Ga naar de inhoud

tv

Kevin Spacey: ‘Televisie zal fundamenteel veranderen door komst Netflix’

Driekwart van de proefafleveringen voor series in de VS leidt niet tot een vervolg. Voor House of Cards, de serie waarmee het on demand en streaming videokanaal Netflix definitief doorbrak in Amerika, is geen proefaflevering gemaakt. De grote omroepen weigerden de serie zonder pilot te maken, maar Netflix zag direct in dat er een voldoende groot publiek voor zou zijn. Dat was

Peter Blok doet een Don Draper

Tjitske Reidinga, onze favoriete actrice, die midden in haar golden years zit, komt met een nieuwe zomerkomedie: ‘Een Ideale Vrouw’. De blondine die theatermensen al heel lang kenden, maar gewone mensen pas leerden kennen door de tv-serie Gooise Vrouwen, mag drie jaar lang zelf bepalen wat ze doet in het Nieuwe Delamartheater, en dus gaat ze nu voor Mad Men.… 

Simon Stone bewerkt Ibsen voor Australiërs: ‘En waarom zou je ook naar het theater gaan als je in Sydney woont?’

Holland Festival Holland Festival

Simon Stone (28) schreef een nieuw stuk op basis van Henrik Ibsens toneelklassieker De Wilde Eend uit 1884. De in Zwitserland geboren Australiër voorzag het Noorse stuk van een geheel eigentijdse taal en aankleding. De acteurs zitten

Vrijdag van Vredenburg nog één seizoen in ‘Rode Doos’

Toen Muziekcentrum Vredenburg in 2007 de deuren sloot voor een ambitieuze verbouwing werden de symfonische concerten verplaatst van het centrum van Utrecht naar de noodlocatie Vredenburg Leidsche Rijn aan de A2. De twee jaar daarvoor in het leven geroepen omroepserie ‘De Vrijdag van Vredenburg

Hassnae Bouazza’s duizend tinten Arabië op #wu13

John de Mol doet goede zaken in de Arabische wereld. Hij doet daar nogal minnetjes over, volgens Hassnae Bouazza. Volgens haar praat de televisieproducent in het openbaar vooral over de vele beperkingen aan zijn formats vanwege de islam en het sentimentele gehalte van de tv in het midden oosten in het algemeen. Dat De Mols succesnummer The Voice of Arabia tijdens de finale in

Kijkcijfers Cultuurpers: dik 300.000 minuten aandacht

Met papier weet je het nooit (‘0,3% van de krantenlezers leest de recensies op de kunstpagina‘), en met tv is het ook altijd een beetje schatten en extrapoleren, maar het internet is keihard. Wij weten hoe vaak u een stuk van ons las, en hoe lang u bleef hangen bij onze filmpjes. Wel: waren we vorig jaar al trots, nu gaan we dik over de 200.000

Ivo van Hove is God. Volgens de New Yorkers.

Enfin: terwijl de Amsterdamse stadskrant Parool in opdracht van de Vlaamse uitgeverijdirectie aan een campagne tegen het stadsgezelschap van de Nederlandse hoofdstad begon, veroverde datzelfde Toneelgroep Amsterdam de harten van het New Yorkse publiek met een productie van de al weer jaren oude ‘Romeinse Tragedies’, die hier door een enkeling niet eens overall goed werd gevonden: http://www.wijbrandschaap.nl/2007/06/romeinse-tragedies-hf2007ta/

Disquiet TV haalt klassieke muziek uit een keurslijf

Klassieke muziek op televisie heeft altijd iets saais. Vaak een korte inleiding door een keurige heer of dame, gevolgd door het concert zelf. Close-ups van de dirigent en solist, een longshot van het hele orkest en na afloop applaus. Alsof het medium zo nauwgezet mogelijk de etiquette van de concertzaal probeert te evenaren. Zelfs de webstreams waar meer en meer grote orkesten zich meer en meer van bedienen wijken amper van deze formule af.

Rembo & Rembo verbroederen in ‘Sex Sells’

Theo Wesselo en Maxim Hartman maakten zich onsterfelijk met hun iconische tv-programma Rembo & Rembo. De twee komen nader tot elkaar in hun tentoonstelling Sex Sells. Nu te zien in de Amsterdamse galerie Vriend van Bavink, tot en met 12 oktober. Lucas van Eck en Daniël Bertina spraken ze, vlak voor de opening…

Orde van de Dag vernieuwt het theater

Ik heb het zomaar gedaan. Een voorstelling uitgeroepen tot de belangrijkste theatervernieuwing sinds 20 jaar. Dat is durven. Ook al heb ik de termijn in een volgende tweet wat vager gemaakt, want, ja, er is de afgelopen jaren best wel wat vernieuwd, zo links en rechts in de theaters. Dus laten we het houden op ‘de laatste jaren’. En dan… 

Theatre on demand biedt Britse kwaliteit

Veel geklos op planken. Dat is wat toneel op televisie vooral is. En acteurs met een rare nagalm in intieme scenes. Ook dat. Het is makkelijk schieten op de pogingen om succesvolle voorstellingen op het tv of bioscoopscherm te brengen. Ze geven kijkers bijna altijd het gevoel dat hun medium 80 jaar in de ontwikkeling terug schiet. Daarom faalt ook iedere poging van de Nederlandse Publieke Omroep om onze tamelijk hoog aangeschreven toneelkunst via de tv voor een breder publiek aantrekkelijk te maken. Toneel of opera op scherm is vooral geschikt voor

‘Ik heb alle platen van Shakespeare in mijn kast staan’

Op de perspresentatie van de openluchtopera Orfeo ed Eurydice op Soestdijk waren destijds een kleine honderd mens pers en sponsors afgekomen. Bij de presentatie van de voorstelling ‘Veel gedoe om niets’ trok De Utrechtse Spelen slechts een handje vol: iemand van weblog cultuurpodium.nl, twee mensen van het Stadsblad Utrecht en een onbestemde cameraploeg die uitsluitend voor Suzan Visser was gekomen.… 

Overleef het bloedbad, het besmeurde naakt en het waanzinnige gekrijs in Requiem 3, en let op de ontroerende tekst #hf12

Vincent Macaigne lijkt me een regisseur waar je niét mee moet vechten. Gelijk in de eerste seconden van Requiem 3 ramt hij er vol bovenop met de meest hysterische openingscène die ik in tijden heb gezien, en blijft 80 minuten meedogenloos doorhakken. Het is even doorbijten. Maar opeens zorgt de subtiele tekst zowaar voor diepe ontroering, in deze tsunami van… 

Opening Holland Festival op twitter en facebook: tenue de wtf, ns-#fail, subliem danstheater en mozarellastengels #hf12

[View the story “Opening Holland Festival 2012” on Storify] Opening Holland Festival 2012 Op 1 juni opende het Holland Festival in Theater Carré. We waren erbij, zagen Platels C(h)oeurs en proefden de sfeer. Al ging het bijna mis. Dit is wat ervan mee te maken was op de sociale media Storified by Cultureel Persbureau · Sat, Jun 02 2012 08:37:18… 

‘Theaterclub’ uit VS gaat het web op.

 Eigenlijk zit je er na 1 keer klikken al helemaal in. Het nieuwste project van New Paradise Laboratories (NPL) uit Philadelphia (VS) neemt de internet-ervaring mee naar een nieuw level. De makers doen niet zomaar iets met een website, maar ze scheppen een virtueel bestaan, dat ze minstens een jaar volhouden. In hun laatste project Extremely Public Displays of Privacy… 

Rutteleaks

Het begon ermee dat Halbe Zijlstra op tv riep dat niemand in de kunst zijn leven zeker kon zijn. Toen kwam Mark Rutte met zijn stelling dat er per avond in Den Haag in 30 zalen 15 mensen op de eerste rij zitten. En toen [wp_eStore_fancy2:product_id:1:end]

De Broadway-bezoeker: lelieblank, vrouw, trouw en ver boven de Balkenendenorm

Het zijn gegevens die hier op de een of andere manier de pers niet halen, omdat ze over Amerika gaan, en dat niet in Nederland ligt. Toch is het interessant eens beter te kijken naar de samenstelling van het publiek op Broadway. Dat is immers waar, in de natte dromen van VVD/PVV-coryfeeën als Bart @deliefde en @halbezijlstra, de toekomst van… 

Bezuinigingsjaaroverzicht 2011. Of hoe de PVV-kreet ‘Kunstsubsidies schaffen we af’ breed gehoor vond

Was 2010 nog het jaar van PVV-standpunten over cultuur die plotseling werden gedeeld door andere partijen (“kunstsubsidies schaffen we af”), het jaar 2011 viel onder de uitvoering daarvan. Opvallend was het gemak waarmee ook regionale en lokale bestuurders ditzelfde kapmes hanteerden, zoals PVV-woordvoerder Bosma niet naliet te getuigen. Zo bijvoorbeeld ging er in de gemeente Almelo 30 % àf van… 

Nieuws van het landelijke cultuurfront

Positief nieuws om mee te beginnen: in Den Haag verdubbelt de gemeente de inleg van fotograaf/filmer Anton Corbijn voor zijn jeugd-cultuurfonds Haagse Bluf met €75.000. Het fonds kreeg van Corbijn overigens wel nadrukkelijk de opdracht mee zich niet te bemoeien met de gesubsidieerde culturele sector. Dus compensatie voor de kortingen hoeft die niet te verwachten. In Arnhem is de wethouder tevreden met de… 

Musea, theater Boxmeer, IKON, ANP, regio-omroepen, verschraling bieb

MuseumgoudA niet geroyeerd MuseumgoudA mag toch lid blijven van de Nederlandse Museumvereniging (NMV). Een meerderheid van de leden was in september nog van mening dat het museum moest worden geroyeerd, omdat het eind juni Marlene Dumas’ The Schoolboys had geveild zonder overleg met andere musea. Dat is tegen de regels van de NMV. Wel is besloten de regels voor het… 

IDFA 2011 gaat van start met Deens documentair stuntwerk: The Ambassador

De crisis woekert voort en de Arabische wereld is in beweging, maar in de documentairewereld is de tijd van de grote verhalen voorbij. Dat was althans de conclusie die festivaldirecteur Ally Derks trok op een persconferentie voorafgaand aan de 24ste editie van het International Documentary Film Festival Amsterdam (16-27 november). In tegenstelling tot tien jaar geleden richten documentairemakers zich nu… 

We gaan weer Livebloggen! Maandag 21 november, om precies te zijn.

Maandag 21 november heeft de kamer nog één kans om de woestijnvorming in de Nederlandse cultuur een halt toe te roepen. De onevenredig grote aanslag op de budgetten voor muziekscholen, orkesten, theatergroepen en tekenles wordt dan immers besproken door de kamer. Het gebeurt allemaal in de Groen van Prinstererzaal in het Tweede Kamer-gebouw, en het wordt vanzelfsprekend uitgezonden op het… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands