Ga naar de inhoud

publiek

Mrs. Cornelys’ scandaleuze salon

Mrs. Cornelys’ Entertainments. Onder die opmerkelijke titel presenteerde barokgezelschap New Dutch Academy een concert in theatrale setting. Het Haagse Korzo Theater veranderde in een society-avond. Op bezoek bij een veelbesproken dame uit 18e eeuws Londen. Het was een lust voor oog en oor. New Dutch Academy heeft naast enkele vaste leden een wisselende samenstelling. De Academy houdt zich – de naam… 

De muziek van Arvo Pärt: niet altijd een warm bad

Welke titels schieten je te binnen bij de naam Arvo Pärt? Sonatine opus 1; Symfonie nr. 1; Perpetuum mobile, of Fratres; Für Alina; Spiegel im Spiegel? Ik gok op de tweede reeks, want met dit soort stukken veroverde Pärt eind twintigste eeuw de wereld. Het publiek stroomde in drommen toe om zich onder te dompelen in zijn welluidende klankwereld, maar… 

Dirigent Jurjen Hempel: ‘De studenten van Score Collective hebben een ongekend technisch vermogen.’

Muziekvakstudenten zijn over het algemeen conservatief. Toen ik in de jaren negentig muziekwetenschap studeerde konden we voor maar vijf gulden naar de concerten in nieuwe-muziektempel de IJsbreker. Gretig benutte ik deze mogelijkheid om voor een habbekrats de allernieuwste noten te horen van levende componisten als Pauline Oliveros en Sofia Goebaidoelina. Ik zag er nooit één medestudent. Nog altijd ben ik… 

‘Mijn moeders dood is het begin geweest van mijn schrijverschap’

‘Spannend en toegankelijk, met een grote tragische lading en een onverwacht en aangrijpend einde’. Met die woorden kreeg schrijver Jan Vantoortelboom vorige week de Zeeuwse Boekenprijs uitgereikt. A Quattro Mani zocht hem op in Zeeuws-Vlaanderen en sprak met hem over zijn roman De man die haast had. ‘Ik ben gegroeid als schrijver.’ Schrijfhuis ‘Het Tortelnest’ prijkt er op het handgeschilderde… 

Isabelle Beernaert

Isabelle Beernaert flikt het hem weer in Under My Skin

Als bij een voorpremière de parkeerplaats van het Zuiderstrandtheater vol staat weet je dat er binnen iets spannends gebeurt. En dat klopt: Isabelle Beernaert en haar ensemble presenteren de nieuwe productie Under My Skin. Dans als een Instagram-account: populair, fotogeniek en kortstondig. Vrouw Eigenlijk is het dans als een Pinterest-account. Want dat schijnt vooral voor vrouwen te zijn. En er is veel… 

Bonkige, stijgende dreiging in nieuwe Zeelandsuite

Componist en pianist Jeroen van Vliet kreeg – als Boy Edgarprijswinnaar 2014 – de opdracht zich door Leo Cuypers’ Zeelandsuite (1977) te laten inspireren voor nieuw werk. Hij stelde de band samen en speelde, in de traditie Cuypers en zijn mannen, op diverse Zeeuwse locaties. Zoals toen is alles vastgelegd. Op CD en (prijswinnende) DVD dit keer. Afgelopen mei was ik… 

imen smaoui

Dancing on the Edge trekt je het toneel op. Letterlijk.

Geen oorlogsverschrikkingen of folterende vluchtelingenproblematiek vanavond 5 november, maar onverwacht intiem worden op het toneel met een vreemde vrouw. Dat kan je overkomen tijdens Dancing on the Edge. Het sympathieke, tweejaarlijkse festival met artiesten uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika is tot en met 14 november in diverse steden te zien. Ooit begonnen door rasondernemer en danser Gary Feingold is het… 

Dancing on the Edge festival is begonnen met een gevoel van urgentie.

In de Amsterdamse Brakke Grond opende gisteren het  Dancing on the Edge festival (DOTE) met een avond die gelijk toonde wat de spanbreedte is. De eerste voorstelling, Blank, ging een directe relatie aan met het publiek. In de tweede, en officiële openingsvoorstelling, Plastic, ging het meer over de dynamiek tussen de performers onderling en met de soundscape. Met haar openingsspeech… 

“Dit stuk draagt de geschiedenis al met zich mee”

Terezín, 1944. In de meest deplorabele omstandigheden denkbaar voltooit Victor Ullmann de opera Der Kaiser von Atlantis. De kampleiding verbiedt na enkele repetities een eerste uitvoering. De niet mis te verstane allegorie op Hitler en diens ondergang leidt tot een van de zeldzame vormen van censuur in het kamp, dat de nazi’s als een voorbeeld aan het Rode Kruis toonden.… 

Nieuw: een Blab met toneelschrijver Nassim Soleimanpour.

Volgende week begint festival Dancing on the Edge. Anders dan de naam doet vermoeden gaat dit festival, met voorstellingen in Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Rotterdam, niet alleen over dans, maar ook over film, theater en politiek. De ‘Edge’ waar het om gaat, zoekt het festival in het thema: een urgente artistieke dialoog met het Midden-Oosten. Nu harder nodig dan… 

In Memoriam: de Culturele Basisinfrastructuur (2008-2015)

Apetrots zijn ze, de Kamerleden Jacques Monasch, Jasper van Dijk, Mona Keijzer en Alexander Pechtold. Zij hebben immers een jeugdtheatergezelschap gered en een paar festivals toe weten te voegen aan de culturele basisinfrastructuur van Nederland. Daarnaast hebben ze ook alvast een bedrag gereserveerd voor enkele andere festivals. Gisteren werden de moties uit het debat van juni in stemming gebracht. Bijna… 

Satie in de supermarkt

In de jaren zeventig bestormde Reinbert de Leeuw de populaire hitlijsten met plaatopnames van de vroege pianomuziek van Erik Satie. Hij wist met zijn ultratrage uitvoeringen van stukken als Gnossiennes en Gymnopédies precies de juiste snaar te raken. De elpees vlogen als zoete broodjes over de toonbank en werden bekroond met gouden en platina platen. Twee decennia later nam hij ze… 

bangladesh

Choreografe Helena Waldmann: Stop de onderbetaling van dansers!

Sommigen vinden dat dans niets met politiek te maken heeft. Daar denkt de Duitse theatermaakster Helena Waldmann duidelijk anders over. Waldmann maakt maatschappelijk geëngageerd danstheater en wijst met haar werk naar de ‘social sore spots’ van verschillende culturen en ziet daarin transculturele overeenkomsten. Made in Bangladesh is een beklemmende en aangrijpende voorstelling waarin een parallel wordt getrokken tussen de slechte arbeidsomstandigheden… 

Loïc Perela en Jan Martens: Als toeschouwer word je eindelijk weer eens met een vraag geconfronteerd

Zoals ik in mijn eerdere artikel over de Nederlandse Dansdagen schreef, won choreograaf Loïc Perela dit jaar de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht. Het leverde hem 12.000 euro op om in zijn nieuwe project HASHTAG te steken. De toekenning van de prijs heeft sommige eerdere winnaars op weg geholpen (Monique Duurvoort, Joost Vrouenraets, Erik Kaiel, Muhanad Rasheed, Joeri Dubbe,… 

Peppie at Michael Rockefeller op, maar niemand zal dat ooit vertellen

Op 20 november 1961 werd Michael Rockefeller opgegeten door Peppie de kannibaal. Het gebeurde op een modderige rivierbank in de Asmat, een moerasgebied aan de zuidkust van het huidige Papoea Nieuw Guinea. Schokkend genoeg, dat feit. Schokkend is ook dat niemand er officieel van op de hoogte is. Er zijn nooit daders aangewezen, niemand heeft bekend, maar er zijn wel… 

Bijzondere Nederlandse cultuur blijft onder de radar wegens amateurstatus

Het India Dans Festival kreeg dit weekend net even wat minder aandacht van de landelijke media dan het Amsterdam Dance Event. Iets waar theaterdirecteur Leo Spreksel van het Haagse Korzo Theater zich zondag toch een beetje druk over maakte. Want zijn zalen zitten al drie dagen zo mudvol dat hij zelfs bezoekers die helemaal uit Zwitserland kwamen de deur heeft… 

Liesbeth Gritter maakt ‘doorgecomponeerde’ popmusical op basis van Top 2000

“It’s all right.” in hoeveel liedjes van de Top 2000 komt die zin voor? Te veel om op te noemen. Dan nu dus de opdracht al die verschillende “It’s allright”’s te zingen in de melodie waarin elk publiek ze zal herkennen. De vier spelers in ‘Total Eclipse of The Heart’ van Theatergroep Kassys vullen op die manier een dik uur… 

John Adams Scheherazade.2 stelt teleur – ondanks fenomenale Leila Josefowicz

Even leek het er vrijdag 16 oktober op dat Leila Josefowicz een toegift zou geven, maar die bleef uit. Het publiek in het uitverkochte Concertgebouw had haar minutenlang toegejuicht voor haar fenomenale vertolking van Scheherazade.2, het tweede vioolconcert (of derde, als je Dharma at Big Sur voor zessnarige elektrische viool en orkest meerekent) van John Adams, die zelf het Koninklijk Concertgebouworkest… 

DJ Eddy De Clercq: Van ‘Nichtenherrie’ naar Neerlands Exportproduct

Eddy De Clercq, de Godfather van de Nederlandse house- en dancecultuur, schreef samen met Martijn Haas zijn autobiografie: Laat de Nacht Nooit Eindigen. Een verhaal over het ontstaan van de dj-scene in de Lage Landen, de opkomst van de housemuziek en het nachtleven met woeste feesten vol seks, dans, kunst, drank, slik en snuif. Tegen de achtergrond van de voortschrijdende… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands