zijn we het dan over eens. We schrijven alles integraal op, maar omdat gesprekken over alles nogal eens oeverloos willen zijn, wil ik het ophangen aan de Cultuurverkenning. Dat is het meest concrete stuk en het meest actueel, en het… 

Waarom zou schokkende kunst niet ook vertederend kunnen zijn?

Vlindertje Smit en de dienstbaarheid aan wat dood is Het is een ordelijke, schone ruimte, niet ongezellig, ondanks de stukken paardenbeen die in hun vitrines het atelier domineren. Beeldend kunstenares Vlindertje Smit prepareert dieren en delen van dieren. Terugdenkend aan de publicitaire storm die de Britse kunstenaar Damien Hirst met zijn geconserveerde-dierkunstwerken opwekte, zou je kunnen verwachten dat Vlindertje Smit… 

8 essentiële lessen die Nederlandse theaters kunnen leren van festivals – en omgekeerd

Dalende bezoekersaantallen, krimpende subsidies, verschraling van de programmering: de meeste Nederlandse theaters hebben het moeilijk, bleek onlangs uit onderzoek door NRC Handelsblad. De schouwburgen verwelkomden in 2012 twaalf miljoen bezoekers volgens de NRC-cijfers, een kwart minder dan in 2008. Festivals zitten juist in de lift. Er worden er steeds meer georganiseerd, en ze trekken steeds meer volk – in totaal… 

De Manifesta gaat ondertussen gewoon door in Petersburg. Is dat kies?

Ongeveer tegelijk met de trein van Donjetsk naar Charkov arriveerde gisteren een persbericht in mijn mailbox van de Manifesta. Onze culturele trots in Sint Petersburg.  Deze weken organiseert het Nederlandse festival een audiotour door Rimini Protokoll, het vermaarde sterk politieke gezelschap uit Duitsland. O. En, als derde item: er is vanavond een gesprek over wat de Biënnale vermag in tijden van politieke onrust.

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands