Ga naar de inhoud

publiek

Een onpeilbare bron van verdriet in Thousand Yard Stare op #DeBasis

Vliegbasis Soesterberg staat vol met grote hangars, loodsen en andere massieve gebouwen. Allemaal gedroomde locaties voor theatermakers, lijkt het. Regisseuse Ilmer Rozendaal maakte voor haar voorstelling Thousand Yard Stare een andere keuze. Ze plaatste de solo in een klein, luchtig eikenbosje met daarin een oud en vervallen bunkertje. De tijdloosheid van deze plek blijkt ideaal voor haar kleine en menselijke… 

Afkicken van subsidieverslaving vereist grotere inspanning van de overheid dan Zijlstra wil

Kunstinstellingen zijn subsidieverslaafd en dus trekken we de subsidies in. De insteek van de VVD is helder. Over het precieze hoe, daar blijken ze langer over na te moeten denken, nu er zoveel tegenstand uit het land komt. Cold Turkey, de behandeling die gedoogpartner (leuk woord in dit verband) PVV voorstelt, zou wel eens doden tot gevolg kunnen hebben. Om… 

Argentijnse levens draaien onafwendbaar de vernieling in bij Mariano Pensotti

Draaimolens en toneel hebben iets met elkaar. Vooral de laatste jaren loopt een theaterbezoeker steeds vaker de kans om tegen een zogenaamd draaitoneel aan te kijken. Nadat Johan Simons van deze technische stijlfiguur gebruik maakte bij zijn regie van Hiob bij de Münchener Kammerspiele en Christoph Schlingensief het toneel spectaculair liet draaien bij zijn zwanenzang Mea Culpa is het nu… 

Kakelverse locatiekunstenaars maken zich op voor Festival DE BASIS

Met een paar creatieve vrienden en een leuk budget ravotten in een speeltuin van vele tientallen hectare ongerepte natuur. Omgeven door de resten van militair machtsvertoon. Je gaat er vanzelf ronkend van praten. Maar zo gaat dat soms. Met kunst. Om met de deur in huis te vallen: bezuinigingen zijn dus niet altijd slecht. Zo heeft het afstoten van de… 

Minifestival ‘De Nationale Theaterweek’ misbruikt logo Thuiswinkelwaarborg

De Nationale Theaterweek is nieuw en heel erg klein. En, vreemd voor een klein festival, adverteert groot op de site met het logo voor het Thuiswinkelwaarborg. Dat riep vragen op. Want klikken op het logo van het waarborg levert een heel ander resultaat op. Crimineel is het overigens niet, als je het logo van Thuiswinkel-waarborg gebruikt zonder dat je daarbij… 

Delft opent met minder kamermuziekverrassingen dan andere jaren

Alweer vijftien jaargangen omvat het Delft Chamber Music Festival, zo genoemd om het internationale karakter weer te geven. Violiste Isabelle van Keulen verzorgde de programmering van het kamermuziekfestival de eerste tien jaar, Lisa Ferschtmann – eveneens violiste – nam dit vijf jaar geleden van haar over. Maar ook dit toch zo succesvolle festival vreest de aankomende bezuinigingen. Jammer, want wat… 

Trouwe festivalganger laat zijn festival niet in het water vallen

Regen, regen, regen. Dat ziet er slecht uit voor de festivals. Toch? “Het weer is minder van invloed op een festival dan men denkt”, zegt Mark Hospers van Noorderzon. En zij kunnen het weten. Vorig jaar hebben ze veel regen gehad, en tegelijkertijd een recordaantal kaarten verkocht. Hoe kan het dat het slechte weer de festivals weinig lijkt te deren?… 

Eszter Salamon en Daniel Linehan juweeltjes van uiterst divers Julidans

Holland Festival, Julidans, IT’s, Over ’t IJ. Einde seizoen wordt er altijd een bak theater over Amsterdam uitgestrooid. Het internationale performance aanbod migreert tussen april en september van Utrecht (Springdance en Festival aan de Werf) via Amsterdam naar Rotterdam (Internationale Keuze). Wil je iets van de hedendaagse, internationale dans meekrijgen, dan moet je bij Springdance, HF en Julidans zijn. [Voor… 

Theaterinstituut Nederland verder als museum, misschien in Arnhem…

Slim, natuurlijk, maar ook hachelijk. Al zal er – hangend boven de afgrond – weinig anders opzitten, maar het TIN (Theaterinstituut Nederland) wordt dus een Podiumkunstenmuseum. Per 2013, omdat dan de geldkraan van het ministerie van OC&W dicht gaat. Daarmee zet het instituut een reddingsplan in werking waarmee in ieder gval de collectie kan worden gered. Of daarmee ook de… 

Succesvol Holland Festival sluit record-editie af in onzekerheid over toekomst

Foto: Pierre Nydegger Ter afronding. Het Holland Festival van 2011 zou wel eens historisch kunnen worden. Niet alleen was het het festival dat het meeste publiek trok sinds jaren, het was ook het festival dat plaatsvond terwijl een minderheidsregering van populisten, nationalisten en materialisten het einde afkondigde van de kunstsubsidies. We blikken daarom terug op een festival waarin we met… 

De markt op gaan zonder jezelf te verloochenen – dat is de kwestie

Sponsoring stoot het publiek af. Dat zou een conclusie kunnen zijn van het onderzoek dat de lectoraten Media, Cultuur en Burgerschap en Media en Entertainment van Inholland op Oerol uitvoeren. Met als centrale vraag ‘Hoe kan Oerol overleven zonder overheidsgeld?’ gaan ze de reactie van het publiek op commerciële uitingen na. “De vraag is hoe je marketingstrategieën kan toepassen zonder… 

#HF11: We praten na met Jeroen Stout, Daniël Bertina, Fransien vd Putt en Wijbrand Schaap.

  Ter afronding. Het Holland Festival van 2011 zou wel eens historisch kunnen worden. Niet alleen was het het festival dat het meeste publiek trok sinds jaren, het was ook het festival dat plaatsvond terwijl een minderheidsregering van populisten, nationalisten en materialisten het einde afkondigde van de kunstsubsidies. We blikken daarom terug op een festival waarin we met onze nieuwe… 

Foto: Jochem Jurgens

De Kus en DUS spekkoper bij laatste nominaties toneelprijzen

De Utrechtse Spelen (DUS) haalt met de succesproductie Augustus Oklahoma meteen drie nominaties binnen voor de toneelprijzen die in september worden uitgereikt: Ria Eimers voor de beste vrouwelijke hoofdrol, en Peter Bolhuis en Tjitsjke Reidinga dingen mee naar de prijzen voor beste bijrollen. Procentueel veel succesvoller dan DUS is echter De Kus, een productie van Hummelinck Stuurman, omdat daar de… 

dat zou best eens een grote manifestatie kunnen worden, komend weekend

We zijn niet zo van het rechtstreeks overnemen van persberichten, maar deze schoot er per ongeluk tussendoor. Voor wie het nog niet wist, maar tout kunst gaat zondag en maandag loos voor het behoud van het verstand in Nederland. Al zal dat op de architect van de bezuiniging, PVV-er Martin Bosma, geen effect hebben. Zelfs de cultuursector in Limburg (Geert… 

Een paar stevige missers, afgewisseld met veel onmisbaar moois in week 3 van het Holland Festival #hf11

De Dodo had het druk, deze derde week van het Holland Festival. Gelukkig opnieuw met een spannende mix van mooi, raar en bijzonder. Zoals het hoort, eigenlijk. Wat het Holland festival helemaal spannend maakt is dat dat soort uitersten zich soms binnen één programma kunnen afspelen, zoals bij het Nationale Ballet, of zelfs binnen één voorstelling, zoals bij De Russen… 

#HF11 ‘The select’ is keurig en braaf en mist op toneel de rauwe emotie van Hemingways roman

Zou de anti-reclame van premier Rutte cum suis door kunst weg te zetten als bestemd voor linkse types en andere idioten al effect sorteren? Je zou het bijna denken als je de tamelijk slecht gevulde zalen ziet tijdens de voorstellingen op het Holland Festival. Er zitten meer dan tien mensen op de eerste rij, maar toch houdt het allemaal niet… 

#HF11 Thomas Adès vaart zijn eigen schip en stuurt over vertrouwde wateren met nieuwe composities

De ark als de aarde, als een ruimteschip dat ons door de chaos van het heelal naar een veilige haven voert. De Poolster als ogenschijnlijk magnetisch middelpunt van het heelal waaromheen alle sterren draaien. Nee, dit is geen zweverig new age geleuter, het zijn de uitgangspunten voor Tevot en Polaris, twee grote orkestwerken van Thomas Adès, die onder leiding van de componist zelf hun Nederlandse première beleefden.

#HF11 Het Nationale Ballet kiest voor esthetisch dwalen en exotische plaatjes

‘Labyrinth’ heet de choreografie van Sidi Larbi Cherkaoui. Doolhoven intrigeren omdat je er in kunt verdwalen en dan per se de uitgang wilt vinden. Onderweg doet een mens dan allerlei onthullende ervaringen op omtrent zichzelf. Maar Cherkaoui komt niet toe aan deze gang. Hij begint meteen met symboliek. Een danseres houdt een brede band vast die vanuit het toneelhuis naar… 

#HF11 Ongekunstelde, sobere en krachtige ”Flûte Enchantée” van Peter Brook

Papageno pronkte gisteravond zonder zijn verenpracht. Sterker nog, de hele regie van Une flûte enchantée was een onopgesmukt genoegen. Sober. Integer. Je kunt een Nederlands publiek niet wilder krijgen dan met een dergelijke aanpak. Complimenten dus, voor Peter Brook. In het Muziekgebouw aan het IJ was de Nederlandse première van Brooks bewerking van Die Zauberflöte van Mozart. De productie draaide… 

#HF11 Jonge Hongaren in Leonce en Lena verdienen onze sympathie

Acteurs met soort van harembroeken en bamboestokken op een nondescript speelvlak. Sommigen onder u denken hierbij wellicht nostalgisch of vol huiver terug aan de tijd dat er in Nederland nog ‘Akademies voor Ekspressie’ waren. Toppunten van sociokunst. Ergens diep in de jaren zeventig van de vorige eeuw, dus. Het uit Hongarije afkomstige Maladype Theater past naadloos in dat beeld, dat… 

#HF11 Weerbarstige, lieflijke en humoristische noten bij minifestival Xenakis 1234

Met de strijd tussen Titanen en goden op de berg Olympus opent Xenakis 1234, een minifestival in het grote Holland Festival. In vier concerten, verspreid over twee dagen, staat Iannis Xenakis centraal. Daarnaast is ook nog een omvangrijke tentoonstelling aan de Griekse componist gewijd, die van huis uit wiskundige en architect was.

#HF11 Milieuboodschap in ‘Birds with Skymirrors’ geeft fantasie geen vleugels, maar zit letterlijk in de weg

Je kunt je ogen bijna niet afhouden van de voeten. De dansers maken drukke, snelle pasjes en toch lijken hun lichamen over het toneel te glijden. Het straalt iets van volmaaktheid uit. In ‘Birds with Skymirrors’ krijg je voortdurend het gevoel dat de vogelwereld model heeft gestaan voor de bewegingen. Trillende handen doen aan vleugeltoppen denken, kwetsbaar de luchtlagen aftastend.… 

#HF11: Zo groots, zo extreem en zo beklemmend als Schlingensiefs ‘Mea Culpa’ zie je theater maar zelden

Jong sterven blijkt niet alleen gunstig voor hemelbestormers als Buddy Holly, Sam Cooke of Jezus. Ook in een toch tamelijk elitaire wereld als die van het Duitse theater kun je door een vroege dood sterstatus bereiken. Dat is ieder geval Christoph Schlingensief overkomen, de man die in 2010 aan longkanker overleed. De man had in het hele Duitse taalgebied al… 

#HF11: Met The School for Scandal geeft Deborah Warner een vrolijke schop tegen een aartsconservatieve theatertraditie. De Britten zijn not amused.

Foto: Neil Libbert

Dat was even knarsetanden voor de Britse theatercritici. De gevierde regisseur Deborah Warner (1959) trok onlangs Richard Brinsley Sheridan’s The School for Scandal uit de kast. Een stuk uit 1777, en een onaantastbaar onderdeel van de Britse theatercanon. Voortbordurend op de stijl van haar eerdere productie Mother Courage (2009) gaf Warner ook aan The School for Scandal – godbetert – een eigenzinnige, hedendaagse draai.

 

“Met veel video, licht, muziek en kabaal – als een rockconcert, ” grijnst Warner in het kantoor van het Barbican Theatre in Londen. “Mother Courage had een ontzettend populistische, spannende sfeer. Ik houd ontzettend van die arrogante theatraliteit, en die stijl wilde ik voortzetten in The School for Scandal. Voor mij was het de grote uitdaging om de Brechtiaanse theaterstijl van Weimar – die ik via Mother Courage weer had ontdekt – te laten botsen met een achttiende-eeuwse theatertekst.”

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands