Meteen naar de inhoud

Laveren tussen kunst en politiek, een tussenstand

Woensdag was de openingsavond van de driedaagse conferentie What’s Art Got To Do With It? Over kunst, politiek, en Israel/Palestina. Hoe open je een conferentie over een beladen onderwerp waar iedereen, zeker vanaf de zijlijn, een mening over heeft? Met muziek. Want hoe kun je daar tegen zijn? De avond begon gemoedelijk met een kort optreden van het Amsterdams Andalusisch… 

Chapman for president- een film zonder beeld.

Kan dat? Beeldloze film? Zeker, zie- of beter- luister maar naar Chapman for President van de Eef van Breen Group op 2 mei tijdens het LISFE: een filmisch klankproject met een persoonlijk verhaal als uitgangspunt. Een ontmoeting met politiek vluchteling Chapman bezorgde trompettist, zanger & componist Eef van Breen nieuwe ogen, oren én het idee voor deze film zonder beeld.… 

Orfeo ed Euridice: opera aller opera’s

Vanavond brengt de Nederlandse Reisopera de première van een nieuwe enscenering van Orfeo ed Euridice van Gluck, opera aller opera’s. Met dit meesterwerk maakte de Duitse componist in 1762 een eind aan de wanpraktijken uit de Barok. Niet alleen was er aan de libretti geen touw meer vast te knopen door de eindeloze reeksen subplots, maar ook werd de zaak danig… 

Zeven dingen die Spoken zo bijzonder maken

1. Intimiteit Dat de sfeer in een afgeladen zaal intiem genoeg wordt voor een meisje uit het publiek om aan de legendarische Amerikaanse rapper-dichter Black Ice de vraag te stellen: If poetry equals love, zoals hij net had uitgeroepen, did it ever break your heart? Black Ice, de man die zijn associaties sneller aan elkaar rijgt dan Halbe Zijlstra zijn stommiteiten,… 

Bussemaker geeft Kamer onjuiste cijfers HET Symfonieorkest

De acute financiële problemen bij HET Symfonieorkest waren voor Jacques Monasch aanleiding vragen aan minister Bussemaker te stellen. Gisteren kwamen de antwoorden Bussemaker. Samengevat: het valt allemaal wel mee. Alleen: de minister geeft de Kamer de verkeerde cijfers. De minister baseert zich op cijfers uit Cultuur in beeld 2014 en meldt “Het percentage van eigen inkomsten van HET Symfonieorkest bedroeg… 

Solness - het Nationale Toneel - Mark Rietman, Anna Raadsveld - foto Kurt Van der Elst

Ibsen in een zeepbel – Boermans’ aangrijpend sobere Solness

Een meisje staat te zwaaien en om haar heen daalt een regen van zeepbellen, zo veel dat het bijna lijkt of het meisje opstijgt. Ze staat te zwaaien en haar extase en vreugdetranen slaan langzaam om in diepe wanhoop en ongeloof. Wat ze ziet kan, mag niet waar zijn, want het vernietigt alles wat ze is – tot wat ze… 

Theaters moeten fuseren, maar verder blijven Amersfoortse culturele organisaties buiten schot

Opgelucht ademhalen voor de Amersfoortse culturele organisaties. Bij het voorstel voor de meerjarenbegroting 2015-2018 (gisteravond door het college gepresenteerd aan de gemeenteraad) blijven ze grotendeels buiten schot als het om bezuinigingen gaat. Alleen theaters De Flint en De Lieve Vrouw moeten besparen. Mogelijk gaan ze in 2017 fuseren. De afgelopen tijd heerste er veel onrust in het culturele wereldje. Het… 

Enschede speelt bibliotheek en museum tegen elkaar uit

In Enschede komt alles samen. Verdienmodellen die op lucht gebaseerd blijken, maar die door bestuurders tot het uiterste verdedigd worden. Juichende berichtgeving over stijgend museumbezoek, maar de kleinere musea gaan ten onder. Wethouders die uit cultuurbelangen handelen, maar vervolgens inwoners tegen elkaar uitspelen om draconische beslissingen te nemen. Dit alles om de puinhopen van Rutte I te verbloemen. Een snelle recap:… 

Een vitale en deerniswekkende processie: William Kentridge in EYE

EYE profileert zich met haar nieuwste overzichtstentoonstelling If We Ever Get To Heaven weer overtuigend en zelfverzekerd als een museum dat verder kijkt dan alleen de filmgeschiedenis. Dat bleek al uit eerdere tentoonstellingen zoals Expanded Cinema waarin beeldend kunstenaars werden belicht die zich begaven op het snijvlak van film en kunst. Nu is aan William Kentridge de eer ten deel… 

Toptalent in finale Prinses Christina Concours

Zondagmiddag 26 april zat ik in de persjury bij de finale van het Prinses Christina Concours in Lucent Danstheater te Den Haag. Bepaald geen straf, want alle zes finalisten speelden op topniveau, hoe jong en onervaren ze ook waren. Keer op keer bewijst de organisatie dat al het gesomber over de toekomst van klassieke muziek onzin is: ook dit jaar waren er… 

John Engels 80 jaar: onvermoeibaar achter de drumkit

Alleen wie in een afgesloten hutje op de hei woont, zal het ontgaan zijn dat jazzdrummer John Engels binnenkort 80 jaar wordt. Hij was te gast in televisieprogramma’s als VPRO Vrije Geluiden en de speciale jazzeditie van De Wereld Draait Door, en wordt op zijn verjaardag 13 mei geëerd met een feestconcert in het Bimhuis. Tevens verscheen de kleinschalige biografie… 

Mea culpa! – Vergeten de feiten te checken

Mea culpa en actie ‘Het gebeurt pas als je op je bek gaat.’ Dit citaat van kunstenaar Job Koelewijn in De Volkskrant hangt al jaren op de deur van mijn toilet. Eén van de grootste missers die je als journalist kunt maken is het niet checken van feiten. En OuiJAYes die fout heb ik dus gemaakt: deze schrijvend creatieveling heeft de feiten niet… 

VVD slaat toe: Amsterdamse kunstwereld voor het blok gezet

De haat jegens afhankelijke mensen zit diep bij de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. Anders is het politieke spel dat de partij landelijk en lokaal speelt, niet te verklaren. Amsterdam maakt nu het nieuwste voorbeeld mee van de manier waarop de partij zijn publicitaire aanval op de afhankelijken heeft ingezet: terwijl de korting op de cultuursubsidies van vier jaar geleden… 

Opbrengsten van 30 jaar Kunst en Kitsch, of te wel de zeldzame penkandelaar die als wc-rolhouder dienst deed

Uiteindelijk blijkt het voor de homo calculus – en wie is dat niet, een ‘berekenend mens’ – toch vooral om de geldwaarde van kunstvoorwerpen te gaan, en pas daarna – soms een hele tijd later – om de schoonheid, de kunstzinnige waarde of de zeldzaamheid. Iedere aflevering van het televisieprogramma Tussen kunst en kitsch toont dit aan. Het geldt ook… 

Heroriëntatie bibliotheek Amersfoort een succes

Bibliotheken zijn vooral negatief in het nieuws. Vestigingen moeten sluiten, leden lopen weg en er is een voortdurende discussie over het bestaansrecht. Maar in Amersfoort zit de bieb juist in de lift. Het afgelopen jaar is het bezoekersaantal flink gestegen. Een bekentenis vooraf: ik ben een nostalgische bibliotheekbezoeker. Als kleine jongen leende ik er de Scheepsjongens van Bontekoe, Arendsoog en… 

Christian Hornsleth debuteert in Amsterdam

Hornsleth in Amsterdam: ‘Als ze de grap niet vatten, fuck them.’

Christian von Hornsleth exposeert in Amsterdam, en er was meteen alweer een klein relletje. Een organisatie die geld inzamelt tegen de vrouwenhandel wilde geen bijdrage meer ontvangen uit de opbrengst van zijn expositie in Amsterdam, omdat de kunstenaar, in wiens conceptuele werk vaak pornobeelden voorkomen, juist een voorstander zou zijn van prostitutie. Iets wat Hornsleth zelf met klem ontkent. De… 

Catinka Kersten en Dick van Broekhuizen kijken toe bij de plaatsing (foto auteur)

Catinka Kersten in Beelden aan Zee – één jaar na academie

Museum Beelden aan Zee plaatste eind maart een betonnen sculptuur van de 26-jarige kunstenares Catinka Kersten op de patio: ‘En iedereen hield de adem in tijdens die fractie van eeuwen’. Het bestaat uit vijf op elkaar gestapelde betonnen mensfiguren, die op het oog van stof lijken te zijn. Kersten rondde in 2013 haar studie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag af met een serie jachtdieren in gips en katoen. Het museum, met bijbehorend wetenschappelijk instituut en gipsotheek, geldt als een van de boegbeelden van beeldhouwkunst in Nederland. Hoe komt dit museum tot de keuze voor een zo jonge kunstenaar en wat betekent opname in de collectie voor haar?

Bibliotheek Delft

Beste Annemarie van Gaal, in de bibliotheek hebben ze geen tijd voor borrelpraat.

Het interessante aan de verhalen van Financieel Dagblad-columniste Annemarie van Gaal is dat je het totaal niet eens hoeft te zijn met haar tekst, maar er toch van kunt genieten. In haar column in de krant van 13 april 2014 is er echter wat anders aan de hand. Hier laat het geweten van financieel en zakelijk Nederland een zeer groot gebrek aan… 

Radikale kwetsbaarheid en luisteren met de ogen open – Vanrunxt enscèneert Morton Feldman

Festival Rumor 80, onregelmatig regelmatig in Utrecht op steeds drie verschillende locaties, toont aanstaande vrijdag in Theater Kikker het nieuwe werk van choreograaf Marc Vanrunxt: Real, So Real. Uitgangspunt is Three Voices, een compositie van Morton Feldman uit 1982. Een prachtige Vlaamse samenwerking van Kunst/Werk en ChampdAction. Danseres Marie De Corte en zangeres Els Mondelaers schitteren in Real, So Real. De… 

Veilig uit de onderduik, maar dan?

Op zondag 19 april gaat de opera Polen in Plan Zuid in première in de Liberaal Joodse Gemeente in Amsterdam. Componist Caroline Ansink en librettist Olaf Mulder baseerden zich op de herinneringen die Daniël Vermeulen (pseudoniem) optekende over zijn onderduik in Brabant en zijn daarop volgende hereniging met zijn moeder in Amsterdam in 1945. Drie vragen aan Caroline Ansink. Waarom… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands