Ga naar de inhoud

utrecht

Gaudeamus: als 75-jarige jonger dan ooit

Anno 2020 bruist de Muziekweek als nooit tevoren. Zelfs corona heeft er nauwelijks vat op gekregen. Hoeveel ‘Mozarts’ er inmiddels zijn opgestaan wil ik in het midden laten, maar het rijke en gevarieerde off- en online aanbod creëert enige keuzestress. Op haar 75e is de organisatie jonger dan ooit: Gaudeamus is the place to be.

De Schepping keert terug: Nederlands Blazers Ensemble en Bart Moeyaert weer op tournee

In oktober gaan de Blazers en Bart Moeyaert opnieuw op tournee met De Schepping, het eerste deel van deze succesvolle muziektheatertrilogie. Tijdens deze voorstelling vertelt Bart Moeyaert (winnaar van de Astrid Lindgren Memorial Award 2019, de ‘Nobelprijs voor de kinderliteratuur’) het verhaal aan de hand van een zelfgeschreven tekst bij deze oude, maar op deze manier nooit zo uitgevoerde, muziek van Haydn.

ik laat het zo

Als kind speelde ik jarenlang matig piano op een grote, afgeragde Kaps uit Dresden. Het instrument ontviel me toen ik ging studeren, want het bleek onmogelijk om het ding in mijn eerste zelfstandige woning, een van de HAT-eenheden in het pand Boekhoven aan de Breedstraat, de trap op te krijgen.

Greg Nottrot biedt met ‘Graven’ zicht op een nieuwe toekomst voor theater ten tijde van Corona

Ok, het Mauerpark in het echte Berlijn is groezeliger, maar wat ze in het nieuwe centrum van Utrecht Leidsche Rijn het Berlijnplein noemen heeft er wel iets van weg. Een door de lokale overheid georganiseerde rafelrand is natuurlijk wel een beetje verdacht, met een megabios als grootste attractie, maar projectontwikkelaars, de grootste misbruikers van kunstzinnige rafelranden, kunnen verder weinig op… 

DB’S

In de tweede helft van de jaren tachtig, toen Wim Deetman nog een kaassoufflé was en veel Utrechters van mijn leeftijd klettervestjes met gebroken geweertjes droegen, was het heel eenvoudig om te weten waar je tegen was. Dat kwam door een paar heldere uitgangspunten: iedereen die rechts was, was slecht. Christenen waren dom, hypocriet en eng. Iedereen die vastgoed verhuurde… 

‘Het is belangrijk dat Shai weer iets gaat maken.’ Ka Yan Tang en Shailesh Bahoran over Illusionary Rockaz Company in tijden van Corona

Illusionary Rockaz Company zou dit voorjaar met een nieuw werk van Shailesh Bahoran uitkomen. Voor het eerst in twee jaar een nieuwe productie, na een tijd waarin de Utrechtse choreograaf voortdurend in de prijzen viel. En toen brak Corona uit. Voor Shai reden om even pas op de plaats te maken: ‘Voor Shakti, de voorstelling die er nu aankomt, moeten… 

Bright Richards blijft strijdbaar in tijden van Corona: ‘Waarom zetten wij kunst niet in om inclusie tot stand te brengen?’

‘Natuurlijk heeft Corona impact op mij, maar de impact van Black Lives Matter is veel groter. Ik wil aan het werk gaan om jongeren te activeren. Zij moeten voelen dat dit ons land is. Ik vind het belangrijk om steeds elk podium te gebruiken om dat duidelijk te maken.’ Bright Richards is twintig jaar na zijn afstuderen aan de Arnhemse… 

hugo’s schoenen

Ruim zeven jaar geleden begon ik als huisdichter bij de Late Night Show van Sven Ratzke in de Blauwe Zaal van Utrecht. Het was een bijzondere tijd. Niet voor Sven, die is waarschijnlijk al zingend en in designerkleding ter wereld gekomen door een gordijn van pauwenveren en imitatiehermelijnenbont. Voor hem was de broeierige, permanent ramvol uitverkochte nachtclub-voorstelling gesneden koek. Voor… 

Halima El Ghamarti begon vlak voor Corona aan haar nieuwe baan: ‘Het nieuwe normaal? Dat is hier mijn gewone normaal.’ (Podcast en video)

Krap drie weken was ze aan de slag toen de coronapandemie en de lockdown kwamen. Voor Halima el Ghamarti, die medio februari begon als directeur van het Jongeren Cultuurhuis Kanaleneiland en Overvecht, is er dus geen ander normaal dan het nieuwe normaal: werken vanuit huis, en dat met een organisatie die vooral bedoeld is om jongeren in Utrecht met elkaar… 

Vincent Wijlhuizen werkt aan een coronaproof What You See Festival: ‘een hele grote groep mensen is nu veel minder zichtbaar.’ 

Direct nadat de lockdown in maart 2020 werd afgekondigd ging Vincent Wijlhuizen, mede-oprichter (samen met Annette van Zwol en Ieme Soes) en directeur van het What you See Festival, aan de slag om alternatieven te bedenken voor het festival dat in het najaar plaatsvindt. ‘We hebben verschillende plannen gemaakt. We hadden al een gewoon plan, dat naar alle fondsen gegaan… 

#metoo en ik

In de Theaterkrant hebben 445 theatermakers een open brief geplaatst, gericht aan Toneelgroep Oostpool, waarin ze een oproep doen aan makers en spelers om niet langer bang te zijn en misstanden te melden bij https://mores.online/. Samenvatting van het voorafgaande: er waren meerdere klachten over seksuele intimidatie door de artistiek leider van Oostpool, Marcus Azzini. Er kwam een onderzoek en Azzini… 

Bart Rutten: we moeten in het nijntje museum vooral de ouders goed in de gaten houden

‘Het spontane aanwaaien moet je in ieder geval een kwartier tevoren plannen. Je moet namelijk tickets voor een tijdblok kopen. Als je bij ons binnenkomt zie je gelijk alle veiligheidsmaatregelen die we getroffen hebben om medewerkers en bezoekers te beschermen. Er hangen enorme schermen om de bezoekersstromen te scheiden. Er is een kans dat je dit keer niet verdwaalt in… 

Cultuur is nergens goed voor

4 juni jongstleden bracht de Raad voor Cultuur haar advies uit over de subsidieaanvragen van de culturele instellingen uit de zogeheten basisinfrastructuur. De Raad voor Cultuur is het wettelijke adviesorgaan van de regering en het parlement op het terrein van kunst, cultuur en media. De Raad adviseert over actuele beleidskwesties en subsidieaanvragen, gevraagd en ongevraagd. Het loont zeer de moeite www.raadvoorcultuur.nl af… 

#Corona-classics 3: Maxim Shalygin: orgelende saxofoons op cd ‘Todos los fuegos el fuego’

Een regenachtige dag in #coronaquarantaine lijkt me het ideale moment een cd te beluisteren die gaat over vuur. Dus schuif ik Todos los fuegos el fuego van de Oekraïens-Nederlandse componist Maxim Shalygin in de laptop. ‘Alle vuren het vuur’ is vernoemd naar de gelijknamige bundel met acht korte verhalen van Julio Cortázar. Ook de cd telt acht nummers, die samen… 

‘Ik zie Le Guess Who niet op een grasveld gebeuren.’ Johan Gijsen over uitstel van veelbekroond festival

‘Begin maart deden we nog een beetje lacherig over het virus, maar een week later werd mij al duidelijk dat we dit jaar serieus in de problemen zouden komen.’ Johan Gijsen, directeur en oprichter van het Utrechtse festival dat elk jaar in november de meest verrassende artiesten uit alle genres van de internationale muziekwereld bij elkaar brengt, is nog zichtbaar… 

‘Kunstenaars hebben een speciale gevoeligheid voor wat er kan en wat er in de toekomst wacht.’ Rainer Hofmann bereidt zich eenzaam voor op de toekomst van SPRING.

‘Ik heb in vijf weken maar één mens langer dan 3 minuten ontmoet. Ik woon alleen, ik zie mensen bij de boodschappen, ik wandel en maak fietstochten, maar verder zie ik niemand live.’ Rainer Hofmann, artistiek directeur van Spring, beleeft dankzij Corona een heel ander voorjaar dan de bedoeling was. Deze maand zou het grote Utrechtse festival van vernieuwende kunst… 

CULTURELE SECTOR DOET BEROEP OP STEUNMAATREGELEN PROVINCIE

Culturele instellingen in de provincie Utrecht zeggen in een brief aan Gedeputeerde en Provinciale Staten “te vrezen voor het voortbestaan van de fijnmazige kunst- en cultuursector in de provincie.” Zij luiden de noodklok over de gevolgen van de corona-maatregelen. De brief is opgesteld door ruim honderd instellingen: podia, zowel grotere in Amersfoort en Utrecht als kleinere in overige gemeenten, musea,… 

Cultuurperspodcastcorona (21) – Oscar Kocken: ‘Een half jaar je werk niet mogen uitvoeren is vrij gortig.’

‘Ja, het was natuurlijk wel iets wat we op alle manieren al zagen aankomen. Dat maakt dat ik mentaal er al op voorbereid was. Maar als je het dan echt hoort… Het is gewoon zó zuur. Het is elke keer – ik neem het niemand kwalijk, voor de duidelijkheid –  maar elke keer dat je slecht nieuws krijgt, probeer je… 

Cultuurperscoronapodcast (19): Willemijn Mooij moest de Mattheus Passie annuleren: ‘Leidinggeven op afstand valt me zwaar.’

‘Afgelopen (Stille, red.) zaterdag waagden we het weer eens om bij vrienden te gaan eten, mijn man en ik. We waren het zat om het alleen maar over Corona te hebben. Toen hebben we afgesproken om een muziekavond te houden. We werken allemaal in de klassieke muziek, maar spraken af om juist géén klassieke muziek te luisteren. Het werd een… 

En zo valt de keten om. Waarom de onderlinge afhankelijkheid van de kunsten voor langdurige culturele kaalslag zorgt.

De Utrechtse Theatergroep Aluin verkeert in zwaar weer. Net als alle andere theatergezelschappen kunnen ze hun werk niet doen, en zijn voorstellingen uitgesteld of afgelast. Dat het niet alleen voor de lopende tournee’s geldt, blijkt nu. Ook voorstellingen die voor het najaar en volgend voorjaar op de rol stonden, zijn afgelast. Het gezelschap meldt dat in een persbericht. Aluin zou… 

Requiem voor een ideale muziekliefhebber. ‘Opa Nijlpaard’ is niet meer: Frans Curvers sterft, 91 jaar oud

‘Thea, heb je dat nieuwe stuk al gehoord? Het is prachtig!’ En daar plopte weer een wetransfer binnen met een opname van Kate Moore, Pete Harden, Calliope Tsoupaki of willekeurig welke andere componist. Frans Curvers zat bij elke (wereld)première vooraan. Of die nu plaatsvond in Paradiso in Amsterdam, De Doelen in Rotterdam, TivoliVredenburg in Utrecht of een achteraf kerkje ergens… 

Podcast in tijden van Corona (3): ‘We hebben het laatste bier uit de leidingen opgedronken en daarna het licht uitgedaan.’ (Over de sluiting van TivoliVredenburg in Utrecht)

‘Het was heel raar om hier weg te gaan. Zo’n plek die altijd aan is, waar het altijd druk is, waar het altijd licht is, dat was nu gewoon zwart.’ Lieke Timmermans, manager Marketing en Communicatie van TivoliVredenburg in Utrecht kan het nog steeds niet helemaal bevatten. Donderdag 12 maart 2020, na de persconferentie van de regering, moest het programma… 

Fred Goessens vertrekt bij ITA: ‘In elke groep zit zo’n betrouwbare lobbes als ik’

Fred Goessens is dood geweest, maar leeft nog steeds. Even compromisloos als altijd. De betrouwbaarste acteur van Nederland maakt een tussentijds testamentje op na tweeëntwintig jaar Toneelgroep Amsterdam. ‘Ik had schijt aan alles’ Dit interview is 10 jaar geleden gepubliceerd in TheaterMaker, het vakblad voor de theatersector. Omdat Fred Goessens nu vertrekt bij ITA, het gezelschap waar hij zich ooit… 

Wanneer het plots ingewikkeld voelt om te klappen. Toneelstuk naar Rodaan al Galidi’s roman levert noodzakelijk ongemak

Talent ontwikkel je vaak dankzij forse tegenwerking. Rodaan Al Galidi kreeg talent voor het leven dankzij meer tegenwerking dan een witte, voormalig blonde Nederlander als ik ooit zal ontmoeten. Hij ontsnapte uit Irak en bracht vervolgens jaren door in het vagevuur van de IND en het COA, de afkortingen die de grens van Nederland bepalen. Hij schreef op wat hij… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands