Meteen naar de inhoud

TivoliVredenburg

Grażyna Bacewicz: ‘Een componist wil zichzelf niet herhalen’

In Polen staat haar naam op straatbordjes en schoolgebouwen en staan beelden van haar in openbare parken. Grażyna Bacewicz (1909-1969) was de eerste Poolse vrouw die als componist internationaal succes oogstte. Haar werk is zelfs te vinden op een van de cd-anthologieën van het Koninklijk Concertgebouworkest. Toch is zij hier te lande nog altijd vrijwel onbekend. Onterecht, want zij schreef… 

Guess who is Utrechter van het jaar: spannend festival in rijtje met FC en Daphne

Johan Gijsen is verkozen tot Utrechter van het Jaar. De organisator van het Le Guess Who? Festival volgt FC Utrecht-eigenaar Frans van Seumeren (2015) en atlete Dafne Schippers (2014) op. De verkiezing voor Utrechter van het Jaar werd gehouden door het AD Utrechts Nieuwsblad. Zes columnisten selecteerden tien genomineerden waarop gestemd kon worden. Gijsen richtte Le Guess Who? op in 2007… 

LGW, dat is luisteren in totale, gefocuste verbroedering

Het is rond de klok van elf op zondagavond. Jlin tikt met haar wijsvingers een ratelende beat mee in de lucht. Als de meedogenloos zuigende bas invalt, begeleidt ze die met een elleboog omlaag. Haar grijns van oor tot oor wordt door het publiek op gejuich onthaald. Le Guess Who? 2016 (hierna: LGW) loopt ten einde, maar daar denken deze… 

De family vibe van ‘Le Guess Who?’: Alsof een oudere neef je op sleeptouw neemt

Festival Le Guess Who? in Utrecht staat aan de vooravond van zijn tiende editie. Van 10 tot en met 13 november nemen meer dan honderd artiesten bezit van elke denkbare plek in de Domstad waar je met goed fatsoen kunt optreden. Van heinde en verre komen ze, net als de bezoekers. Expect the unexpected, met de hele familie? Is dat… 

Componist Robin de Raaff laat wereld vergaan in ‘Atlantis’

Vrijdag 23 september wordt het nieuwe seizoen van het AVROTROS Vrijdagconcert geopend met de wereldpremière van Atlantis van Robin de Raaff. Hij componeerde dit vijftig minuten durende stuk in opdracht van deze omroepserie, voor het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest, aangevuld met solosopraan en solobariton. De tekst is grotendeels ontleend aan het gelijknamige gedicht van de Amerikaan Hart Crane,… 

Bazart op Nacht van de Poëzie

Vrouwelijke dichters domineren ongekend boeiende Nacht van de Poëzie #nacht16

‘Hebben jullie echt al drie uur naar gedichten zitten luisteren?’ Asaf Avidan had zoiets nog niet meegemaakt. De muzikale hoofdact van de 34ste Nacht van de Poëzie heeft weer een extra verhaal om mee te nemen op zijn tournee. In Nederland kun je een volle zaal stil krijgen door een gedicht voor te lezen. Dit jaar lukte dat zelfs nog… 

Anthony Vine wint Gaudeamus Award #Gaud16

De 70e auditie van de Gaudeamus Muziekweek werd zondag 11 september in TivoliVredenburg afgesloten met de uitreiking van de Gaudeamus Award. Directeur Henk Heuvelmans overhandigde de prijs voor componisten onder de dertig aan de Amerikaan Anthony Vine (1988). Het prijzengeld van vijfduizend euro is bedoeld voor een nieuwe compositie, die tijdens een volgende editie zal worden uitgevoerd. De jury, bestaande… 

Programmeur aan het woord: het droomseizoen van Astrid in ’t Veld

Als je naar een concert gaat, denk je aan de muziek, aan het ensemble, de solist en/of de dirigent. Misschien zoek je iets over de componist op maar je denkt nooit aan de programmeur die het concert mogelijk gemaakt heeft. Astrid in ’t Veld is iemand die al jaren van tevoren over het aanbod van concerten nadenkt om jou daarmee… 

Boulevard. Scenefoto Piknik Horrific Laika. Foto : Kathleen Michiels

Stop de eenzaamheid van de theaterbezoeker. 5 lessen van Boulevard

10 dagen festival Boulevard. Ik heb me erin gestort. Ik heb 14 voorstellingen gezien, een boel hoeken van Den Bosch (en Tilburg) van dichtbij gezien en meer verschillend theater meegemaakt dan gewoonlijk in een half jaar. Ik heb ook meer friet gegeten dan goed voor me is, meer bier gedronken dan doorgaans en genoten van het afluisteren van gesprekken van… 

Piet Piryns: ‘TivoliVredenburg is hoofdpersonage van De Nacht van de Poëzie’

ER wordt al weken reikhalzend naar uitgekeken: De Nacht van de Poëzie. Volgende maand is het weer zover, en verzamelen dichters en publiek zich voor de vierendertigste  keer rondom het podium voor een nacht lang luisteren naar verzen en muziek. Vaste presentator Piet Piryns, inmiddels vergroeid met het evenement, blikt vast terug en vooruit. “Er wordt te veel gestorven,’ vindt Piet… 

Invuloefening Raad voor Cultuur biedt amper verrassingen

Champagne bij BAK in Utrecht, diepe teleurstelling bij Het Nieuwe Instituut in Rotterdam: de Raad voor Cultuur heeft gesproken. Vandaag, donderdag 19 mei 2016, kwam het eerste advies na de draconische kunstbezuinigingen door het eerste kabinet Rutte uit, en er rollen koppen. Amsterdam verliest de prestigieuze presentatie-instelling De Appel, in Den Haag moet collega-instelling Stroom zijn huiswerk overdoen. Het Orkest van het Oosten en het Gelders Orkest moeten binnen 2 jaar met fusieplannen kom...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Componist Joey Roukens: ‘In mijn nieuwe Vioolconcert verken ik mijn lyrische kant’

Joey Roukens (Schiedam, 1982) studeerde compositie aan het Rotterdams Conservatorium en volgde privélessen piano bij Ton Hartsuiker. Sinds zijn afstuderen in 2006 heeft hij met zijn energieke, aanstekelijke muziek een groot publiek weten te bereiken. De opdrachten stromen binnen, van niet de geringste opdrachtgevers. Zo schreef hij al twee stukken voor het Koninklijk Concertgebouworkest: Out of Control (2011) en Chase… 

Krzysztof Penderecki: ‘In kamermuziek kun je niets verdoezelen’

In 1961 zette Krzysztof Penderecki (Dębica, 1933) in één klap zijn naam op de kaart met Klaagzang voor de slachtoffers van Hiroshima. Dit avant-gardistische, expressionistische stuk voor strijkorkest geselt de oren met zwaar dissonante samenklanken vol microtonen. Met deze niets ontziende klankorgie trof de Pool het geestelijke en lichamelijke inferno dat de atoombom op de Japanse stad in 1945 veroorzaakte in het… 

Pierre Boulez wordt nóg een keer 90

Dit jaar was het feest rond twee componisten van twee schijnbaar totaal verschillende planeten. De Est Arvo Pärt (1935) werd tachtig, de Fransman Pierre Boulez (1925) negentig. De één is ongekend geliefd bij een groot publiek vanwege zijn welluidende ’tintinnabulistijl’, de ander wordt bejubeld door een select groepje ingewijden om zijn avant-gardistische composities, die het algemene publiek echter ervaart als onbegrijpelijke… 

Dirigent Jurjen Hempel: ‘De studenten van Score Collective hebben een ongekend technisch vermogen.’

Muziekvakstudenten zijn over het algemeen conservatief. Toen ik in de jaren negentig muziekwetenschap studeerde konden we voor maar vijf gulden naar de concerten in nieuwe-muziektempel de IJsbreker. Gretig benutte ik deze mogelijkheid om voor een habbekrats de allernieuwste noten te horen van levende componisten als Pauline Oliveros en Sofia Goebaidoelina. Ik zag er nooit één medestudent. Nog altijd ben ik… 

Afscheid en nostalgie bepalen 33e Nacht van de Poëzie

Luisteren naar een kort gedicht is soms hard werken. Dat bleek tijdens de Nacht van de Poëzie, zaterdag 19 september voor de 33e keer gehouden. Bij een gedicht dat na vier korte zinnen afloopt in kort toonloos zwijgen van de dichter scheiden de kenners zich van de amateurs in het publiek. Snel klappen, voor het volgende gedicht voorbij is. Of… 

Alexander Khubeev wint Gaudeamus Award 2015

Ook dit jaar ging de Gaudeamus Award naar een Oost-Europeaan. In 2014 won de Oekraïense Anna Korsun de felbegeerde competitie voor componisten onder de dertig, dit jaar gaat de prijs van € 5000 naar de Russische componist Alexander Khubeev* (1986, Perm). Dit werd zondag 13 september in TivoliVredenburg bekendgemaakt door Henk Heuvelmans, sinds jaar en dag de drijvende kracht achter… 

Het orgel ontbreekt! Geen gerenommeerde concertzaal voor Haags cultuurcomplex

Afgelopen donderdag was er weer overleg in Den Haag over het nieuwe cultuurcomplex van Jo Coenen. Tegenstanders wilden de plannen alsnog van tafel krijgen, wat in dit stadium niet meer lukte. Maar een opvallend argument was dat dit cultuurpaleis nooit tot de gerenommeerde concertzalen zou behoren omdat een orgel ontbreekt. Een drogreden of een groot probleem? De bouw van het Onderwijs en Cultuur Complex… 

De 5 concerten die je niet mag missen op @oudemuziek

Utrecht is hard op weg Amsterdam van de troon te stoten als culturele hoofdstad. Centraal gelegen en uitstekend bereikbaar met trein, bus, auto, fiets of benenwagen en niet alleen gezegend met een grote hoeveelheid fraaie kerken, maar ook met het imposante TivoliVredenburg, lokt zij steeds meer muziekliefhebbers naar haar binnenstad. Al ruim drie decennia biedt zij onderdak aan het Festival Oude Muziek,… 

Nieuwe Utrechtse kathedraal ingewijd met zingende buurtbewoners

Kathedralen zijn ‘in’ Utrecht heeft iets met kathedralen. De Dom was ooit een kathedraal, maar sinds de Reformatie zich al beeldenstormend een weg door het rooms-katholieke erfgoed baande, is de echte kathedraal met de stoel van de aartsbisschop nu een paar honderd meter verderop. Begin jaren negentig doopte theatermaker Aram Adriaanse de voormalige paardenstal van de veeartsenijfaculteit om tot ‘Paardenkathedraal’,… 

TivoliVredenburg is zelf een festival

Feestelijk verdwalen. In welk nieuwbouwpand kan dat nog? Het kan in het Utrechtse TivoliVredenburg, het gebouw dat nu een jaar officieel open is. Zaterdag 13 juni werd die verjaardag gevierd met een herhaling van het openingsfeestje. Omdat dat zo’n onverwacht succes was. Tijdens die herhaling werd opnieuw duidelijk waarom: TivoliVredenburg geeft een nieuwe invulling aan het begrip festival. Het is… 

5 genomineerden Gouden Struis 2015 / Cultuurmarketing Awards

Marketing in de cultuur wordt volwassen, deze 5 clubs zijn de toppers van dit seizoen

Het is een niche-sector in de marketing, maar cultuurmarketing is hard op weg volwassen te worden. Culturele organisaties moesten de afgelopen jaren creatief en inventief met steeds beperktere budgetten omspringen. Dat kwam vaak tot uiting in opzienbarende marketing van voorstellingen, exposities en festivals. Niet zonder resultaat: deze vijf marketingcases hebben zich het afgelopen culturele seizoen vol bravoure in de kijker gespeeld.… 

Theo Verbey: ‘Een componist is allereerst een songwriter’

De Nederlandse componist Theo Verbey (Delft 1959) schrijft muziek met een weelderige klankschoonheid, waarin de verworvenheden van een eeuwenlange muziektraditie doorklinken. Hij maakte naam met werken als Triade (1991) voor orkest en Expulsie (1988) voor groot ensemble, en met orkestraties van stukken van componisten als Modest Moessorgsky en Alban Berg. Voor het slotconcert van De Vrijdag van Vredenburg schreef hij Traurig wie… 

Vijf vragen aan Willem Jeths, Componist des Vaderlands

Willem Jeths (1959) is één van de meest succesvolle Nederlandse componisten. Door zijn enorme vakmanschap en gedrevenheid weet hij een eigen klankwereld te scheppen, die verrassend en desondanks toegankelijk is. Zijn werk wordt geregeld uitgevoerd in binnen- en buitenland en verscheen op vele cd’s. In 2014 ontving hij de Amsterdamprijs voor de Kunst en later dat jaar werd hij aangesteld… 

Amersfoorts cultuurbeleid gefileerd: ‘Eenmaal begonnen, is er geen weg meer terug’

In Amersfoort staat een kunsthal leeg en een kunsthal vol. KAdE, nog maar pas opgeleverd en al succesvol, werd vijf jaar na opening ontmanteld en verhuisd naar een ander, nog nieuwer pand, aan de overkant van de spoorlijn. De gemeenteraad blijkt echter niet goed geïnformeerd over de financiële consequenties van deze stap en zit nu met en strop van minstens 10… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands