Ga naar de inhoud

ACTUEEL

Alles over politiek, beleid, samenleving en hoe die dingen met cultuur en kunst te maken hebben.

Noreena Herz kukelt van voetstuk op Writers Unlimited

“Luister niet naar de experts, ze hebben het eigenlijk altijd mis.” De kern van ‘Eyes wide open’, het nieuwste boek van Noreena Hertz, is helder. Dat ze zelf deskundige is, en dat haar visie daarom ook gewantrouwd moet worden, is logisch. Dat het gesprek wat ze over dit onderwerp voerde met oud-politica Femke Halsema almaar bizarder werd, was niet zo logisch. Ronduit schokkend was de val die de schrik van alle bankiers ter wereld aan het eind maakte.

Geen happy seks, maar bittere seks #WU14

Soms kan een programma van Writers Unlimited je op het verkeerde been zetten. Vorig jaar was de late night talkshow over literaire seks een hilarisch hoogtepunt – pun intended –  van het festival. Dit keer viel er in het programma Let’s talk about sex bar weinig te lachen.

Vergeet de connotaties met Salt N Pepa. De Indonesische Linda Christanty schrijft niet over ‘happy seks, maar over bittere seks als machtsmiddel, als vorm van dwang en geweld.’ Daar werden we even stil van. 

‘Dankzij facebook heb ik tijd over’: schrijvers omarmen het sociale netwerk op Writers Unlimited

Fouad Laroui doet niet aan internet. De van oorsprong Marokkaanse auteur en hoogleraar heeft zelfs geen mobiele telefoon. “Ik besef dat ik daarmee behoor tot een kleine elite”, verklaart hij tijdens een debat op Writers Unlimited, “maar ik zie er het nut niet van in.” Zijn tafelgenoten deelden zijn mening niet, en dat is best opmerkelijk. Nog maar een paar jaar geleden beschouwde het merendeel va de internationale schrijverselite de sociale media als iets waarmee zij zich niet hoefde te bemoeien.

‘De uitgerangeerde Marokkaan en de Vlaming mogen het weer uitvechten’ #WU14

In de rijke traditie van schrijvers die elkaars bloed wel kunnen drinken en de ander schuimbekkend met de pen te lijf gaan, orkestreerde Writers Unlimited een ‘polemiek’. Abdelkader Benali verwoordde in dit debat de stem van het volk, en Saskia De Coster die van de elite. Beiden hakten op elkaar in met hulp van moderator Elsbeth Etty. Resultaat: veel onsamenhangend getreiter.

2 nachten vol seks, drank en ontspannen schrijvers: een minigids

Writers Unlimited is het leukste literaire festival ter wereld. Wij kunnen het weten, want we zijn er nu alweer twee keer geweest. Of de vergelijking met al die 20 miljoen andere literatuurfestivals in de wereld helemaal zuiver is, weten we niet. We weten wel dat heel veel van de schrijvers die Writers Unlimited bezoeken, het met ons eens zijn. Althans gedurende die paar dagen en vooral nachten in januari.

Een paar redenen.

Verwachte werkloosheid door kunstbezuinigingen nog steeds op minimaal 3000

Het UWV verklaarde afgelopen donderdag geen idee te hebben hoeveel mensen nu werkelijk werkeloos zijn geworden door de cultuurbezuinigingen. Uit een nogal krakkemikkig ogend onderzoek van NRC Handelsblad, dat uitsluitend keek naar banen die verloren waren gaan in Amsterdam en alleen bij rijksgesubsidieerde instellingen, bleek dat alleen die categorie al 600 klanten voor het UWV had opgeleverd. De rest valt buiten het blikveld van het kantoor in Amsterdam.

Vrijspraak voor kunstenaars: Mars der Beschaving was toch beschaafd

De politie heeft te hard opgetreden bij de Mars der Beschaving op 27 juni 2011 in Den Haag. De demonstratie tegen de bezuinigingen op de kunst, die vanwege zijn nogal elitaire naamgeving omstreden was, eindigde met een paar charges van de ME op kunstenaars. Hun vriendelijke sit-in ontaardde daardoor in iets wat tegenstanders van al die elitaire subsidieslurpers (aldus Martin Bosma van de PVV) maar al te graag zagen: geweld.

Photocredits: Cultuurmarketing

Papier leeft nog: culturele sector maakt vaker eigen magazines

Een eigen – al dan niet glossy – magazine is voor steeds meer kunstinstellingen de ideale manier om klanten te binden. Hoewel relatief duur om te maken, gebruiken de kunstinstellingen zo’n magazine voor achtergrond en verdieping. Precies dat wat ze vaak missen bij de traditionele, papieren, media.

143.000 gebruikers bleek te weinig: Video on Demand-pionier Ximon stopt per 29 januari

Video on Demand (VoD) is een groeimarkt, zo vernamen we deze week op de nieuwjaarsbijeenkomst van de bioscoopbranche. Desondanks ziet Ximon, een van de Nederlandse pioniers op dit gebied, zich genoodzaakt aan het eind van deze maand de winkel te sluiten.

Groei bioscoopbezoek stagneert, Verliefd op Ibiza Nederlandse koploper

Kerst heeft het bioscoopjaar 2013 gered. Leek het begin december nog niks te worden met het bioscoopbezoek, de laatste drie weken van het jaar hebben veel goedgemaakt – met dank aan Hobbit 2.

2013 sloot af met 30,8 miljoen bezoekers, zo maakte Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie bekend op de nieuwjaarsbijeenkomst van de bioscoopbranche. Best bezochte film

Het slagveld van de kunst: 41 instellingen weg, 132 door zonder subsidie

De eerste balans van de kille sanering door Rutte 1 is er. Bussemaker stuurde hem naar de 1e kamer. In Nederland zijn 41 kunstinstellingen opgeheven, terwijl 132 andere clubs dapper volhouden zonder subsidie (en dus ook zonder personeel). Hoe lang deze firma’s op vrijwilligers door zullen draaien, is nog onbekend. Volgend jaar zullen we er vast een paar kunnen bijvoegen in het rijtje overledenen.

La Grande Bellezza en Borgman beste films 2013 volgens Nederlandse filmpers

Leden van de Nederlandse Kring van Filmjournalisten (KNF) en andere filmcritici hebben de Italiaanse tragikomedie La Grande Bellezza uitgeroepen tot beste bioscoopfilm van 2013. Volgens dezelfde critici is Borgman van Alex van Warmerdam de beste Nederlandse film van dit jaar, zo maakte de KNF bekend.

La Grande Bellezza van Paolo Sorrentino kreeg de meeste punten nadat

NRC Next checkt maar half: concertbezoek loopt wel degelijk terug

Het is nog erger
Update n.a.v. publieksvraag. Wilmar de Visser, contrabassist bij het Radiofilharmonisch orkest, meende andere cijfers te hebben gezien bij OCW, maar toen we dat uitzochten, bleken die cijfers nog erger dan we hier al vermoedden.  Omdat het een uitsplitsing over het genre klassiek en opera betreft, hier het antwoord: “Ik heb het even gecheckt, maar je gooit je eigen glazen in. Het gemiddeld aantal bezoekers bij opera en orkesten samen (omdat je 2012 niet uitsplitst) is schrikbarend teruggelopen in Nederland tussen 2011 en 2012. Namelijk van repectievelijk 982 in 2011 tot 729 in 2012. Dat is een daling met bijna 25%.”

‘Homofiliepropaganda gaat niet over homofilie’: Rotterdam steunt Gergiev

Ze zaten er verschrikkelijk mee in hun maag. Daar in Rotterdam, bij De Doelen. Want ‘hun’ Valery Gergiev, oud chef van het lokale orkest en naamgever van het prestigieuze festival dat soms in september wordt gehouden, houdt niet van homo’s. Althans, dat geloofden wij allemaa

Toonkunstkoor niet bang voor Boerenbruiloft Stravinsky

Het Toonkunstkoor Amsterdam heeft al vanaf zijn oprichting in 1829 een naam hoog te houden. In vroeger tijden was het steevast van de partij als het Concertgebouworkest en Willem Mengelberg grootschalige koorwerken brachten. Hoewel het koor nog altijd bestaat uit amateurs en de band met het illustere orkest is afgezwakt, zet het nog altijd (zeer) veeleisende stukken op de lessenaars. Zo verzorgde… 

4 oude koeien in eeuwige Amsterdamse theateroorlog oorzaak Daamens oekaze?

Hoe kan een doorgaans heel gewone, aimabele theaterdirecteur opeens naar buiten komen met de mededeling dat een paar orkesten weg kunnen en het Nationale Ballet moet worden geoutsourced? Wij vroegen ons dat af en togen gisteren naar de parkeergarage bij het Concertgebouw.

Pianoman Kiev geïnspireerd door kunst op Hoog Catharijne

De Pianoman, de jongen die dit weekend viral ging omdat hij piano speelde tegenover een peloton ME in Kiev, kwam in Hoog Catharijne op zijn idee. NRC Handelsblad meldt dat. De 22 jarige Markian Matsech liep deze zomer als zovelen door het Utrechtse winkelhart, net toen daar de kunstmanifestatie Call of the Mall plaatsvond.

Sell! Sell! Sell!, zegt Gorilla. Vier redenen waarom de cultuurindex een nutteloos speeltje is

ABN verwijdert tekst.
We hebben de tekst van het ABN/AMRO bericht nog beschikbaar voor wie geïnteresseerd is. Klik op de plus onderaan.

We hebben een cultuurindex. Vandaag werd hij gepresenteerd door de Boekmanstichting, een cultureel onderzoeksbureau. De cultuurindex, eigenlijk een AEX voor cultuur, is bedoeld om inzicht te geven in de stand van de cultuur. Probleem is wel dat de cijfers een beetje oud zijn. Dankzij de index weten we nu dus dat het er in 2011 best aardig voorstond met de cultuur in Nederland. Maar ja. Dat is twee jaar geleden.

Waarom het Nationale Ballet moet blijven en Melle Daamen voorzitter van de Raad voor Cultuur moet worden.

Update
Inmiddels heeft Joop Daalmeijer in NRC Handelsblad wat paniekerig gereageerd op de opinie van Melle Daamen, die hij een ongeduldige ondernemer noemt:  “Je kunt je voorstellen dat je nog twee in plaats van vier dansgezelschappen structureel subsidieert. De andere twee zouden voor projecten subsidie kunnen aanvragen bij het Fonds Podiumkunsten, dat dan meer middelen moet krijgen.”

Poëzie en reflectie in IDFA-winnaar Song from the Forest

Met de bekroning van Song from the Forest van Michael Obert koos de jury voor een poëtisch filmessay dat een zeer persoonlijk relaas combineert met reflectie over onze cultuur. Samedi is een 13-jarige Bayaka-Pygmee uit Centraal-Afrika die hier voor het eerst naar het geboorteland van zijn Amerikaanse vader reist.

Kunst of Kitsch? Bepaal het zelf bij dertig essentiële werken van Pan Amsterdam

Zondag 24 november opende de PAN officieel haar deuren voor het publiek. Hier staan ruim honderd galeries en handelaren die laten zien wat er zoal te koop is aan kunst, antiek en design. Een klein museum dus, maar dan één waar alles te koop is. Een schilderij van een miljoen euro is geen uitzondering. Toch zijn er ook objecten voor veel minder te koop.

Red, Yellow and Blue (foto: Bob Karman)

Isabelle Beernaert heeft succes. Vier redenen waarom het niet alleen aan SYTYCD ligt.

Het gaat helemaal niet zo goed met de danskunst, zegt men. Ik sprak een dansmarketeer die me vertelde dat de zalen vaak maar voor een kwart vol zitten. En dat geldt dan ook voor dansmakers die een  Oscar voor de dans hebben gewonnen. Waar wel veel publiek op afkomt, zijn sprookjes. En Isabelle Beernaert.

Wat verklaart het succes van deze Belgische choreografe?

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands