Legendarische filmcriticus Roger Ebert overleden
Het zal wennen zijn om hij het aanklikken van ‘external review’ op de Internet Movie Database niet meer de naam van Roger Ebert tegen te komen. Deze legendarische criticus
Bewegend beeld. Te zien op tv, in een museum, in een bioscoop. Op een iphone.
Het zal wennen zijn om hij het aanklikken van ‘external review’ op de Internet Movie Database niet meer de naam van Roger Ebert tegen te komen. Deze legendarische criticus
Dat bijna alle grote Amerikaanse familiefilms en veel actiefilms in 3D zijn is inmiddels vanzelfsprekend. Maar in tegenstelling tot voorspellingen
Het grote verhaal van de Oscars 2013 is natuurlijk hoe de underdog Argo uiteindelijk de aanvankelijk gedoodverfde favoriet Lincoln voorbijstreefde. Toen zondagavond Ben Affleck het beeldje voor beste film in ontvangst nam deed hij dat niet als regisseur maar als producent. Hij was zelfs niet eens genomineerd voor de Oscar voor beste regie, en dat komt bij een film die…
De grootse verrassing van het bioscoopjaar 2012 was misschien wel dat twee totaal verschillende films de grootste publiekstrekkers waren. Op de eerste plaats de nieuwe James Bond Skyfall, natuurlijk, met bijna 2 miljoen bezoeken. Maar dat de nummer twee (1,2 miljoen) een
Vijftien jaar na Peter Delpeuts Felice, Felice krijgt het International Film Festival Rotterdam weer een Nederlandse opening. De 42ste editie van dit toonaangevende evenement gaat op 23 januari van start met de wereldpremière van De wederopstanding van een klootzak van Guido van Driel, zo maakte festivaldirecteur Rutger Wolfson vanmiddag bekend.
Mooi natuurlijk dat Amour van Michael Haneke gisteravond op Malta bij de uitreiking van de European Film Awards niet alleen bekroond werd als beste film, maar ook de regieprijs en prijzen voor beste acteur en actrice kreeg toegeschoven. Maar een beetje saai begint die lofzang op Haneke’s nieuwste wel te worden. Genoeg dus hierover.
Twee tegenpolen waren komen bovendrijven. Zou de VPRO IDFA Award voor beste lange documentaire naar een persoonlijk gekleurde auteursfilm gaan, of naar een doortimmerd relaas over een grote kwestie? Naar Alan Berliners opmerkelijke portret van de aan Alzheimer lijdende dichter Edwin Honig, of naar Dror Morehs fascinerende inkijkje in de Israëlische geheime dienst?
In John Appels nieuwe documentaire Wrong Time Wrong Place komen overlevenden aan het woord van de schietpartij op het Noorse eilandje Utoya en de voorafgaande bomaanslag, waarbij 77 mensen omkwamen.
Het is zeldzaam dat dezelfde film op het Cinekid-festival zowel de prijs van de jury als van het (kinder)publiek krijgt. Maar over de subtiele en sprankelende Franse tekenfilm Ernest et Célestine was iedereen het deze keer eens. Dit op prentenboeken van de in 2000 overleden Belgische illustrator Gabrielle Vincent gebaseerde verhaal werd dubbel bekroond en was daarmee dit jaar de grote winnaar. Ernest en Célestine zijn een beer en een muis die moeten ondervinden dat hun vriendschap in de beren- en muizenwereld slecht begrepen wordt.
De lange Franse animatiefilm zit in de lift. Om dat te benadrukken is Michel Ocelot, een van de gangmakers, door het Cinekid kinderfilmfestival uitgenodigd als eregast. Vanavond kreeg hij bovendien een Lifetime Achievement Award uitgereikt, die hij met een bescheiden protest aannam. Als animatiefilmer beschouwt Michel Ocelot (1943) zich nog als een adolescent die veel te ontdekken heeft.
De grote vraag was hoeveel van die zeven Gouden Kalveren-nominaties Plan C zou weten te verzilveren. Tot ieders verrassing had deze kleine misdaadkomedie die in de bioscoop nog geen 7000 bezoekers trok zelfs nog meer nominaties in de wacht gesleept dan
De Filmacademie kan tevreden zijn. De twee jury’s die op het Nederlands Filmfestival maandagavond de drie studentenprijzen uitreikten hadden ook naar eindexamenwerk van andere Nederlandse academies met een filmsectie gekeken. Maar uiteindelijk waren alle gelukkigen studenten van de Nederlandse Film en Televisie Academie, zoals de Amsterdamse opleiding voluit heet. Alweer Magnesium. De Tuschinski Award voor de beste afstudeerfilm, dit…
Iedere avond vindt er op het Nederlands Film Festival een belangrijke première plaats, en zondag was dat de nieuwe documentaire van Robert Oey, over boodschappers en nabestaanden. Gesneuveld laat een kant van onze militaire missie in Afghanistan zien die weinig in beeld kwam. 25 Nederlandse militairen zijn daar gesneuveld. De film is in zekere zin een eerbetoon aan hen, maar…
Misschien waren de verwachtingen bij de première van George Sluizers negentien jaar geleden opgenomen, en nu alsnog voltooide Dark Blood gewoon te hoog gespannen. Want natuurlijk is het geheel terecht dat het Nederlands Film Festival de gelegenheid heeft aangegrepen voor een mooi retrospectief van Sluizer, een van Nederlands’ meest vooraanstaande filmmakers met de wereld als werkterrein. Maker van de bloedstollende…
Wat een feestelijke openingsfilm was dat! De keuze van het Nederlands Filmfestival voor Nono, het zigzag kind had natuurlijk te maken met het feit dat de Nederlandse familiefilm dit jaar speciaal in de festivalschijnwerpers wordt geplaatst. Maar ook los van dat thema was het een niet te versmaden aftrap. Want we mogen dan graag mopperen dat het weer niet is…
Het is nu officieel. Magnesium, waarmee Sam de Jong als regisseur afstudeerde aan de Filmacademie, werd eerder dit jaar al in diverse publicaties lovend besproken. Helemaal als een verrassing kwam het dus niet dat de Kring van Nederlandse Filmjournalisten gistermiddag tijdens de borrel op het dakterras van de Filmacademie bekend maakte dat Magnesium zich winnaar van de KNF-Prijs voor beste…
Naarmate internet voor veel mensen steeds meer synoniem wordt met grote bedrijven als Facebook, begint het oude ideaal van een open en vrij wereldnet steeds meer te vervagen.
Volgend jaar zal het Nederlands Film Festival het hoofd moeten bieden aan omvangrijke bezuinigingen. Laten we daarom dit jaar extra genieten, was de aanbeveling waarmee festivaldirecteur Willemien van Aalst vanmiddag de persconferentie met presentatie van het programma van het 32e Nederlands Film Festival afsloot. Juist in deze tijd van economische tegenwind heeft het festival dit jaar gekozen voor De Belofte…
EYE trekt alles naar zich toe. De eindexamenwerkstukken van de studenten van de Nederlandse Film en Televisie Academie krijgen dit jaar een ideale presentatie in de grootste zaal van dit nieuwe filmcentrum. Nieuw is ook dat gisteren aansluitend aan de voorstelling voor pers en relaties direct prijzen werden uitgereikt voor beste commercial (The End, Soon), beste documentaire (A Twist in…
Maakt live-begeleiding met koor en orkest Kubricks 2001 tot een andere of betere film? Niet perse, maar als hommage en evenement is het een prachtig gebaar. Ook op de harde kuipstoeltjes in de Gashouder is het opnieuw een adembenemende ervaring. Gisteravond, in de Gashouder op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein, eindelijk Kubricks sciencefiction-epos 2001: A Space Odyssey weer eens herzien. Deze…
Hoor Vera Lynn zingen terwijl de atoombommen ontploffen in Dr. Strangelove. Stanley Kubrick deed wonderbaarlijke dingen met de muziek in zijn films. Terecht dat het Holland Festival ruimte maakt voor een speciale vertoning van 2001 met orkest. Ruimteschepen op de walsen van Strauss, opmaat voor een Kubrick-zomer. Over de films van Stanley Kubrick (1928-1999) is veel geschreven en gespeculeerd,…
Vanavond mag de koningin het nieuwe onderkomen van het EYE Film Instituut Nederland officieel openen, gisteravond deed directeur Sandra den Hamer het op een openingsfeest voor relaties alvast zelf. Ze sprak daarbij van een historisch moment voor de filmcultuur in Nederland. Het gebouw, gemakshalve aangeduid als ‘het nieuwe filmmuseum’, doet van een afstand gezien nog het meeste denken aan een…
Gisteravond zijn op festival Go Short in Nijmegen de prijzen voor beste korte films uitgereikt. Winnaar van de Nederlandse competitie is Woensdagen van Aaron Rookus, een kleine speelfilm waarin het zwaar beladen onderwerp van seksueel misbruik op de meest subtiele manier wordt benaderd. Wat begint als een gevoelsmatig verbluffend goed getroffen impressie van het wekelijkse uitstapje van de achtjarige Kris…
In de korte Nederlandse film Ceci n’est pas un rêve die op het festival Go Short (Nijmegen, 14-18 maart) in première is gegaan verandert het stadsbeeld van Parijs langzaam in een droomlandschap. Je zou het een surrealistische documentaire kunnen noemen, waarin filmmaker Amos Mulder zowel invloeden van de vroege Duitse filmpionier Walter Ruttmann als moderne computeranimatie heeft verwerkt. Met verdere…
Je kan moeilijk beweren dat het een verrassende uitslag was, want al wekenlang – wat zeg ik, maanden – werd The Artist genoemd als geheide Oscarfavoriet. Toch is de bekroning van deze grotendeels zwijgende Franse zwartwit-film die een ode brengt aan het einde van het tijdperk van de stomme film in Hollywood het bewijs dat originaliteit nog altijd telt in…