Meteen naar de inhoud

marketing

NFF 2012 – Alle studentenprijzen naar de Filmacademie

De Filmacademie kan tevreden zijn. De twee jury’s die op het Nederlands Filmfestival maandagavond de drie studentenprijzen uitreikten hadden ook naar eindexamenwerk van andere Nederlandse academies met een filmsectie gekeken. Maar uiteindelijk waren alle gelukkigen studenten van de Nederlandse Film en Televisie Academie, zoals de Amsterdamse opleiding voluit heet.   Alweer Magnesium. De Tuschinski Award voor de beste afstudeerfilm, dit… 

Gergjev Festival vol zondagmiddagmuziek

Wat zou er aan de hand zijn met het Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival – de officiële naam om toch die internationale uitstraling maar te benadrukken? Al bij het betreden van concertgebouw de Doelen bekruipt je direct het gevoel bij een gewoon, doordeweeks concert te zijn aangeland, ook al staat Valeri Gergjev op de affiches. Geen aankleding van de grote ruimtes… 

De Belofte hoofdthema op 32e Nederlands Filmfestival – publiekswerving opgevoerd

Volgend jaar zal het Nederlands Film Festival het hoofd moeten bieden aan omvangrijke bezuinigingen. Laten we daarom dit jaar extra genieten, was de aanbeveling waarmee festivaldirecteur Willemien van Aalst vanmiddag de persconferentie met presentatie van het programma van het 32e Nederlands Film Festival afsloot. Juist in deze tijd van economische tegenwind heeft het festival dit jaar gekozen voor De Belofte… 

Tate London heeft 100.000 leden. Gelukkig niet allemaal actief

Martin Barden beseft dat een oud model werkt, waar iedereen altijd roept om nieuwe vormen. Als marketingbaas van het de Tate musea in Londen zorgde hij voor een groot vriendennetwerk. Meer dan 100.000 leden heeft dat museum dus. mensen die zich deel van de club voelen, en die je in de watten moet leggen.

Te vol of niet te vol bij het subsidietheater

Hein Janssen (Volkskrant) schreef naar aanleiding van een paar voorstellingen met BN’ers in het gesubsidieerde circuit een column waarin hij stelde dat subsidie daar niet voor bedoeld was. De belangenvereniging voor acteurs vond dat reden genoeg voor een debat. We maakten er een filmpje bij.   We hebben dat opgemaakt in storify, een mogelijkheid om tweets en andere socialmedia-berichten samen… 

Hun carnaval is ook al leuker. Braziliaans kunstbudget groeit met 10% per jaar.

Brazilië heeft elk jaar 10% meer over voor kunst, sport en vermaak, plus dit jaar nog 600 miljoen extra. Als we in Nederland ooit weer gaan groeien met de economie kunnen we kiezen tussen het Chinese en het Braziliaanse model. In China gaat de groei vooral naar puissant rijke ondernemers, en kopen de rijker geworden burgers massaal geproduceerde luxewaar. Voor… 

Orkesten in Oost-Nederland gaan latten

Bijna dertien miljoen vroeg Het Gelders Orkest (HGO) aan de provincie Gelderland. Het kreeg drie-en-een-half. Precies genoeg om de korting op de rijkssubsidie de komende twee jaar op te vangen en toe te werken naar een nieuwe organisatiestructuur en een nieuw verdienmodel, zoals omschreven in een zeer ambitieus businessplan, dat…… wacht even. Hier hebben we toch al over geschreven?

Ambities Stadspromotie maakten Grenswerk kansloos.

Festival Grenswerk kreeg op dinsdag 21 februari te horen dat het na drie succesvolle jaren moet stoppen, omdat het niet spoort met de ambities van Stichting Enschede Promotie. Het in 2009 opgezette festival kreeg na een vernietigend rapport van deze opgekalefaterde VVV door de wethouder een dik eisenpakket opgelegd waaraan het niet kon voldoen.

‘Ajax-toestanden’ in plotselinge oorlog tussen Nederlands Symfonie Orkest en Nationale Reisopera

Deze week begint de Nationale Reisopera met de repetities van Mozarts Le nozze di figaro. In de bak het kersverse Nederlands Symfonie Orkest onder leiding van Jan Willem de Vriend. Business as usual, want beide gezelschappen werken al jaren nauw samen en zijn verenigd in het Nationale Muziekkwartier Enschede. Alleen: orkest en operagezelschap praten sinds vorige week niet meer met elkaar.

Over smaak valt niet te facebooken. Harvard: alleen klassieke muziek en jazz-voorkeuren zijn overdraagbaar in sociale netwerken

Voor sommigen leken sociale media dé oplossing voor de manier waarop bedrijven hun waar aan de man kunnen brengen. Je verkoopt iets aan één persoon, en die persoon vertelt zijn goede ervaringen door in zijn of haar sociale netwerk. Zo zou je met relatief weinig inspanning veel mensen kunnen beïnvloeden. Niet dus. Vriendennetwerken op facebook zijn nauwelijks geïnteresseerd elkaars smaak.… 

Bezuinigingsjaaroverzicht 2011. Of hoe de PVV-kreet ‘Kunstsubsidies schaffen we af’ breed gehoor vond

Was 2010 nog het jaar van PVV-standpunten over cultuur die plotseling werden gedeeld door andere partijen (“kunstsubsidies schaffen we af”), het jaar 2011 viel onder de uitvoering daarvan. Opvallend was het gemak waarmee ook regionale en lokale bestuurders ditzelfde kapmes hanteerden, zoals PVV-woordvoerder Bosma niet naliet te getuigen. Zo bijvoorbeeld ging er in de gemeente Almelo 30 % àf van… 

Kleine selectie van groot leed voor de kerstweek

Er komt definitief geen onderzoek naar een verzelfstandiging van het Van Abbemuseum in Eindhoven. Een raadsmeerderheid wil volgens het voorstel de kansen laten onderzoeken om meer geld te verdienen en te besparen op uitgaven. Een politiek partij stelde eerder voor dat er veel meer bezoekers en inkomsten binnen zijn te halen met een minder elitair programma. Bij het Geldmuseum in Utrecht… 

Honderddertigduizend bezoekers voor het Cultureel Persbureau in 2011. De lat voor 2012 ligt hoog.

Daar schrikken we zelf best een beetje van. Dat het best goed liep met het Cultureel Persbureau, wisten we, maar een bereik van meer dan 100.000 mensen hielden we eigenlijk niet voor mogelijk. We hadden immers niets aan marketing gedaan. Alleen maar inhoud geplaatst en geen gratis kaarten weggegeven. En maar één keer iets met een blote vrouwenborst erin. Enfin.… 

Nieuws van het landelijke cultuurfront

Positief nieuws om mee te beginnen: in Den Haag verdubbelt de gemeente de inleg van fotograaf/filmer Anton Corbijn voor zijn jeugd-cultuurfonds Haagse Bluf met €75.000. Het fonds kreeg van Corbijn overigens wel nadrukkelijk de opdracht mee zich niet te bemoeien met de gesubsidieerde culturele sector. Dus compensatie voor de kortingen hoeft die niet te verwachten. In Arnhem is de wethouder tevreden met de… 

Regio-overzicht: kettingbrieven in Rotterdam, slechts 1 jaar recht op vernieuwing in Zierikzee, en Eindhoven niet blij met Kamerkoor

Gemeente Groningen bezuinigt op Gezinsbode De gemeente gaat 150.000 euro bezuinigen op het publiceren van stadsberichten in de Groninger Gezinsbode. Het Stadsbestuur wil de besluiten en vergunningen in het vervolg elektronisch bekendmaken, bijvoorbeeld op de website van de gemeente. (..) Het aantal pagina’s in de Gezinsbode wordt gehalveerd. (..) bron: OogTV 10 nov 11   Meeste raadsleden verwachten korten subsidies… 

Nederlands Film Festival – Tuschinski Award voor Als ik jou niet had

De Tuschinski Award voor beste eindexamenfilm van de Filmacademie werd vanmiddag op het Nederlands Film Festival toegekend aan Anne-Marieke Graafmans voor haar documentaire Als ik jou niet had. Bijzonder aan de uitreiking van deze prijs voor aanstormend talent is dat het commerciële bioscoopbedrijf en de onafhankelijke filmkritiek hier even samen optrekken. De Tuschinski Award wordt uitgereikt en met 5000 euro… 

Trouwe festivalganger laat zijn festival niet in het water vallen

Regen, regen, regen. Dat ziet er slecht uit voor de festivals. Toch? “Het weer is minder van invloed op een festival dan men denkt”, zegt Mark Hospers van Noorderzon. En zij kunnen het weten. Vorig jaar hebben ze veel regen gehad, en tegelijkertijd een recordaantal kaarten verkocht. Hoe kan het dat het slechte weer de festivals weinig lijkt te deren?… 

De markt op gaan zonder jezelf te verloochenen – dat is de kwestie

Sponsoring stoot het publiek af. Dat zou een conclusie kunnen zijn van het onderzoek dat de lectoraten Media, Cultuur en Burgerschap en Media en Entertainment van Inholland op Oerol uitvoeren. Met als centrale vraag ‘Hoe kan Oerol overleven zonder overheidsgeld?’ gaan ze de reactie van het publiek op commerciële uitingen na. “De vraag is hoe je marketingstrategieën kan toepassen zonder… 

“Kenmerkend aan het boekenvak blijft het oeverloze geouwehoer, maar deze avond had ik niet willen missen.” Alle tweets van #evdu, met video.

Er gebeuren interessante dingen in deze dagen. De digitale revolutie begint trekjes te krijgen van een echte revolutie. Nog niemand heeft zichzelf in brand gestoken, zoals in Tunesië, maar inmiddels trekken wel steeds meer mensen de virtuele straat op om de oude machten omver te werpen: na de platenmaatschappijen, die zich lieten overvallen door de downloadende mens, en de kranten die zich lieten overvallen door de vrij naar informatie zoekende mens, zijn nu de uitgevers van boeken aan de beurt, zo lijkt het.

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands