Ga naar de inhoud

nrc

De trage hartslag van schrijver Henk Pröpper

Schrijver en publicist Henk Pröpper was nog maar net verhuisd naar zijn geliefde Parijs, toen de stad tot stilstand kwam, en zijn hart bijna ook. Eenmaal voorzien van een pacemaker trok hij in het ene uurtje per dag dat het Parijzenaars was toegestaan, de stad in. Er ging een nieuwe wereld voor hem open. Voor Henk Pröpper (62), voormalig directeur… 

​PODCAST – De permanente zoektocht van Naomi Velissariou: ‘Ik vraag me af of ik als kunstenaar wel aan duiding of verbinding moet doen.’

Naomi Velissariou (1984) zou tijdens het Bossche Festival Boulevard 2021 eigenlijk met meer voorstellingen staan. Dit jaar zou haar hele trilogie ‘Permanent Destruction’ in een setting als clubrave worden uitgevoerd. Woest muziektheater, gebaseerd op toneelauteurs Sarah Kane en Heiner Müller, en afgesloten met het meer ingetogen werk ‘Pain against Fear’. Alle delen zijn lovend ontvangen door publiek en pers, maar… 

OFFICIËLE JURYSELECTIE 2021 VAN DE NEDERLANDSE TONEELJURY IS BEKEND!

Van donderdag 2 tot en met zondag 12 september 2021 toont het Nederlands Theater Festival de beste producties van het afgelopen theaterseizoen. De Nederlandse Toneeljury, onder leiding van juryvoorzitter Hadassah de Boer, selecteerde de acht beste theaterproducties van het moment. Vandaag maakte de jury haar selectie bekend. De volledige selectie is te zien tijdens de komende editie van het festival… 

Commercieel belang bij test-evenementen schaadt het vertrouwen. Dat testresultaat is alvast binnen.

Vrij onverwacht werd deze week bekend dat culturele- en vermaakslocaties komende maand testlocaties zijn voor heropening van de samenleving. Het kwam nogal uit de lucht vallen, want iedereen was nog bezig met petities en andere smeekbeden om culturele gebouwen weer te heropenen. Daar hebben ze immers hun coronaprotocollen beter op orde dan de Albert Heijn bij mij op de hoek.… 

Wijbrand zegt sorry tegen Lot Vekemans (Nerdpodcast #8 met Marijn Lems over hoe persoonlijk de kunstjournalist kan zijn)

 Is er wel iets algemeens te zeggen over een kunstwerk? Zien we wel hetzelfde en is het geven van een betekenis door een journalist niet ook een daad van uitsluiting voor degene die er anders over denkt? Vragen waar je in het vak van kunstjournalistiek eigenlijk elke dag wel mee te maken hebt. Marijn Lems (NRC/Theaterkrant) en Wijbrand Schaap… 

Laura van Dolron speelt voor 2 mensen en dat is best ok. Nerdpodcast #6 met Marijn Lems, Wijbrand Schaap en special guest Laura van Dolron

 Marijn (NRC/Theaterkrant) en Wijbrand (Cultuurpers) verschillen nogal eens van mening en dat is aanleiding voor weer een stevige podcast over hoe je professioneel naar theater kunt kijken. Dit keer had Wijbrand zich opgewonden over het feit dat stand-up filosofe Laura van Dolron een stuk speelde voor steeds twee genodigden, professionals meestal, en dat die dan hele krantenpagina’s volschreven over… 

Nerdpodcast #5: over de toekomst van het theater, Milo Rau en de macht van de criticus

 Deze aflevering, nummer 5 alweer in een steeds beter beluisterde podcastserie, gaat het over de toekomst van het theater. Een toekomst na Corona, natuurlijk, maar ook de toekomst zoals sommige theatermakers en -journalisten die zich dromen. Marijn Lems (NRC) en Wijbrand Schaap (Cultuurpers) praten bijvoorbeeld over Milo Rau, de spraakmakende artistiek leider van NTGent (België). Die kwam een paar jaar… 

Nerdpodcast #4: Marijn Lems en Micha Wertheim clashen over morele oordelen in kunstkritiek

De beste kunstwerken zijn mislukt, en het is aan het publiek om er een betekenis aan te geven, waar de kunstenaar geen controle over heeft, betoogde cabaretier Micha Wertheim in een essay voor De Correspondent. Dat vonden we een goed onderwerp voor onze vierde nerdpodcast. Marijn Lems (NRC,Theaterkrant) botst wel eens met mensen die hem in zijn recensies te veel… 

Eenzaamheid: een live interview met psychiater Dirk De Wachter door TV- presentator Rachel Rosier

Wist je dat één op de tien Nederlanders last heeft van ernstige eenzaamheid? Het onderwerp is door de coronacrisis actueler dan ooit en toch vinden we het moeilijk om er met elkaar over te praten. Op woensdag 31 maart om 20.00 uur presenteren TivoliVredenburg en stadslab RAUM een openhartig interview met de Vlaamse psychiater Dirk de Wachter door Rachel Rosier… 

Marijn Lems (NRC) over twijfel en eenzaamheid van kunstjournalist: ‘We zijn allemaal hoogopgeleid, wit en uit de middenklasse. Het mag van mij diverser.’

Critici hebben standaard een andere mening dan het gemiddelde publiek. Dat blijkt, vertelt  Marijn Lems, theaterjournalist bij NRC en Theaterkrant, uit dit onderzoek. Reden voor ons om daar eens nader op in te gaan in de Cultuurpers Nerd-Podcast over de diepere details van het vak van kunstjournalist. Opnieuw drie kwartier voor anekdotes en spannende onthullingen over het priveleven van de… 

Marijn Lems: ‘Ik schrijf voor mensen die het avontuurlijke in de kunst niet uit de weg gaan.’

Meer dan 1500 uur bracht theaterrecensent Marijn Lems vorig jaar door in theaters, voor de tv en, vooral ook, met games. Dat is veel tijd en dat roept vragen op. Vragen vooral hoe je als journalist je tijd inricht, en hoe je die verdeelt tussen kunst kijken voor werk en wat we dan maar ‘gewoon leven’ zullen noemen. Daarover gaat deze podcast, een kleine drie kwartier lang.

ik laat het zo

Als kind speelde ik jarenlang matig piano op een grote, afgeragde Kaps uit Dresden. Het instrument ontviel me toen ik ging studeren, want het bleek onmogelijk om het ding in mijn eerste zelfstandige woning, een van de HAT-eenheden in het pand Boekhoven aan de Breedstraat, de trap op te krijgen.

Culturele grootverdieners: jump eens door je karma

Mijn verhaal over culturele grootverdieners bleek de talk of the town in de cultuursector. Niet publiekelijk, dus vooral achter de schermen, werd ik benaderd. Een van de weinige mensen die zich wel in het openbaar uitte was Henk Scholten. Op Facebook reageerde hij op een column van journalist Aukje van Roessel over de vragen die de Haagse gemeenteraad had gesteld… 

Over onzekerheid, drift en verlangen naar vrijheid, en ja, ook sport: 7 levensvragen aan Wilfried de Jong

Vrijheid en openheid zijn wezenlijk in het leven van Wilfried de Jong. Pin hem niet vast op één eigenschap, want dan wordt hij pissig. ‘Ik bén niet “die jongen van de sport”.’ Dat klopt, De Jong is onder meer theater- en televisiemaker en schrijver. Over sport bijvoorbeeld. Zijn nieuwe boek De man en zijn wielerverhalen ligt vanaf deze week in de… 

DIT IS EEN OPROEP AAN DE MINISTER VAN CULTUUR: Steun onze kunst! Mijn pleidooi voor een collectief fonds voor alle kunsten

Het is hoog tijd voor collectieve actie, nu kunstorganisaties zijn gesloten en activiteiten stilliggen. Pleidooi voor een steunfonds voor cultuur, waaraan overheden, fondsen én bedrijven eensgezind bijdragen. We merken het allemaal: het live culturele aanbod ligt stil als gevolg van het coronavirus. Er is de afgelopen weken veel geschreven en gesproken over het belang en de waarde van cultuur. Dat… 

Waarom ik plotseling enorm voor live muziek in elke theatervoorstelling ben.

Ik ging naar Rotterdam Zuid om Shakespeare te zien. Het stuk heette Cleopatra en iemand had geprobeerd daar een feministisch manifest van te maken. Dat is zoiets als een neushoorn door een hoepel laten springen: de Britse bard verhoudt zich tot het feminisme als Thierry Baudet tot Greta Thunberg. Het was dus niet gelukt en daar had de recensent van… 

Waarom geldt de fair practice code eigenlijk alleen voor de kunsten?

Onze bestuurders en volksvertegenwoordigers zullen het niet openlijk toegeven, maar ze geven niet echt om een gezonde culturele sector, laat staan om de positie van individuele makers en kunstenaars.  Het verplicht stellen van een Fair Practice Code zonder het budget voor cultuur te vergroten is immers een klap in het gezicht van iedereen die in de kunstsector werkt. ‘Wees dan… 

Kom maar door met die braderie! 7 vaststaande feiten die een steeds jonger festival Boulevard uniek maken.

Theaterfestival Boulevard is elk jaar weer een hoogtepunt van de festivalzomer. Omdat er geen drempels zijn en omdat het de ongedwongen sfeer van de stad in alle vezels met zich meedraagt. Maar het gaat zelfs nog een stapje verder. Hier mijn zeven leermomentjes: 1: Boulevard is toegankelijker dan de stad zelf Sommige mensen vinden het op het hysterische af, maar… 

Met een hecht team win je de wereldcup. Hoe het Holland Festival dit jaar alle cynici de mond snoerde.

Het Holland Festival van 2019 was het beste in decennia. In ieder geval in de 25 jaar die ik er bewust van mee heb gekregen kan ik mij geen nationaal festival herinneren dat zoveel impact koppelde aan zoveel prestige. Of bezoekerstargets al of niet gehaald zijn, zal me daarbij een zorg zijn. Het is, zoals Volkskrant-collega Hein Janssen ooit opmerkte,… 

Veertig keer per jaar naar TivoliVredenburg: ‘Je komt overal als je van muziek houdt, hè.’

Peter Vossen maakt naar eigen zeggen gemiddeld 2 keer week een live concert mee. Niet alleen in TivoliVredenburg, al kwam hij daar het afgelopen jaar bijna 40 keer langs. ‘Ik zie ook veel gratis concerten op straat en in cafés natuurlijk.’ Jazz is zijn grote liefde, maar hij bezoekt ook soul-, funk-, latin- of popconcerten. Regelmatig is hij te vinden… 

Mensen willen niet meer als speelgoed worden gezien. We kunnen er niet om heen. Musea kunnen er niet om heen.

Op zoek naar waar ik voor sta en welke weg ik moet bewandelen, stuit ik keer op keer op feiten die me verwarren en verbazen. Ik leef in een land waar slechts één enkele vrouw in De Volkskrant top tien van meest invloedrijke personen staat – op de tiende plaats, dan wel. Slechts drie van de honderd jonge Nederlandse miljonairs… 

Camilla de Rossi in NTRZaterdagMatinee: drie eeuwen verlate première

Na jaren begint mijn gedram over de onzichtbaarheid van vrouwelijke componisten vruchten af te werpen. Mede dankzij de #MeToo beweging worden ook componerende dames eindelijk serieus genomen en uitgevoerd. De NTRZaterdagMatinee maakt hen dit seizoen zelfs tot speerpunt in de programmering. Afgelopen zaterdag klonk de wereldpremière van Salto di Saffo van Calliope Tsoupaki (1963). Zij componeerde dit dubbelconcert voor panfluit, blokfluit… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands