Sorting by

×
Ga naar de inhoud

7 redenen waarom je moet investeren in Holland Festival 2017 #hf17

Ruth Mackenzie heeft enorm veel voor elkaar gekregen in de korte tijd dat ze baas is van Holland Festival. Ik heb het festival nu sinds de late negentiger jaren meegemaakt en zag het evolueren van iets dat heel persoonlijk en soms obscuur was (onder Ivo van Hove), tot een etherisch feest van zinderende esthetiek (met Pierre Audi), tot wat het… 

Een geestig boekje over zelfmoord (8 ongemakkelijke vragen aan Jente Posthuma en Bas Uterwijk)

Schrijver Jente Posthuma (1974) en fotograaf Bas Uterwijk (1968) maakten samen een boekje over de zorgvuldig geplande zelfmoord van Uterwijks vader, Henk. Probeer een beetje goed over me te denken is een intiem, zoekend, berustend en bij vlagen hilarisch portret van een weggevallen geliefde. Bas en ik troffen elkaar op de Brazilian Jiu Jitsu-mat, ergens in 2005. We probeerden elkaar… 

Duits echtpaar verzamelde unieke sieraden in Deens Design #Aarhus2017

Tere bloemblaadjes, stoere schakels, een spijkerkraag. Je kunt het zo gek niet verzinnen of Deense ontwerpers hebben ze vormgegeven in zilver als sieraad. Duizend juwelen bieden een overzicht van Deense vormgeving uit de twintigste eeuw. Daar zijn internationaal bekende ontwerpers en edelsmeden bij, zoals Georg Jensen (niet alleen juwelen maar ook zilver vaatwerk), Kaj Bojesen (niet alleen zilver maar ook… 

Dirigent Alan Gilbert laat Koninklijk Concertgebouworkest stralen

Alan Gilbert dirigeerde het Koninklijk Concertgebouworkest woensdag 8 februari voor de vijfde keer. Tot eind van dit seizoen is hij chef van de New York Philharmonic, waarmee hij zijn liefde voor eigentijdse muziek uitbundig heeft uitgedragen. Hij bleek de ideale dirigent om het nieuwe werk van Joey Roukens in première te brengen en voerde de musici trefzeker door de enerverende… 

Prins Igor bij De Nationale Opera: niet ingeloste verwachtingen

‘Het ontketenen van een oorlog is de beste manier om aan jezelf te ontsnappen’, lezen we op het gaasdoek voor het podium van de Stopera. Daarna begint het Rotterdams Philharmonisch Orkest aan Prins Igor van Alexander Borodin. Een rake oneliner, maar hij wekt verwachtingen die niet worden ingelost. Ook muzikaal laat deze coproductie van De Nationale Opera en de New… 

Max, alsjeblieft, zet Martine en André samen in Heel Holland Bakt!

Een voorbeschouwing over Heel Holland Bakt in februari? Is dat niet wat voorbarig? Nou nee, want de deadline voor potentiële bakkers is al 1 maart aanstaande en de opnames beginnen in april. Dus we moeten er snel bij zijn. Laten we eerst het misverstand uit de weg ruimen dat dit omroep MAX programma voor bejaarden zou zijn. Heel Holland Bakt… 

Para | Diso Revisited

Vijf dagen later zit PARA | DISO Revisited van ICK nog in je kop

De voorstelling PARA | DISO Revisited krijg je moeilijk uit je systeem. De gniffelende engel, de extase van de vrouwelijke dansers, de nobele klassieke ridder. En sublieme dans. Man, man, man. La Divina Commedia revisited PARA | DISO Revisited is een herwerking van youPARA | DISO uit 2010. Het werk sluit een serie van vier delen af geïnspireerd op Dante Alighieri’s… 

Alles over Niets. Deense première van jeugdopera Intet door David Bruce

Van een land waar een giraf ontleed wordt voor kinderen als vakantie-attractie, hoef je geen zoetsappige roze Disneyopera te verwachten. En dat is Intet (= Niets) dan ook niet. Denk Lord of the Flies, plaats van handeling: een vredig Deens dorpje. Denk ook: Søren Kierkegaard – want filosofie. Ook bepaald geen lolbroek. Het verhaal Intet is gebaseerd op het gelijknamige… 

15 februari: Uitreiking CCD Award 2017

Op 15 februari 2017 vindt in De Melkweg de uitreiking van de CCD Award 2017 plaats. Juryvoorzitter Mariëtte Hamer zal het verlossende woord uitspreken en vertellen wie de prijs van € 5000,- in de wacht zal slepen. Het is een spetterend programma met unieke performances van de vijf genomineerden. Van rap tot film, van zang tot dans, alles komt in… 

Dansfestival sluit af met onstuimige erotiek en heftige confrontatie

Het thema van deze laatste dag van het Moving Futures festival klinkt en beetje theoretisch: zelfreflectie en culturele identiteit. Maar in het overvloedige programma wordt duidelijk hoe direct deze woorden iedereen raken. Macho Macho Dat is al meteen duidelijk in Macho Macho van de Bosnisch-Nederlandse theatermaker Igor Vrebac. Hierin zoeken twee performers hun weg in een wereld van mannelijke ideaalbeelden.… 

Exit pursued by a bear

Afscheidsvoorstelling Arthur Rosenfeld gaat over één persoon. Ana Teixido.

Choreograaf Arthur Rosenfeld nam op 5 februari 2017 (voorlopig) afscheid van een lange danscarrière. Een die vooral steunt op zijn vrouw, danseres Ana Teixido. Zo’n afscheid gaat bij Rosenfeld niet zonder slag of stoot. Het veld ruimen voor een ander, wie wil dat nou echt? Exit pursued by a bear, gebaseerd op een zonderlinge regie-aanwijzing van Shakespeare, gaat door tot het… 

Hymn to St. Cecilia van Britten: staatsgevaarlijke (c)ode?

Het Nederlands Kamerkoor trapt vrijdag 10 februari in Utrecht de concertreeks Sacred and Profane af, naar het gelijknamige koorwerk van Benjamin Britten. Op het programma staat ook diens populaire cyclus Hymn to St. Cecilia, die hij componeerde tijdens de Tweede Wereldoorlog. De partituur werd in 1942 door de Amerikaanse douane in beslag genomen omdat zij staatsgevaarlijke codes zou bevatten. De Amerikaanse vrees voor een… 

Hoe alles in dans over relaties gaat en een glas wijn kloven kan dichten

Als er één onderwerp is dat eindeloos veel in dans is uitgewerkt, dan zijn het wel de vele manieren waarop mensen relaties met elkaar aangaan. Toch is het goed dat Moving Futures dit thema op de derde dag van het festival nadrukkelijk centraal stelt. Het is onuitputtelijk, kan altijd weer op een nieuwe manier inspiratie geven en zelfs in een… 

Regisseur Olivier Assayas: ‘Films maken kun je in een paar weken leren’ #iffr2017

De Jurriaanse zaal in de Doelen is het decor van een Masterclass van de Franse filmmaker Olivier Assayas (1955), een oude bekende van het International Film Festival Rotterdam. Van hem is de volgende typerende uitspraak: ‘Het filmen van het gezicht van een acteur is volgens mij het meest krachtige waartoe cinema in staat is. Als het kader goed is, als… 

Techniek en dans geven grensverleggende theaterervaring

Dans en technologie. Dat is het thema op de tweede dag van het Moving Futures festival. Na het zien van dit breed samengestelde programma twijfel ik er niet meer aan dat er zoiets bestaat als ‘vooruitgang in de kunst’. Daarbij gaat het niet alleen om de nieuwe middelen die de kunstenaar kan gebruiken om zijn werk gestalte te geven. De… 

Gerrit Rietvelds Rood-blauwe stoel in oorspronkelijke en latere toestand (bron: commons.wikimedia.org)

De Rietveldstoel was bruin – 10 dingen die u niet wist over De Stijl #MTDD

Iets met rechte lijnen en vlakken en primaire kleuren. Zo ver komen we allemaal nog wel met De Stijl. Maar wist u dat er ook Stijl-muziek bestond en dat daar een mechanische figuur bij, eh, Stijl-danste? Even de zaken op een rijtje voor het Mondriaan to Dutch Design-tentoonstellingenseizoen begint. 1. Mondriaan was niet de grote man van De Stijl Piet… 

Kunstenaars, ga de natuur in, voor het te laat is (en andere redenen tot hoop)

Er zijn mensen, ook in de kunsten, die nog steeds denken dat de wereld niet definitief veranderd is. Die vermoeden dat een stem op een cultuurvriendelijke partij in een klap de klok acht jaar terug zal draaien. Die mensen zullen na 15 maart wakker worden in een nieuwe wereld, zelfs als Nederland plots gekozen heeft voor een al dan niet… 

Moving Futures in Amsterdam: jong talent toont speelse dans over identiteit

De Amsterdamse versie van het Moving Futures festival 2017 is begonnen. Vier dagen lang tonen jonge dansmakers alle kanten van hun creativiteit. Ik maakte een kosmische reis mee met (SHIFT), werd vrolijk van Third Culture Kid van Joseph Simons en zag de spanning een beetje inzakken door een piano aan het eind van Your Mother at my Door van Timothy and… 

Jim Jarmusch met Paterson nu al een van de toppers van ‘Rotterdam’ #iffr

Het bekende Tijger logo van het International Film Festival Rotterdam(IFFR) is veranderd in een  kleurrijke IFFR Planeet, waar met een beetje moeite de tijger nog in terug te vinden is. Dat kleurrijke  komt ook tot uiting in de programmering. Ik ben op zoek naar de mooiste parels uit het programma. Uit de USA komt ‘Paterson’, vintage Jim Jarmusch. Maar er… 

Pauline Slot: ‘Mensen die schrijven hebben hele hoge verwachtingen.’

Pauline Slot debuteerde in 1999 zeer succesvol met de roman Zuiderkruis, dit boek werd in dat jaar het best verkochte debuut. Dood van een thrillerschrijfster is haar zevende roman. Zij schrijft ook non-fictie en is docent creative writing. De verteller in Dood van een thrillerschrijfster Selma Hoogstins is auteur en schrijfcoach. Zij ontvangt in de zomer op haar paradijselijke landgoed… 

Schrijfster Annelies Verbeke: ‘Er hangt een apocalyptische sfeer over mijn bundel’

De Belgische schrijfster Annelies Verbeke combineert in haar nieuwe verhalenbundel Halleluja op een knappe manier ernst en absurdisme. De bundel maakt opnieuw duidelijk waarom de Belgische schrijfster weleens de ‘diva van het korte verhaal’ is genoemd. Zoals al haar werk, bevat ook de nieuwe bundel Halleluja naast een serieuzere toets tal van grappige, absurdistische en soms zelfs surrealistische situaties en… 

Howl Spinvis

Talkshow Howl van Spinvis loopt volledig uit de hand

Danskunstenaar Amos Ben-Tal en songkunstenaar Spinvis zetten een intrigerende talkshow in elkaar. En die loopt helemaal niet zoals je verwacht. Want wat gebeurt er als je een oer-Hollandse liedjesschrijver en een Israëlische choreograaf met een balletverleden een gezamenlijke voorstelling laat produceren? Juist. De talkshow Het licht in de zaal blijft aan. Wij het publiek, zijn een talkshow-publiek. Ook op het toneel zitten… 

‘Maar iedereen wil toch eigenlijk dood?’

Actrice en cabaretière Yora Rienstra (35) weet van dichtbij wat depressie kan aanrichten in een mensenleven: haar grootmoeder was manisch-depressief. Daarom ook stemde ze toe, toen ze werd gevraagd om de solovoorstelling PAAZ te spelen, ook al wolde ze na zeven jaar cabaret eigenlijk niet opnieuw in haar eentje op het podium staan. ‘Maar ik vond het boek van Myrthe van der Meer…